Allmänt
Fr-14 var i grunden en
civil flygradio som köptes från Collins/USA.
Fr-14 anskaffades för
flygplan 35 som reservradio för Fr-13 i
Fpl 35A, B, C och D
och då även som styrdatamottagare i Fpl 35B och D.
Fr-14 ingick även i
Fpl 32B och C som reservstation
Antal stationer som
anskaffades var c:a 440 st.
Konstruktion
Flygradiostation Fr-14
bestod av mottagare, sändare och kraftenhet och var en blandad rör – och
transistorstation
Sändar- och
mottagarenheterna är små kompakta, kristallstyrda enheter avsedda att
monteras i flygplanens instrumentpaneler. Båda enheterna hade
manöverorgan för frekvensbyte vilket kunde ses som ett omständligt
handhavande för flygföraren.
Radiostationens
nätströmställare var placerad på sändarens frontpanel.
Kraftenheten är
uppbyggd på en stomme av lättmetall. På stommens översida är mottagarens
andra MF-förstärkare placerad samt LF och modulationstransformatorerna.
Kraftenheten kan
anslutas till 27,5 V eller till 13,75 V. Enheten försörjer sändaren och
mottagaren med lämpliga spänningar.
Kraftenheten
placerades på en Antenn- och mikrofonomkopplingsenhet av fabrikat SRT i
apparatrummet.
Funktion
I ett tidigt skede
konstaterades att problem fanns med AM-modulering och smal LF-bandbredd.
Därför modifierades Fr-14 LF-utgång för att passa till den frekvensskiftade signalen på 2400Hz
och 4800 Hz. Modifieringen blev lyckad och resultatet blev att Fr-14
användes som huvudradio för styrdatafunktionen och Fr-13 blev
huvudstation för talkommunikationen.
Val av huvud- (NORM) och reservstation (RES)
gjordes på Fr-14 Manöverenhet.
Prestanda
- Frekvensområde
118,0 – 126,9 MHz (Sändaren)
108,0- 126,9 MHZ
(Mottagaren)
- Kanalavstånd 100
kHz
- Moduleringstyp AM
/Telefoni
- Uteffekt 3 W
Vikt totalt c:a 6 kg
Underhåll
Underhållet utfördes
av förband på A-nivå med hjälp av Teletestbil 35 (Servicebil 405).
Provningsenhet FR med
Testsändare för styrdata användes därvid för kontroll av Fr-13, Fr-14
Sändare och Mottagare, Manöverenhet 2 Fr-21 och kontroll av FD10 alt
FD11 och Signalanalysatorn.
På förbandets
flygverkstad (avd 6) användes Provbänk FR/FD för prestandamätning och
felsökning av respektive utbytesenhet varvid felaktig modul/komponent
kunde bytas.
Centralt underhåll
utfördes av central verkstad CVA i Arboga.
Sammanställt av Lars V Larsson
Senast uppdaterad 2016-02-14
Källor:
FV beskrivning Fr-14 ur AEF digitala arkiv (pdf 1 MB)
FHT Svenska flygvapnets Styrdatasystem (pdf 9 MB)
|