
En typ av Bomb- och Attackflygplan,
TU-26 (Tu-22M) Backfire för överljudsfart som skulle bekämpas med JA37

En typ av
Attackflygplan, Su-24 FENCER som skulle bekämpas med JA37

JA37 med full robotbeväpning.
Data Prestanda |
Motor |
RM-8B |
Dragkraft |
6795kp |
Med EBK Zon III |
11250kp |
Spännvidd: |
|
Vinge |
10,60 m |
Nosvinge |
5,45m |
Längd |
16,40m |
Höjd |
3,869m |
Rest
fena |
5,93m |
Vikt
fena |
4,00m |
Tomvikt
|
10731 kg |
Bränsle
int |
5860 l
(4454kg) |
Bränsle
i FT |
1326 l
(1190kg) |
Startvikt*) |
15185kg |
Med FT |
16378kg |
Max startvikt: |
Jaktuppdrag |
17600kg |
Attackuppdrag |
17800 kg |
Max fart |
|
Hög höjd |
M 2,2 |
Låg höjd |
>1450km/h |
Startsträcka |
1000m |
Med EBK Zon III |
400m |
Startsträcka *) |
|
Max
startvikt |
1300m |
Med EBK Zon III |
<600m |
Landningssträcka**) |
<500m |
*) inkl
automatkanon AKAN |
**) Med reversering |
Beväpningsalternativ JA37

JA37 balklägen med hängningsmöjligheter.
AKAN är ej utmarkerad.
Större bild
Beväpningsalternativ JA37D/DI

JA37D/DI balklägen med
hängningsmöjligheter. AKAN är ej utmarkerad.
Större
bild
|
Bakgrund
Under andra världskriget utvecklades jaktflyget för att bekämpa
bombflyget, som i huvudsak verkade med insatser mot mål med stor
utbredning som industriområden, men även bostadsområden i terroriserande
syfte. Även eskorterande jaktflyg måste kunna bekämpas varför
jaktflygplanen måste ha allsidiga prestanda. De utrustades även för
attackuppdrag om vapen fanns tillgängliga och kunde anpassas till
flygplanen. Jaktflygplanen var därför försedda med kanoner och raketer
och senare även med målsökande robotbeväpning.
Flygvapnets jaktförsvar utvecklades under 1940- och till mitten av
1950-talet med en flora av utifrån och i Sverige anskaffade
jaktflygplan. Det senaste i raden var J35
Draken som konstruerats för samma ändamål.
Hotbilden – Sovjetisk invasion med bomb- och attackflyg samt
luftlandsättningsflygplan över Östersjön på alla höjder var högst
påtaglig under den senare delen av kalla kriget och dess
flygstridskrafter moderniserades för flygning även på låga höjder.
Därför var det viktigt att det svenska jaktflyget hade prestanda och
beväpning för att kunna nå och bekämpa även detta hot. Parallellt med
utvecklingen av AJ37 pågick vid Saab på uppdrag av Försvarets
Materielverk, FMV ett intensivt utvecklingsarbete på en ersättare för
J35 Draken i form av en femte viggenversion, JA37 för jaktuppdrag.
Vidare
undersöktes möjligheter att anskaffa en kraftfull automatkanon samt
slagkraftiga jaktrobotvapen för anfall mot mål på alla höjder och i alla
väder och riktningar. Resultatet blev ett systemflygplan med många
datoriserade delsystem samt med en flygradar som oberoende av flyghöjd
och medveten störning nästan saknade begränsningar i målföljning.
Dessutom försågs det med de modernaste jaktrobotar vapenmarknaden då
kunde erbjuda.
Tillverkning och leveranser
JA37 i sitt slutliga serieutförande med serienummer 37301 flög
för första gången 4 november 1977. Det blev senare tillsammans med 37302
serieprovflygplan och levererades aldrig till förband.
Det första
serieflygplan till flottilj levererades till F13 25 juni 1980.
Leveranserna till en division var sedan avslutade i januari 1982;
försenade p g a motorproblem under en period 1981.
Den 12 december 1981
fick så F17 den första JA37 och leveranserna till en division var
avslutade i september 1982.
I oktober 1982 började så leveranserna till
F21-s tredje division som var avslutade i maj 1983.
Därefter levererades
JA37 till F4 till två divisioner under perioden augusti 1983 till april
1985. Ytterligare leveranser av JA37 till F21 andra division skedde
sedan mellan maj 1985 och april 1986.
De sista leveranserna av JA37 gick
till F16 andra och tredje division mellan hösten 1986 till sommaren
1990.
Mellan
juni 1980 och juni 1990 levererade Saab 147 st. JA37 till FV som då
tillfördes F13, F17, F21, F4 och F16, totalt 8 divisioner.
I mitten av
1990-talet påbörjades en omfattande modifiering, med arbetsnamnet
MOD-paket D (David) kopplat till en stor programändring CD ED 34 och
senare CD ED 36 av ca 30 utvalda JA37-individer vid F16 och F4 för
anpassning till nya jaktrobotar och motmedel samt för internationellt
uppträdande. Härvid krävdes för åtskillnad gentemot de omodifierade JA37
nya beteckningar varvid de modifierade fick beteckningen JA37D
och JA37DI (Internationell status) och de icke modifierade
flygplanen beteckningen JA37C.
Modifieringen medförde bland annat att en ny Centraldator CD-207 och en
datoriserad enhet AMP-37 anpassad till nya robotar samt att nya
dataförbindelser infördes i flygplanets elinstallation
Basering
Flottilj |
Avlöste |
Tidsperiod |
Ersatt av |
F13 |
J35F |
1980-1993 |
|
F17 |
J35F |
1981-2002 |
JAS39 |
F21 |
J35D |
1982-2003 |
JAS39 |
F4 |
J35D |
1983-2004 |
JAS39 |
F16 |
J35F |
1986-2003 |
|
Beväpning
JA37 var beväpnad med en automatkanoner AKAN 30 mm vilka
var placerade under flygkroppen och försedda med magasin om 120 skott.
Under vingarna och flygkroppen kunde monteras och anslutas jaktrobotar
av typ RB71 Skyflash och RB24J Sidewinder eller RB74
Sidewinder samt attackraketer 13.5 cm ARAK m/70 i Kapslar
under vingarna
Efter modifiering även Motmedel BOL (remsor) och BOJ (facklor).
Robotbalk R7V och R7H i balkläge 9 och 8, en under vardera
yttervinge var, tillsammans anpassade upphängningsanordningar avsedda
för RB24J eller RB74 samt Motmedel BOL (remsor).
Vapenbalk V7V och V7H i balkläge 7 och 6, en under vardera
innervingen var tillsammans med anpassade upphängningsanordningar
avsedda för RB71 eller RB24J eller RB74 eller ARAK i Kapsel.
Sidobalk S7V och S7H i balkläge 3 och 2 på vardera sidan av
flygkroppen var tillsammans med anpassade upphängningsanordningar avsedd
för RB24J eller RB74 eller ARAK i Kapsel.
Centralbalk C1 i balkläge 1 centralt under flygkroppen var en
extra, fällbar bränsletank FT upphängd i speciell balk.
Motmedelsbalkar i balkläge 10 och 11 Motmedel BOJ (facklor.
Sikte för dessa vapen utgjordes av en Siktlinjeindikator
SI, understött av en spanings- och siktesradar och ett omfattande
datorprogram i flygplanets Centraldator CD-107 för målinriktning
i alla väder och mörker.
Avionik
JA37 blev det andra systemflygplanet i FV med en datoriserad
beräkningsenhet. Denna CD-107 utgjorde en central beräknande enhet och
integrationsorgan för en mängd sammankopplade funktioner och andra
datorer och apparater, vilket gjorde det möjligt för den ensamme föraren
att klara av att navigera vid extrema flygförhållanden samt att utföra
radarmålspaning med efterföljande inriktning och avfyring av valda vapen
mot utvalda luftmål samt vid attackuppdrag mot land- och sjömål i alla
väder och mörker.
Kompletterande information, se
Avioniksystem JA37.
Systemtest
JA37 blev utrustad med ett
Testsystem efter en specifikation från Försvarets Materielverk FMV. Det utvecklades
i huvudsak av flygplanets tillverkare SAAB med stöd av underleverantörer
av olika delsystem. Systemet var anpassad för att ge flygplanet en
optimerad fältmässig funktion med så liten kringutrustning som möjligt.
Avveckling.
JA37 var som jaktflygplan operativ i flygvapnet under 25 år och började
avvecklas 2004.
På
några platser finns exemplar av JA37C bevarade. I
Sverige är detta vid: Flygvapenmuseum FVM (37449) i Linköping, vid Svedinos Bil och Flygmuseum (37326) i Ugglarp, vid F 21 Museum (37362) i Luleå, vid RFN Museum (37378) i Vidsel, vid Optand Teknikland (37392 och 37448) i Östersund, vid Uppsala Garnisonsmuseum (37410 och 37425) i Uppsala och vid Bunge flygmuseum (37432, ”Blå Petter”).
Bevarade JA37D/DI finns vid Optand Teknikland (37412) i Östersund i Sverige samt vid Estonian Aviation Museum (37429), Tartu i Estland, vid Österreichisches luftfahrtmuseum (37431) i Graz i Österrike och vid HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum (37347) i Szolnok i Ungern.
Ref
Flygvapenmuseum FVM.
Skrivet av: Göran Hawée
Senast
uppdaterad: 2018-09-07
Källor:
-
Det
bevingade verket FMV Huvudavd flygmateriel 1986
-
Flygplan 37 VIGGEN av S.Stridsberg
-
System 37 VIGGEN
av Svensk Flyghistorisk Förening SFF
-
Aktuella
beskrivningar, förarinstruktioner och tekniska order.
-
Dessutom en
mängd personliga anteckningar.
|