Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!
 

 

Operativ Tidsperiod

               /------/

 ------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|----------

       1945   1950               1960               1970                1980               1990

 

 

Flygradiostation FR-9



SM-enhet FR-9

 

När Sverige köpte S31 Spitfire och J30 Mosquito från England 1948 var den engelska radiostation TR-1430 installerad i en del av flygplanen. Denna radiostation fick den svenska be-teckningen FR-9.
FR-9 hade 8 kristallstyrda AM kanaler och arbetade inom frekvensområdet 100 – 124 MHz. Användningsområdet var radiokommunikation med mark eller andra flygplan med tele-foni eller telegrafi. Internkommunikation inom flygplanet var möjlig genom mottagarens lågfrekvensdel.

 

Bilden visar FR-9, en utrustning som påtagligt liknar FR-7, den senare som inköptes i massupplaga från surpluslager efter andra världskriget.
Lägg även märke till de åtta styrkristallerna längst ner i bilden samt de fem avstämningsrattarna mot FR-7 fyra kristaller och fyra avstämningsrattar.

 

Några data:

  • Sändaruteffekt 5 W.

  •  Längd c:a 35 cm.

  • Bredd c:a 32 cm.

  • Höjd  c:a 29 cm.

  • Vikt utan kraftenhet c:a 18 kg

 Radiostationen byttes 1951 ut mot FR-8/10 i J30 samt ersattes av FR-7 i S31 1953, främst på grund av att utrustningen då ansågs mindre driftsäker och man ville ha samma radio i S31 som i FPL18 . Under något år i början av 1950-talet fanns FR-9 även monterad i räddningsbåtar.

 

Skrivet av K-G Andersson
Senast uppdaterad 2009-02-13