|
Stallvarningssystem Saab SVS 35
J35A, J35B, SK35C, J35D, S35E, J35F och J35J.
Notis 1
|
|
Begreppet Stall
Stall (uttalas ”stål” på engelska), eller överstegring, är
förlust av lyftkraft hos en flygplansvinge, mer eller mindre abrupt,
orsakad av att turbulent luftströmning bildas på vingens ovansida vid
alltför stor anfallsvinkel, ALFA. Fenomenet kan uppträda vid alla
farter, men speciellt vid flygning i låg fart eftersom en större
anfallsvinkel krävs för samma lyftkraft som vid en högre fart. Flygplan
uppträder olika vid överskridande av kritiskt ALFA och kan överraska
föraren och leda till haveri. Varningssystem är därför vanliga i alla
professionella flygplan. Superstall är en farligare form av stall som
uppträder före-trädesvis hos deltavingade flygplan utan stabilisator och
gör flygplanet delvis eller helt manöverodugligt.
Flygplan 35 Draken
hade, med sin aerodynamiska utformning, en benägenhet att i vissa
flygfall relativt lätt hamna i superstall. Läget inleds av att
flygplanet med överstegrad vinge utan fart framåt sjunker rakt ned genom
luften med ca 80 m/sek. Nosläget kunde variera från att svänga upp och
ned till helt stabilt läge. Även sidrotation kunde förekomma. Fenomenet
kunde lättast hända i vissa taktiska lägen vid ex vis branta svängar.
Flygläget var dock kontrollerbart och kunde hävas med rätt hantering av
styrsystemet om tillräcklig flyghöjd fanns tillgänglig.
Alla versioner av flygplan 35 Draken blev därför utrustade med ett
STALL-varningssystem SVS vars uppgift var att upplysa flygföraren
om flygplanets anfallsvinkel, ALFA samt att varna när flygplanet närmade
sig STALL-gränsen.
SVS bestod i huvudsak av en anfallsvinkelgivare, två
roder-lägesgivare, en elektronikenhet, en ALFA-indikator, en pulsgivare
samt en vibrator placerad på styrspaken.
Systemet innehöll även enheter för funktionskontroll.
I elektronikenheten delades signalerna från respektive givare upp i två
kanaler. Den ena s k indikeringskanalen styrde ALFA-indikatorns utslag
och den andra s k varningskanalen styrde vibratorn om anfallsvinkeln och
roderaktiviteterna var sådana att risk för överstegring förelåg.
SVS känslighet kunde omkopplas beroende av lastalternativ eller
om landstället var ute eller inne och varningskanalen var urkopplad med
flygplanet på marken.
Funktionskontrollen av SVS kunde utföras på marken eller vid
flygning. Med en TEST-knapp aktiverades ett speciellt testprogram som
gav givna signaler för olika ALFA-vinklar och varningsaktiveringar.
Vill du veta mera
Skrivet av Göran Haweé
Senast uppdaterad 2009-06-02
|