|

|
Samtliga bilder är klickbara till större format!
|
Flygplanöversyner vid CVA 1944 - 1961
Reparationer, Montering och Modifiering
|
 |
Sammanställning av viktigare arbeten vid Flygplansektionen på CVA 1944 -
1961.
Sammanställningen är baserad på verkliga leveranskurvor och
tillverkningsplaner från aktuell tidpunkt.
Alla förekommande siffror är framtagna ur verkligt underlag. |

1943 |
Bild av fpl
Detta är ett foto av
provflygplanet till jaktplanet
J22. Bilden är med all sannolikhet tagen
på Bromma flygplats och föraren är löjtnant Salvén.
Det här planet tillverkades i av Flygförvaltningen förhyrda lokaler hos
bl a Tönseth & Co på Ulvsundavägen i Stockholm under 1942. Det provflögs
i sept 1942 på Bromma flygplats.
Provflygare då och senare var löjtnant Mörner, senare tillkom också
löjtnant Salvén.
Serietillverkningen av fpl J22 fortgick efter starten i ABA:s hangar på
Bromma flygplats där även all provflygning ägde rum.
På grund av metallstrejken 1945 kom de sista 18 av de ca 198 tillverkade
planen att bli hopmonterade och provflugna vid den nya Centrala
Flygverkstaden i Arboga. Härigenom kom även CVA att få tillverka nya
flygplan liksom CVM och CVV tidigare gjort. |

1943 |
Det första flygplanet J22
(provflygplanet) fotograferat inne i ABA-hangaren på Bromma.
Ingen montering av övriga flygplan har ännu kommit i gång. |

1947 |
Tunnel 6 1947
Användes först för
motormonteringsbana till J22-linen i T13.
I bortre delen översyn av Linktrainer, senare hydraulverkstad
|

1947 |
Monteringsline för
översyn av fpl J22 i T13, CVA
Bilden förmodligen tagen i
jan 1947 och visar 300 tim översyn på fpl J22 i bergverkstaden.
Arbetet var upplagt enligt
"löpande band "-principen som då, såvitt känt, tillämpades för första
gången i Sverige på fpl - översynsarbeten.
Monteringslinen bestod av 10 stationer där fpl flyttades fram ett steg
var 4:e dag alltefter arbetet fortskred samt en motormonteringsbana.
Genomloppstiden var 38 dagar från det fpl togs in på linen till den
tidpunkt då det översett, nymålat, kontrollerat och besiktigat stod
klart för provflygningsarbetet.
1:a fpl togs in på monteringslinen 24 okt 1946 (Fpl 22215), lämnade
linen den 5 dec 1946, levererades till F10 21 jan 1947 efter avslutad
provflygning.
|

Troligen 1947 |
Målarverkstad i Tunnel 1
Fpl
från J22 linen intaget för målning före transport till fälthangaren för
provflygning. |

1947 |
Tunnel 4 från T 15 sidan
mot T 13.
Nyuppackade fpl SK16 (se Kanadensisk märkning på kroppssidan) uppställda
för kontroll. I T 13 skymtar ett fpl J22 i den pågående översynslinen
för fpl J22.
Till höger hydraulpressen och punktsvetsen i plåtverkstaden avd 120. |

1947 |
Snickarverkstaden i Tu 1
n b.
Bakom
skjutdörren var "Basram" för formning av trä med hjälp av ånga . |

1947 |
Radarverkstaden (Vm Lissåker)
Tunnel 2 innan tunneln
överbyggdes .
Här var personalomklädningsrum för bergverkstaden före personabyggnadens
tillkomst. |

1948 |
Elbelysning i T 13 av
ursprungligt utförande.
Tyvärr
ramlade vid några tillfällen lampkuporna ned. Med dim ca 0,5 meter i
höjd och diameter och kommande från ca 12 meters höjd var de definitivt
farliga .
(Märk. Saknad kupa i vänstra lampraden.) |

1949 |
Text saknas till denna bild.
(Bilden
finns dock i boken "Svenska vingar 3" av Ulf Dahlquist. Den är där
spegelvänd och texten lyder: "CVA-gänget och J22. Fr v Ulf Dahlquist,
John Eklöv, Erik Magnusson. Högst uppe på motorkåpan sitter Georg
Eriksson och Ståhlander.") |

1949 |
Inre delen av T 4,
(plåtverkstaden avd 120).
Till
vänster: Kantpress, Kondensatorpunktsvets, Punktsvets med
svetstänger, Maskineri för hydraulisk press samt Hydraulpress.
Till höger: Svetstält, Jigg för sidoroder till fpl J22, Gradsax,
längst bort ett fpl J21 med avmonterade vingar och motor samt i T 13 ett
fpl B 18 eller T 18 för katapultsstolsinstallationsmodifiering.
Närmast på arbetsbänken: Detaljer till bandmatare. |

1950 |
Införande av 57 mm akan
T18 B2
Införande av
Katapultstolinstallation T18 och B18
T18 var
en utveckling av B18 och avsedd att bära torpeder mot sjömål . Torpeden
ersattes av CVA med en 57 mm automatkanon ca 4 meter lång med ett runt
magasin för ammunition ca 1 meter i diameter.
Totalt ca 66 st.
Stjärtförstärkning har tillkommit på T18 arbetet .
(OBS alla stabilisatorer och fenor avlyfta på flygplanen). |

1950 |
Tunnel 4 fotograferat
från T 13
J21:a
för reparation till vänster. |

C:a 1950 |
Tunnel 6
Hydraulverkstaden i T 6 i tidigt skede år
1949-52 |

1951 |
400 timmars tillsyn av
fpl J21.
|

1954
|
Nitarbeten för SAAB i Telehallen år 1954.
|

1958 el. 1959 |
Norra delen av
Monteringshall 6 (Telehallen).
Slutfasen av nitningsarbetena för SAAB
J29 År 1958 - 59
Stabilisatorjigg till vänster.
Jiggar
för roder och tanklucka till höger. |

1959 |
Nitarverkstaden i T 4
(32-tillverkningen)
Längre
bort flamrörsreparationer och svetstält. |

1959 |
Del av avd 190
Nitarverkstad.
Här T 4
närmast T 13.
Tillverkning av detaljer till
fpl 32 samt reparation av höjdroder till fpl 29.
Längst bort skymtar Stabilisatorjiggarna i T 13 jämte färdiga
stabilisatorhalvor. |

1959 |
Stabilisatorjiggen för
32:an tagen inifrån T 4 ut i T 13.
|

1959 |
Jigg för tillverkning av
Stabilisator till fpl 32
Tunnel
13 inre del .
I förgrunden höjdroder till fpl 29 och flamrör för reparation. |
|
Text och bilder sammanställt
c:a 1980 av Åke Hj. Ahlin.
Bearbetat för AEF webb av
Roland Persson nov 2014.
Uppdaterat 2016-03-13 |