Utdrag ur dokumentet
"Testutrustningar och Testmetoder för flygburen elektronikutrustning i
Flygvapnets flygplan 29, 32 och 35"
skrivet av Göran Hawée
Hela
dokumentet
Testutvecklingen för Fpl 32
I den
fortsatta ordningen för test av flygplan såg KFF/UH till, liksom för
flygplan 29 att tillverkaren och / eller ansvarig Central Verkstad CV av eller
för den mer komplicerade avionikutrustning i
Flygplan 32 även
tillverkade Testutrustningar nu för både kompani- och för verkstadsbruk.
Den var därför också vid behov utformad för fältmässigt nyttjande.
Dessa testutrustningar utgjordes vanligen av identiska eller en variant av
tillverkarens produktions-testutrustning.
Exempel på aktuella provutrustningar i flygplan 32 är för Spaningsradar PS-43
och Siktesradar PS-42, för Sikte S-6A, för Flygradio FR-12 och -14, för
Styrautomat SA-04, för Navigeringsradar PN-505 och för IK-radar PN-793.
Samma tillverkare eller ansvarigt CV skapade även på KFF/UH uppdrag
Anvisningar för prestandakontroller vilka inarbetades i respektive
utrustnings genom av TOMT fastställda Beskrivningar eller speciella TOMT för
respektive system och apparater. I dessa ingick även tillsyns- och
översynsåtgärder som skulle utföras på olika system och där ingående apparater
vid regelbundet fastställda tidpunkter, vilka kunde baseras på kalendertid eller
drifttid.
Som provanvisningar i flygplanet utarbetades efter
hand SMI 32 och
STI 32 innehållande åtgärdspunkter för kontroll och test av olika system vid
olika anbefalld Service eller Tillsyn på flygplanet samt anvisningar hur
åtgärderna skulle genomföras.
Alla anbefallda åtgärder signerades efter avslutat arbete på speciella för
respektive service / tillsyn utfärdade listor viket var viktigt för att
tillgodose flygplanets luftvärdighet inför nästa flygning och för uppföljning av
flygplanets historika status vid en eventuell haveriutredning.
Utbildningen av personalen
avseende den grundläggande
teknikerutbildning flyttades under 1960-talet till FV Tekniska Skolor FTS på F14
i Halmstad. Utbildningen av personalen på kompanierna och verkstäderna blev nu
mer omfattande och för kurser på system och apparater anslogs längre tider.
På systemen i flygplanen anordnades utbildningen av central anstalt FRAS vilka
besökte flottiljerna med egen personal och tekniskt underlag. Fortfarande
anordnades grundläggande utbildningar och specialutbildningar för radarapparater
centralt vid FRAS.
Flygplan 32 var operativ under 45 år i 5 olika versioner med
delvis förändrade och utökade avioniksystem.
Testmetodik för avioniksystemet i fpl A32
Med
A32A Lansen kom en
nykonstruerad flygteleinstallation med en funktionalitet
som var mer utvecklad och
omfattande än i flygplan 29.
A32A avionikutrustning
omfattade således förutom Flygradio FR även Navigeringsradar PN och
Spaningsradar PS samt Radarhöjdmätare PH. Avioniken kompletterades senare med en
reservradio.
Härvid krävdes nästan 20 stycken separata provutrustningar, mer avancerade än
tidigare för att på Komp och Fvst kunna verifiera funktionerna hos ingående
avioniksystem och ingående enheter. Dessa testutrusningar bestod av mindre eller
större provlådor med anslutningskablage för anslutning till berörda
utrustningars testuttag eller i serie med utrustningens anslutning till
flygplanet kablage-installation.
Proven i flygplanen krävde nu nästan alltid två Op för genomförande av de flesta
tester. En Op 2 i flygplanets kabin för hantering av olika strömställare och
reglage samt avläsning av olika instrument och en Op1 för handhavare av
testutrustningen och eventuella manövrar av objekt utanför kabinen för
genomförande av kompletta prov.
Prov på verkstad kunde utföras av en Op.
Denna erfarenhet med att man vid test av flygplan 32 måste hantera många
provenheter och ingrepp i flertalet system i olika delar av flygplanet påverkade
starkt den senare utvecklingen av flygplan 35:s underhållssystem.
I
J32B avionikutrustning
infördes, som nämnts ovan, en
Siktesradar PS för luftmål samt tillkom ytterligare
utrustning som Siktet, IK-radar, Reservradio och Styrautomat SA, vilket än mer
spädde på antalet provutrustningar och kraven på fördjupad utbildning.
Detsamma gällde för
S32C
avioniksystem, en version med A32 avionikutrustning som grund vilken
kompletterades med Radarvarnare och Störningskapslar. |