
Mustang Gunfighter P-51 USAAF
Större bild

Gul Kalle
Större
bild

S26 från F21
Större bild

Instrumentpanel ur SFI 1949
Större bild

Förarrum V
Större bild

Förarrum H
Större bild

Gyrosikte K14
Större bild
J26D-20 Data och prestanda |
Spännvidd |
11,28 m |
Längd |
9,84 m |
Höjd |
4,08 m |
Motor |
P-M-V-1650-7 |
Max vikt |
5270 kg |
Max fart |
704 km/h |
Marschfart 7600 m |
479 km/h |
Topphöjd |
12000 m |
Stigtid 7600 m |
12,5 min |
Flygsträcka |
1530 km |
Beväpning |
- 6 st 1/2"(12.7mm) akan m45
- Gyroreflexsikte K-14 |
|
Historien
Historien om
Mustangen börjar med ett besök hos North American Aviation utanför Los
Angeles av en brittisk inköpskommission 1940.
Besöket ledde till en beställning av den första versionen av Mustangen
försedd med en Allisonmotor.
USAAF (US Army Airforce) anskaffade Mustanger som jaktflygplan med
beteckningen P-51 under 1942.
Denna första version hade en stor svaghet – motorn. Det visade sig snart
att planets prestanda var utmärkt upp till
4600 meters höjd men snabbt avtog på högre höjder. Detta berodde på att
kompressorn hade en fast inställning avpassad för låg höjd.
P-51B utrustad med Rolls-Royce Merlin motorer (i USA licensbyggda av
Packard) löste detta problem och leveranser kom igång under 1943.
North Americans fabriker i Texas levererade denna version med
beteckningen P-51C
Under användning framkom krav på förbättrad sikt speciellt bakåt. Detta
ledde till nästa version P-51D försedd med så kallad bubbelhuv. Versionen fick
också förbättrad beväpning med 6 istället för 4 Akan
Denna version av Mustang tillverkades i över 14000 exemplar.
Mustanger i Sverige
Redan 1943 gjorde Sverige diplomatiska sonderingar för att undersöka
möjligheterna att köpa engelska eller amerikanska jaktflygplan. Först i
december 1944 gav detta resultat.
1942 års försvarsbeslut innebar att fem nya flygflottiljer skulle
organiseras. Den svenska flygindustrin var fullt sysselsatt med olika
projekt som alla brådskande, så nya flygplan måste importeras.
Mustangen ansågs vara andra världskrigets absolut bästa
långdistansjaktplan. Exportlicens beviljades av amerikanska myndigheter
i december 1944 för 50 Mustang P-51D.
I april 1945 var avtalet klart, P-51D fick flygvapenbeteckning J26.
Leveranserna kom igång omedelbart, från den 10 april till den 25 april
var alla levererade av amerikanska piloter till Bromma. Redan några
dagar efter ankomsten till Bromma, levererades de, i de svenska färgerna
genom FFVS försorg, till F16.
Men redan ett år tidigare hade ”leveranser” av Mustanger skett. Den 15
april 1944 havererade den första Mustangen på svensk mark i södra Skåne.
Kort därefter, den 15 maj nödlandade den första Mustangen helt oskadad
på Rinkeby flygfält på grund av bränslebrist. Därefter förekom en mängd
nödlandningar.
Fyra av de nödlandade Mustangerna köptes av flygvapnet som en del av
denna första anskaffning.
Ytterligare 90 P-51D anskaffades för ombeväpning av F4 från lätt
bombflottilj till jaktflottilj. Dessa levererades fram till 1948. En
tredje leverans av 21 P-51D slutfördes sent under 1948
Totalt levererades 165 Mustanger till Flygvapnet varav 161 registrerades
och 4 användes som reservdelar.
Vissa flygplan var vid leveransen utrustade med en aktiv
bakomvarnare
AN/APS-13. Dessa demonterades i Sverige. Senare monterades dessa som
prov i
S29C, som
bakomvarnare.
Vid leverans var alla flygplan försedda med VHF sändtagaren SCR-522,
FR-7. Detta orsakade problem genom att markradioutrustning saknades för
det aktuella frekvensområdet 100-156 MHz. Genom improvisationer löstes
detta tills FMR-5
började levereras till förband.
J26 var det första
flygplanet i flygvapnet som var försett med ett
gyrosikte, K-14 som
var ett betydande framsteg. Under VK2 hade alla allierade jaktflygplan
denna typ av sikte från 1943.
Med början 1947 undersöktes möjligheten att förse J26 med kameror för
fotospaningsuppdrag.
Efter utprovning vid FC med flera kameratyper genomförde CVM
modifieringen av tolv J26 till S26.
Dessa försågs med en lodkamera Ska-10 monterad i bakkroppen. Alla S26
stationerades vid F21 i Luleå.
Operativ Basering 1947 -
1954
|
F4 Östersund |
1947-1952 |
J26 |
F8 Barkarby
|
1953-1954 |
J26 |
F16 Uppsala |
1945-1952 |
J26 |
F21 Luleå |
1948-1954 |
S26 |
Skrivet av Stig
Hertze
Senast uppdaterad: 2018-02-10
Källor:
|