
Apparater pos 1, 2, 3, 18 och
20 placering i flygplanet.
Större
bild

Störpanel MERA i
navigatörsutrymmet (baksits)
Större
bild

Antenner pos 5, 7 och 9 ingick aktivt i
störradiosystemet.
Större
bild |
Allmänt
MERA (Manöverenhet Radio) ingick i den speciella
utrustning som
J32E
Störlansen och senare
SK37E Störviggen hade för
utbildning av försvarets Stridsledning STRIL-s - och Luftvärnsförband
samt Flygvapnets operativa flygplan för att operera i en elektronisk
störd miljö. Genom upprepade övningar med maskerande störning på
aktuella radiofrekvenser utbildades personal i att operera i en
realistisk hotmiljö.
Uppbyggnad och funktion.
Denna datoriserade radiostörutrustning ingick delvis i
flygplanets ordinarie radiosystem. Det hade ett antal rundstrålande
antenner, monterade på flygplanets kropp. De användes för identifiering
och störning av stridsledande markorganisation samt till dessa
samarbetande jakt- attack- och spaningsflygplan.
Mottagaren för avlyssning och Sändaren för störning arbetade på
VHF-bandet, 100-160 MHz och UHF-bandet, 225-399 MHz. Störning kunde
utföras på flera frekvenser i form av AM (Amplitudmodulerat) och / eller
FM (Frekvensmodulerat) brus, puls eller oscillerande brus.
Med
hjälp av bandspelare kunde vilseledande störning sättas in, exempelvis
genom återsändning av givna talorder (Styrdataöverföringen till
jaktflygplanen påverkades inte nämnvärt) eller sändning av musik.
I
det aktiva störsystemet ingick två Sändtagare FR-21, pos 2 och 3
på bilden och ett Högeffektsteg, pos 18, en separat Sändtagare FR-28,
pos 20 och en Centralenhet för samordning av systemet, pos 1 samt en
Störpanel MERA i navigatörsutrymmet (baksits) för styrning av avlyssning
och sändningen.
Som mottagarantenn för störsystemets Sändtagare FR 21:4 används
den rundstrålande antennen på flygplanets ryggås, pos 5 på bilden medan
för störsändning och lyssning används de två antennerna för FR 28 på
undersidan av flygkroppen, pos 9 och för FR21:3, pos 7 bakom flygplanets
fena.
Störsystemet var uppbyggt kring Centralenheten, som för
mottagning använde sändtagare FR 21:4 och för störsändning och lyssning
sändtagarna FR 21:3 och FR 28.
Systemet matades från flygplanets strömförsörjning med 200 V 400 Hz samt
29 V likspänning.
Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2020-05-10
Beskrivning J32E, boken om Lansen av
Sven Stridsberg
|