
Radiostation Tmr-9

Radiostation Tmr-9

LV-KV sändaren AKL-142

Operatörsplats med Mrm-6

Transportabel pejl Tmrp-3 |
Erfarenheter från
Tmr-8 (Tmr VIII), rapporter från utlandet, den tekniska utvecklingen samt den
egna operativa verksamheten ledde till projektering av en modernare
bilburen radiostation Tmr-9. Signalmästare Thore Palm hade börjat att
arbeta för flygvapnet och hans arbete ledde framförallt till att
sändarutrustningens krav mot den operativa funktionen sågs över och
anpassades.
En programhandling (specifikation) för den nya mobila
radiostationen togs fram för att bifogas anbudsförfrågan.
Programhandlingen var omfattande, detaljerad och mycket välskriven där
det följande är ett utdrag.
-
Materiel skall i största möjliga mån vara svensktillverkad
-
Fordonet skall uppfylla alla i gällande motorfordonsförordningen,
vägstadgar och övriga tillämpliga lagrum ställda krav med avseende
på trafikegenskaper, dimensioner, etc. Fordonet skall vara lämpligt
för körning på dåliga vägar och i lätt terräng.
-
Motorstyrkan får vid bensindrift ej underskrida 120 hästkrafter samt
skall vara utfört för gengasdrift.
-
Motorns kylsystem skall vara så dimensionerat och utfört, att
kylarvätskan icke kokar, oavsett ytterlufttemperatur, när motorn vid
stationär drift användes som energikälla för radioutrustningen
-
Karosseriets tak skall utföras med tanke på att det skall tjänstgöra
som fundament för antennmasten och samtidigt kunna bära 4 personer.
Ovanpå takets stomme men under takplåten skall inläggas en jordplåt
i form av ett kors av 0,5 mm glödgad kopparplåt. Det längsgående
bandet skall ha en bredd på 200 mm och gå i takets mittlinje varvid
det skall dela sig på ömse sidor om ventilationsluckan. Tvärsgående
bandet skall ha 400 mm bredd och läggas ungefär mitt över bakre
hjultrummorna. Det skall på sidorna gå ned till karosseriets
underkant och där medelst kopparflätor förenas med chassieramen.
Överallt där så är möjligt och lämpligt skall jordplåten i
elektriskt avseende väl förenas med karosseriplåten.
-
Betjäningsbordet skall utformas som ett skrivbord på vilket
mottagarstativet, lokalmanöverapparat och telegrafnyckel skall
placeras.
-
Stationens kraftkälla skall vara en till motorn kopplad
växelströmsgenerator 50 p/s 3-fas, till vilken under trafikpassen
såväl sändare som mottagare anslutas. Generatorn skall vara utförd
för 220V, 50 p/s, 3-fas och en effekt på 6 kW.
-
Avstörning skall vara utförd så att störningar alstrade i fordonet
högst får ha samma störnivå som brusnivån i mottagarna då dessa äro
inställda på maximal förstärkning. Försvårad mottagning av svaga
signaler får ej kunna påvisas.
-
Radioutrustningen skall bestå av en sändare på minst 800 W med
frekvensområdena 250-600 kHz och 2,5-7,5 MHz. Modulation A1, A2 och
A3. Sändaren skall vara konstruerad för kontinuerlig drift med
maximal sändningseffekt och kunna såväl lokal- som fjärrbetjänas.
Inställning skall kunna medges av 12 st. spärrade frekvenser (förvalda).
-
Sändaren skall medge nyckling av 100 ord/minut.
-
Det
skall finnas två stativmonterade mottagare med tillhörande högtalare
vilka skall vara effektivt skyddade vid egen sändning på
mottagarfrekvensen. Egen teckengivning skall kunna avlyssnas i
mottagaren.
-
Stationens
antennanläggning skall vara en stegmast med maststag, mellanstag,
och toppstag samt motviktsnät. En mottagarantenn skall ingå.
Motviktsnätet skall utföras av 12 st. 20 m långa motviktslinor med
1,5 mm² area som med jordspett jordas i marken.
Inom
Statens industrikommission hade under hösten en ”Försvarsväsendets
radiotekniska kommitté” bildats på direktiv från ÖB. Avsikten var
att försöka nå en samordning mellan försvarsgrenarna vid anskaffning av
i detta fall radio.
Utvecklings- och konstruktionsarbetet skulle bedrivas med rationella och
arbetsbesparande former. Kommittén bestod av auktoriteter inom
radioområdet och gav ett tekniskt utlåtande om Tmr-9 specifikation.
Thore Palm, som ansåg sig väl behärska området, fick utlåtandet men
skrev upphandlingsunderlaget efter sin syn. (Detta kanske blev
nådastöten för ”Försvarsväsendets radiotekniska kommitté”)
Den 16
december 1941 undertecknas kontraktet mellan KFF och SRA om leverans av
Tmr-9 till ett pris av 77 646 kr per station. SRA förbinder sig att
tillverka och leverera 49 st. Tmr-9. Stationerna skall vara uppbyggda
på Scania Vabis-chassie och med Hägglund & Söners kaross.
Stationerna skall vara försedda med radioutrustning omfattande fyra
mottagare Mrm 6, sändare för långvåg och kortvåg med anordningar för
automatisk omkoppling mellan åtta st. långvågs- och åtta st.
kortvågsfrekvenser. I bussen förvarades den transportabla
pejlen Tmrp-3.
De
första radiostationerna levereras under 1943 och 1947 anges att 66 st.
Tmr-9 finns uppbördstagna hos flygvapnet.
Tmr-9
blev en bra och uppskattad radiostation som senare tillfördes 2 st.
radiostationer Fmr-5.
CVA i Arboga blev
central verkstad för Radiostation Tmr-9 som blev en stor arbetsuppgift
vid CVA:s El sektion med modifieringar, reparationer och tidsbundet
underhåll vid flottiljerna.
Tekniska data
Fordon |
Lastbilschassie från Scania Vabis |
Kaross av bulldogstyp |
Vikt
8500 kg |
Motor 6
cylindrig 130 hk |
AKL-142 KV-LV sändare |
Frekvensområde |
LV
300 - 600 kHz |
|
2900 -
9000 Kc/s |
Vågtyper |
A1, A2
och A3 |
Uteffekt |
800 W
vid A1 |
|
200 W
vid A2 och A3 |
Mottagare Mrm-6 |
Två
stativ med två mottagare i varje |
2 st.
frekvensområden |
200 -
400 kc/s |
|
540 - 10 000 kc/s |
Selektivitet |
Reglerbar med kristallfilter |
Antennanläggning
-
För sändarna en
på taket monterad fällbar 12 m hög stegmast i 4 sektioner, för
mottagarna en 4 m hög stavantenn.
-
Stegmasten är
isolerad från taket och ansluten till sändarens
antenngenomföringsisolator
-
Stegmasten är
alltså en vertikalantenn
-
Motviktsnätet
utgörs av 12 gummiisolerade ledningar som i ena änden ansluts till
bilens motviktskontakter och andra änden till i marken neddrivna
jordspett
Skrivet av: Arne Larsson
Källor:
Dokument vid Krigsarkivet och Flygvapenmuseum
Senast uppdaterad: 2011-03-15
|