Bakgrund
Effektförstärkare 202 användes som linjärt slutsteg för sändarna
Fmr-7 och RK-02
inom frekvensområdet 100-156 MHz för att höja deras uteffekter och göra
radiosambandet mer störtåligt. Drivsändarna kunde vara såväl amplitud-
som frekvensmodulerade. Effektsteget avstämdes automatiskt till den
inmatade drivsignalens frekvens men manuell avstämning kunde även
utföras. När effektenheten var frånslagen, i beredskap eller felaktig
kopplades drivsändaren automatiskt till antennen
Utveckling och leverans
Den
20/2 1961 offererade Standard Radio & Telefon AB (SRT) Effektsteg 202
till Kungliga Flygförvaltningen (KFF) med referens till en teknisk
specifikation 8/61. Leveranstid föreslogs till 32 arbetsmånader efter
order och serieleverans 12 arbetsmånader efter godkänd prototyp.
Beställning erhölls den 22 september 1961 på att utveckla och tillverka
en prototyp. Leveranstiden för effektsteget var satt till den 1 mars
1963. Utvecklingsarbetet och tillverkningen av prototypen skulle utföras
på bok och räkning med ett kostnadstak på 275 000 kr.
Den
slutliga tekniska specifikationen skulle utarbetas mellan SRT och KFF
under utvecklingens gång. Detta tyder på att viss osäkerhet fanns om vad
tekniken då kunde klara av.
Utvecklingsarbetet visade sig vara mer komplicerat än som först
antagits. Den servoinställning som krävdes för Fmr-7 blev betydligt mer
avancerad och konstruktionskrävande än vad som förutsetts bland annat
beroende på att avstämningen ska ske under radiotystnad. Vidare ställdes
krav på att effektstegets uteffekt skall vara konstant vid driveffekter
mellan 20 och 50 W.
Den 29
december 1962 höjdes kostnadstaket till 500 000 kr med krav på
bibehållen leveranstid till 1 mars 1963. Detta kunde inte hållas och den
16/10 1963 meddelar SRT KFF att utvecklingsarbetet blivit ytterligare
fördröjt och att prototypen beräknas bli klar den 1/12 1963.
Efter
ytterligare problem levererades prototypen men efter utprovning
konstaterades att modifieringar krävdes.
En
B-prototyp beställdes till en kostnad av 540 000 kr med leverans den 1/9
1967. Inte heller den mötte flygvapnets behov varför en C-prototyp
beställdes till en kostnad av 240 045 kr.
Prototypkontroll av C-prototypen utfördes mellan 24/9 1969 och den 18/2
1970 och den befanns uppfylla ställda krav med undantag för tre mindre
punkter. Den 26/6 1970 godkände FMV prototypen och gav klartecken för
serieleverans.
Den 1
februari 1968 meddelar Flygstabens signalavdelning:
”M h
t pågående utredningar om att ev. tidigarelägga anskaffning av
radiomateriel inom frekvensområdet 225-400 MHz i syfte att inbespara en
sannolikt mycket dyrbar övergång till 25 kHz kanaldelning inom
frekvensområdet 100-156 MHz hemställer CFV att effektsteg 202 t.v.
enbart anskaffas till i strilsystemet ingående Fmr-7.”
Nu blev
det inte så utan Fmr-7 blev tvunget att avvecklas varför Radiostation
RK-02 kom att utgöra drivsändare till effektstegen.
Utvecklingen av Effektsteg 202 blev en mycket utdragen historia troligen
beroende på att parterna inte kunde förutse de tekniska möjligheterna
samt problemen med sändare Fmr-7 servosystem. När leveranserna kom i
gång i början av 70-talet visade sig effektstegen vara mycket driftsäkra
och de sista enheterna avvecklades till år 2005.
160
Effektförstärkare 202 tillverkades
CVA roll
CVA utförde protokontrollen av
effektförstärkaren. Det blev en mycket utdragen uppgift då utvecklingen
tog 10 år innan prototypgodkännande kunde ges.
CVA utförde leveranskontroll av utrustningen
samt var tekniskt stöd till FMV och tog fram installationsunderlag,
installerade och driftsatte effektförstärkarna..
CVA var Centralverkstad för
effektförstärkarna.
Som Centralverkstad ingick även att ta fram underhållsföreskrifter samt
att vara tekniskt underhållsstöd till förbanden
Tekniska data |
|
Frekvensområde |
100-150 MHz |
Driveffekt |
50W |
Uteffekt |
2000 W |
Distorsion |
10 % vid 80 % mod |
Skrivet
av: Arne Larsson AEF
Källor:
Dokument vid Krigsarkivet och personliga minnen
Senast uppdaterad: 2015-02-20
|