Historik
1960 beställde FMV utveckling av modern
radioutrustning för FPL35 E och F bestående av:
- För 35E: Fr16 och Fr17
- För 35 F: Frm15, Fr16 och Fr17
- SK 60 skulle förses med Fr16 och Fr17
Fr17, en mångkanalig huvudstation fjärrstyrd
av en Manöverenhet Fr17, dock krävdes det ett rörslutsteg för att
erhålla tillräcklig uteffekt. Därmed krävdes en
frekvensinställningsmekanik bl.a. för avstämning av tankkretsarna.
Fr16, en 5-kanalig AM-station matad med 28 V
batterispänning och manövrerad från frontpanelen.
Frm15, en 10-kanalig AM-mottagare avsedd för
styrdatamottagning. Även denna matad med 28 V DC och med
kanalinställning på frontpanelen
FMV beslöt 1965 efter det att AGA AB på eget beslut
startat utvecklingen av Fr-21, att ersätta Frm15/Fr16/Fr17 med Fr21 i
FPL35 E och F.
Stationerna omdirigerades därefter enligt följande:
- Fr17 bibehölls i SK60.
- Fr16 , ursprungligen avsedd att även ingå i
markutrustningen för FYL och alla Fr16 omdirigerades dit. För SK 60
ersattes Fr16 med Fr23, en 5-kanalig AM-statiion baserad på
Fr21-teknik.
- Frm15 utgick.
Allmänt
Fr-17 systemet i Sk60 framgår av bild. Som
reservradio ingick Fr-23.
Ingående i Fr-17 systemet var
·
Sändtagare Fr-17
·
Fr-17 Manöverenhet
·
Talbox (3st)
·
Fr-17 Omkopplarenhet
Fr-17 tillverkades i 4 delserier på AGA AB i Gävle
och i Roslags Näsby under åren 1964 -1967
C.a 150 stationer tillverkades varav serieutförande
4 var den serie som fortlevde i SK60. |