Allmänt
Attack-
och Skolversionen av
Flygplan 37 Viggen
blev utrustad med en svenskt Central Kalkylator CK efter en
specifikation från Försvarets Materielverk FMV. Den utvecklades i
huvudsak av Svenska Aeroplan Aktiebolaget SAAB i Jönköping.
CK var
programmerad för att utföra helautomatisk navigering inklusive tid- och
bränsleberäkning, primärdata-, presentation-, siktes-, och
vapenberäkningar samt funktionsövervakning och funktionskontroll av
samverkande utrustningar.
De
samverkande utrustningarna utgjordes av:
-
Siktesradar PS-37
-
Elektronisk Presentationsutrustningen
EP-08
-
Styrautomat
SA-06
-
Luftdataenhet
LD-4
-
Flygradio
FR-22/24
-
Navigeringssystem AJ37
-
Radarhöjdmätare RHM
-
Flyglägesinstrument FLI-37
-
Taktiskt Landningssystem
TILS
-
Igenkänningsutrustning
PN-797
-
Motmedelsutrustningarna
APP-27.
CK
kunde i sin funktion uppdelas i fyra delenheter såsom Kraftförsörjning.
Central processor innehållande Minnes- och In-utenheter.
Som komplement
till CK37 kunde även räknas två särskilda enheter.
Dessa utgjordes av:
-
En Matningsenhet för presentation MEP vilken
svarade för sådan anpassnings- och omkopplingsfunktioner som ej
lämpligen kunnat förläggas till datorn eller med samverkande
enheter.
-
En Multiplexbox MPB som möjliggjorde att
information från flera olika givare togs in på en och samma ingång i
datorn.
Funktion
CK
utgjorde en generell räkneenhet i flygplanet och var en dator av digital
typ med bland annat följande egenskaper:
Snabbt och direkt tillgängligt minne för program
och data.
In- och utsystem med analoga, serie- och
parallellbinära kanaler
Avbrottssystem för realtidsoperationer
Inbyggd funktionsövervakning
CK medverkade i
systemfunktionerna genom att lösa beräkningsmässiga, logiska och
administrativa uppgifter i samverkan med ovan nämnda anpassningsenheter
och andra system.
CK arbetar med
tre delprogram bestående av:
Huvudcykelprogrammet
genomgicks cykliskt cirka 10 gånger / sekund och bestod av ett antal
delprogram:
Från dessa
program gjordes även uthopp till ett antal standardprogram SP när så
erfordrades.
Avbrottsprogrammet
hade högre prioritet än övriga program och avbröt
pågående beräkningar även med intern prioriteringsordning.
Temporära program
användes vid prestandakontroll och fellokalisering PF och lästes in från
yttre utrustning.
Programfunktionerna
bearbetades vid periodisk genomgång av delprogrammen i så kallade
programcykler.
Vid
strömsättning av CK sätts begynnelsevärdena i varje delprogram.
Ett väldefinierat starttillstånd gällde då för programsystemet.
CK
arbetade i reell tid varvid data matades in, bearbetades och matades ut
tillräckligt snabbt för att kunna ingå i de reglersystem som flygplan
och föraren utgjorde.
De
olika delprogrammen i CK var indelade i programblock vilka
omfattade all beräkning inom delprogrammet som skulle utföras med samma
frekvens. Inom programcyklerna gjordes vid behov uthopp till
standardprogram för trigonometriska och algebraiska beräkningar. Ett
antal programavbrott var organiserade i prioriteringsordning för att
avbryta pågående beräkning vid ex vis kraftavbrott till CK.
Den
ovan beskrivna organisationen av programmen i CK gällde under
flygning och markkörning. Vid test övertogs styrningsfunktionen i
operativsystemet till stor del av testadministrationsprogrammet.
Flygförarens och teknikers kommunikationen med CK
utfördes via en Datapanel DAP.
I
början av 1990-talet ändrades CK-37 programvara i och med
införande av mer datautrymme samt moderniserades vissa andra system.
Skrivet av Göran
Hawée
Senast uppdaterad
2019-01-27
Källa: JA37
Beskrivning, del 1 och 4.
|