t
Cockpit JAS
39 C/D

Virtual Image Display
i
AJ37 Viggen
Bilder ur Bevingat nr
3/2012 |
Siktlinjesindikatorer ger piloten i ett flygplan möjlighet att se
information från flygplanets olika system utan att flytta blicken från
vyn framför flygplanet.
Principen utvecklades under andra världskriget i Storbritannien som en
del i att förbättra prestanda, för speciellt nattjaktflygplan där
piloten hade svårt att reagera på verbala instruktioner från
radaroperatören när de närmades sig ett mål. Under 1942 testades ett
sätt att kombinera bilden från ett katodstrålerör med radarinformation
med en projektion av gyrosiktets information på en plan yta av
vindrutan.
Sedan dess har siktlinjesindikatorer utvecklats i ett flertal
generationer.
Inledningsvis var utvecklingen koncentrerad till Storbritannien där
företaget Elliot Flight Automation 1961 levererade ett system till
attackflygplanet Hawker Siddeley Buccaneer.
I
svenska flygvapnet var
AJ37 Viggen
det första flygplanet som försågs med siktlinjesindikator (EP-08)
utvecklad av SRA i samarbete med Elliot under 1960-talet.
Utvecklingen av ett nytt framtida presentationssystem för
JA37
i påbörjades i början av 1970-talet och senare för JAS39, huvudsakligen
inom Svenska Radiobolaget SRA med Smiths Industries i England och Hughes
Aircraft i USA som samarbetsparter. Ansvarig för denna utveckling var
Göte Svedenkrans som för denna insats 2012 belönades med
Thulinmedaljen i silver av Flygtekniska Föreningen.
I FTFs tidskrift
Bevingat 2012 nr 3
publiceras ett föredrag av Göte Svedenkrans med rubriken
Utveckling av siktlinjesindikatorer till JA37 och JAS39 där
detta utvecklingsarbete beskrivs och som även berör framtida
tillämpningar.
Skrivet av Stig Hertze
Senast uppdaterad
2016-10-27 |