Allmänt
Avionikens uppgifter var i princip att samla in,
bearbeta och presentera information för flygförare och navigatör samt
att automatiskt och manuellt styra olika funktioner.
S32C Lansen
blev flygvapnets andra jetdrivna spanings-flygplan för flygning i
alla väder och mörker. De olika systemenheterna samordnas genom
flygplanets elkablage till ett avioniksystem där flygföraren och
navigatören med sina indikatorer och reglage blev de centrala
administratörerna. På detta sätt kunde man till vissa delar uppnå ett
integrerat presentations- och manövreringssystem för flygplanets totala
funktion.
Denna version av Lansen
blev utformad för att kunna
verka med en offensiv spaningstaktik och utrustades därför med lodkamerasikte,
översiktskamera, höghöjdskameror, låghöjdskameror samt lysbomber mot
mark- och sjömål för uppdrag långt utanför landets gränser.
Detta krävde en avancerad spaningsradar samt
sofistikerad kamerautrustning och väl utvecklat kamerasikte.
Avioniken i S32C moderniserades efter hand i
omgångar med införande av reservradio, styrautomat och ny
igenkänningsutrustning samt kompletterad kamerautrustningen, nytt
radarvarningssystem och radarmotmedel.
Vill
du veta mera?
Se även
Avionikutvecklingen i Flygvapnet 1936-1990
Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2009-12-12
|