Viggenflygplanens jaktversion
JA37
hade en Styrautomat SA som i sin uppbyggnad och konstruktion i stort
överensstämde med de övriga versionerna. Ett par ytterligare funktioner
hade dock tillkommit.
JA37 hade alltså i likhet med AJ37 ett
hydraulmanövrerat servostyrt Grundstyrsystem GSA utvecklat av Saab. Dess
höjd- skev- och sidstyrning utfördes med en styrspak och två pedaler som
påverkade ving- och sidoroder samt för ökad lyftkraft vid start och
landning av landställsreglaget som påverkade nosvingeklaffen.
Som komplement till GSA fanns en analog
Styrautomat SA-07 utvecklad av SAAB med en Elektronikenhet som
var en digital utrustning bestående av en processor, minnesenhet, in/ut-enhet
samt anpassnings- och logikkretsar och tillverkad av SAAB.
SA-s
uppgift var dels att möjliggöra automatisk styrning av flygplanet via
GSA i roll-, tipp- och kursled, så kallad Attitydhållning,
eller för höjdstyrning, så kallad Höjdhållning och
dels enbart för stabilisering i tipp- och/eller girplanet vid manuell
styrning med GSA, så kallad Dämpning.
Andra uppgifter som delvis behandlades i SA
avioniksystem var Automatisk Fartkontroll AFK samt
Automatsiktning AS
vid skjutning med Automatkanon AKAN.
SA
fick sina attitydreferenser från Tröghetsnavigeringssystemet TN-s
gyroplattform IME och höjdreferenser från Luftdatasystem LD-5.
SA
verkställande organ mot GSA utgjordes av elektrohydrauliska serieservon
i alla funktioner. För omvandling, förstärkning och anpassning av de
olika signaltyperna hade SA en avancerad avionik vars utsignaler
fartkompenserades från LD-5 för optimala roderutslag.
SA arbetsfunktioner indelades i Spakstyrning
SPAK, Attitydhållning ATT och Höjdhållning HÖJD.
Funktionerna kunde inkopplades manuellt med knappar uppe till vänster på
instrumentpanelen.
I läge SPAK
ingick Dämpfunktionerna och en Markrullningsmod. Som signalgivare
användes bland annat Momentgyron och ett Renflygningsdon samt CD.
Funktionen inkopplades automatiskt vid motorstart eller manuellt. GSA
roder styrdes i seriefunktion och påverkade ej styrspaken.
Dämpfunktionerna kompenserades för typiska och oönskade tipp- och
girsvängningar samt i girled även för oren flygning vid snedanblåsning
eller obalanserad yttre last. Funktionen fanns även med i övriga
SA-funktioner.
I lägena ATT och i HÖJD styrdes
också GSA i seriefunktion, så att flygplanet bibehöll den attityd och
flyghöjd det hade omedelbart före manuell inkoppling.
I ATT var tre hållfunktioner
verksamma, Tipp- Roll- och Kursattityderna. Piloten kunde med en
Tipp/Roll-trimknapp på styrspakens övre del tillfälligt ändra
tippattityden genom att trimma om SA tippattityd med
Tipp/Roll-trimknappen framåt eller bakåt utan att bryta ned systemet
till manuell styrning i GSA. Han kunde även svänga flygplanet genom att
manövrera Tipp/Roll-trimratten åt vänster eller höger. Härvid bankade
flygplanet till en optimal fartstyrd rollvinkel för en likvärdig
svängradie oberoende av farten intill det piloten ånyo påverkade
Tipp/Roll-trimknappen för återgång till planflykt.
I HÖJD är en påbyggnad av
attitydfunktionen. Det innebär att flygplanet kan Tipp- och
Svängkommenderas utan att förlora i höjd på grund av höjdhållningen.
Höjdfunktionen avlastar även piloten från att övervaka
höjdförändringar bland annat på grund av fartändringar.
Hållfunktionerna
kunde med styrspaken övermannas för snabb korrigering av flygläget med
manuell styrning via GSA samt därefter automatiskt återgå till den
attitydhållande funktionen som tidigare var inkopplad
Alla SA-funktionen övervakades av ett
Säkerhetssystem som kopplade bort SA vid olika
typer av fel samt gav larm på en Varningstablå.
För urkoppling av samtliga SA-funktioner fanns på styrspaken en central
Snabburkopplingsknapp, så kallad SNURK samt en Automatsäkring
i kabinen.
AFK
i JA37 fungerade i det närmaste som i AFK SA AJ37
och med referenser bland annat från LD-5 och
Anfallsvinkel ALFA. Den enda skillnaden var att fartvärdet i MOD 1 kunde
väljas valfritt > 550 km/h och konstanthållning av anfallsvinkel ALFA i
MOD 2 mellan 9 – 12 grader och att all databehandling skedde i SA
digitala avionikenhet.
AS i
JA37 utgjorde ett eget system med databehandling i flygplanets
Centraldator CD-107 och presenterades i Siktlinjeindikator SI ingående i
utrustningen Elektroniska Presentationen
EP-12.
Vid anfall med AKAN bidrog SA med pålagrade signaler till GSA som
finjusterade inriktningen av flygplanet.
Skrivet av Göran Hawée
Senast uppdaterad 2018-04-26.
Källa: FPL JA37 Beskrivning del I
|