Gränsvärdesvarningssystemet uppgift var att varna piloten när
gränsen nåddes för vissa farliga flygfall med avseende på hög
anfallsvinkel när flygplanet närmade sig den så kallade ”Stallgränsen" för
överstegring, Högalfavarning, eller vid för hög lastfaktor,
Lastfaktorvarning eller vid för låg fart, Lågfartsvarning.
Alla versioner av
flygplan 37 Viggen var från början utrustade
med ett högalfavarningssystem. I JA37 var denna funktion kompletterad
med ytterligare två varningar på grund av flygplanet taktiska
uppträdande och som möjliggjordes med speciellt program i dess
Centraldator CD-107.
Den samlade benämningen ändrades därför till GVV.
I GVV
ingick:
Lastfaktorvarningen kompletterade i princip
HAV-systemet med signal från styrautomatens Nz-accelerometer och
Lågfartsvarningen med signal om flygplanets fart Vi från Luftdatasystem
LD-7. Gränserna sattes med programvara i CD-107.
Det kompletterade systemen gav samma varningar som
HAV, handvarning i styrspaken (”kniven”) och akustisk varning i pilotens
hörlurar.
För att möjliggöra för piloten att utnyttja
flygplanets maximala manöverprestanda gavs dessutom akustisk förvarning
i funktionerna HAV och Lastfaktorvarningen.
GVV kopplades automatiskt bort vid flygplanet på marken och kunde
manuellt helt kopplas bort med en automatsäkring i kabinen.
Skrivet av Göran Hawée
Källor:AJ37 Beskrivning del 1
Senast uppdaterad 2018-06-25 |