
KH-29 översikt
Större
bild

Gyroenheten
Större
bild

Instrumentcentralen centralt placerad i S29C
Större bild

Instrumentcentral
(ur SFI S29C)
Större
bild |
Kurshorisont KH-29
Kurshorisont KH-29, avsedd för Saab
J29 Tunnan,
var en efterföljare och utveckling av KH-1 som utvecklats av AGA för
Fpl21.
KH-29 var för sin tid ett mycket avancerat instrument som förenade de
väsentliga egenskaperna hos fjärrkompassen, kursgyrot och horisontgyrot.
Systemets förtjänster var att flygning kunde genomföras utan yttre
referenser i moln och mörker. Därmed ökade flygplanets taktiska
nyttjande.
Anläggningen i sin helhet bestod av följande enheter.
-
Gyroenhet
-
Instrumentcentral
-
Signalförstärkare
-
Låsmotor
De
avkännande organen var inrymda i gyroenheten, placerad i flygplanets
bakkropp framför fenan.
Gyroenhetens fundamentala del utgjordes av ett kardanupphängt gyrohus
som innehöll ett vertikalgyro. På gyrots axel satt rotorn i en
jordinduktionsgenerator, som utgjorde kompassgivaren.
I gyroenheten ingick även avkänningsorgan för flygplanets lutning i tipp
och rollplanen.
Informationen från gyroenheten överfördes till instrumentcentralen
placerad centralt på instrumentbrädan. Instrumentcentralen innehöll en
kompassindikator där flygplanets kurs framgick vidare en
horisontindikator där horisontbalken framställdes på ett bildrör.
Den
kardanska upphängningen av gyrot medgav en maximal vinkel mellan gyrots
och flygplanets höjdaxel av 70 grader i tipplanet och 110 grader i
rollplanet.
Utanför dessa områden skyddas gyrot av en låsmekanism.
Begreppsförklaringar
(Ur Flygvapnets Navigationshandbok)
-
Kursgyro,
gyrokompass,
kursvisarinstrument i flygplan, komplement till magnetkompassen.
Kursgyrot visar stabilare kursvärden än en magnetkompass under
exempelvis stigning och sväng.
-
Horisontgyro,
gyrostabiliserat flyginstrument, som i form av en flygplanssymbol i
instrumentet visar lutningen av ett flygplans längd- och tväraxlar i
förhållande till horisonten.
-
Fjärrkompass har en avkännare för magnetfältet, placerad på en
magnetiskt sett gynnsam plats i flygplanet. Kursen överförs från
kursgivaren till en eller flera indikatorer i flygplanet på
elektrisk väg.
Skrivet
av: Stig Hertze
Senast
uppdaterad: 2019-04-29
Källor:
Flygvapnets Navigationshandbok
Beskrivning över Kurshorisont KH-29
1952
SFI S29C 22/10
1954 (Senast uppdaterad 1969-06-08)
|