Alllmänt
Viggenflygplanet
JA37
utrustades med ett Luftdatasystem där bland annat en avancerad
digitalt uppbyggd Luftdataenhet LD-5 ingick. Den anskaffades av
Svenska Aeroplan AB SAAB på uppdrag av Försvarets Materielverk FMV.
Systemet avsåg att komplettera flygplanens avionik med inmätning av
Primärdata såsom flygplanets höjd, fart och machtal samt lufttemperatur
och anfallsvinkel.
För
presentation av de olika uppmätta eller framräknade värdena ingick även
olika Indikatorer.
Luftdatasystemets ingående delar utgjordes av ;
Funktion
Luftdatasystemet utgjorde en del av flygplanets Primärdatagivare.
I systemet ingick inhämtande av dels indikerat statiskt lufttryck Ps och
dynamiskt lufttryck Qc från Nospitotröret, dels ytterluftens temperatur
från en givare placerad på flygkroppen, dels inställt marklufttrycket
från Höjdmätaren samt dels behandling dessa data i Luftdataenheten
LD-5. Där ingick även att inhämta flygplanets anfallsvinkel från en
givare vid sidan av flygkroppen vilken dock behandlades i flygplanets
Centraldator CD-107/207
Pitotrören och givarna för ALFA och yttertemperaturen värmdes
under flygning för att hindra isbildning:
I
LD beräknades följande storheter;
Av dessa storheter levererades alla utom de tre sistnämnda till
CD. Där beräknades de tillsammans med data från
Tröghetsnavigeringssystemet för presentation av Machtal, Fart, Höjd,
Acceleration, Stig- och sjunkhastighet samt Färd och Banvinkel på
indikatorer i systemet för Elektronisk Presentation
EP-12.
I
LD beräknades och kompenserades även för pitotrörets platsfel på
grund av dess utformning och flygplanets anfallsvinkel.
Höjd-, Fart- och Mach-signalerna
matades även till Styrautomat
SA-07
för inställning av variabla förstärkningar och till CD för
beräkning av Beväpningssystemets olika funktionsdelar vid det aktuella
flygfallet. Där ingick atmosfärens inverkan och flygplanets förflyttning
samt korrigering av riktmedlet vid skjutning med Automatkanon AKAN, för
skjutgränsberäkningen och styr- och skjutvillkor för
RB71 och
RB74 samt
RB24J samt
Attackraketer ARAK mot markmål.
Standarhöjden användes av SSR-transpondern
PN-865.
Presentation
Presentationen
av Höjd, Fart, Machtal, Stig och sjunkhastighet samt ALFA
gjordes på därför avsedda indikatorer placerade på lämpligt platser på
instrumentbrädan i förarkabinen. De beräknades digitalt och omvandlades
till analoga signaler i LD.
Ljudhastigheten Mach beräknades ur värdena Ps och Qc samt
ytterluftens temperatur och matades efter omvandling till analog
spänning till MF-indikatorns servodrivna indikeringsfönster för
presentation av M-talet upp till M 2,5.
Indikerad fart Vi matades direkt med lufttrycken Ps och Qc från
Nospitotröret till en mekanisk del i MF-indikatorn och presenterades där
på en visare som Vi upp till 1500 km / h.
Marktryckskorrigerad flyghöjd beräknades och kompenserades för
inställt marktryck Pm och matades efter omvandling till analog spänning
till en klassiskt utformade Höjdindikator av klocktyp. Den hade två
servodrivna visare där en lång visare gick ett varv för 1000 meter och
en kort visare gick 10000 meter för ett varv.
Flygplanets stig- och sjunkhastighet integrerades digitalt ur Ps
och presenterades efter omvandling till analog spänning på en vertikal
visare i Flyglägesindikatorns vänstra del.
Flygplanets anfallsvinkel till den omkrinliggande luften
bearbetades med signal från ALFA-givaren digitalt i CD och
presenterades efter efter omvandling till analog spänning på
ALFA-indikatorn. ALFA-givarens utsignal matades även till SA
Elektronikenhet för att ingå i dennas beräkningar samt vid ett
eventuellt CD-fel nyttjas som reservfunktion för ALFA-indikering.
All denna information sörjde för att flygplanet på ett utmärkt
sätt kunde flygas i alla väder och mörker samt ledas till fientliga
företag och bekämpa dessa.
En höjd- och fartberoende omkoppling
i CD inkopplade en Landställsvarning för att flygföraren inte
skulle glömma att fälla ut landningsstället.
Reservinstrument för ovan beskrivna utrustnings höjdpresentation
utgjordes av ett mekaniskt uppbyggt Höjdinstrument av äldre typ som fick
sitt Ps från Fenpitotröret. Som reservfartmätare fungerade
ordinarie MF-indikators fartdel som även den var mekaniskt uppbygg och
fick sitt Qc-tryck direkt från Nospitotröret.
Skrivet
av Göran Hawée
Senast
uppdaterad 2020-01-27
Källor:
Fpl JA37 Beskrivning del 1 och 4
|