Allmänt
I
flygplan
J35F och J35J användes
en kamerainstallation i ändamål att fotografera flygplanens
Radarindikator under flygning vid taktiskt uppträdande. RKA-26
orginalbeteckning var B o H 200-PA. Vid installation måste Sikteshuvudet
för Sikte
S-7B3/31 bortmonteras och ersättas av ett av Svenska Aeroplan AB
SAAB tillverkat Reflexsikte RS-101.
Registrerkamerans huvudsakliga uppgift var att i efterhand och i
utbildningssyfte kunna spelas upp genomförda flyganfall mot radarmål för
de flygförare som utbildades på flygplanversionernas beväpningssystem.
Det kunde även i signalspaningssyfte eller en krigssituation filma
eventuella olika störformer mot Siktesradarn för senare utvärdering.
Reflexsiktets uppgift var att ge plats för RKA-26
Kameraenhet samt fortfarande göra tjänst som visuellt riktmedel vid
anfall med IR-robotar.
I
systemet ingick följande enheter;
Uppbyggnad och Funktion
RKA-
enheten bestod av registrerkamera med prismatillsats och var
monterad på en i höjd- och sidled justerbar bädd vilken var monterad på
en fästplatta ovanför Radarindikatorn RI. Fästplattan var
monterad på instrumentpanelen. Installationen medgav kassettbyte med
kameran monterad.
Kameraobjektivet var försett med prismatillsatsen som bröt de från
ljusskärmen inkommande strålarna så att de kom in i objektivet. Det
arbetade med 16 mm film och kunde laddas med 15 meter. RKA fick
arbetsspänning från 29V likströmsnätet antingen via separat SS
RKA-26 eller RO V23 i läge TYST eller SÄNDN. Kamerans exponering
styrdes helt av KSE.
LS var med en snabbkoppling fäst med på instrumentpanelens
front. Den förhindrade att inkommande ljus störde indikatorbilden och
ombesörjde att den reflekterades till kamerans prismatillsats. Skärmen
tillät även avläsning av radarbilden från flygföraren.
KSE var placerad framför RKA och var fastsatt på dess
fästplatta. Enhetens uppgift var att styra kamerans slutar- och
filmframmatningsmekanism vid fotografering av RI dels under
målspaningsskedet vid B-scopspresentation och dels efter radarlåsning på
målet vid F-scopspresentation. Enheten var uppbyggd med transistorer med
kretsar för pulsformsteg och pulsgeneratorer samt manöverreläer. KSE
avgav manöverpulser till RKA manöverapparat vilken hade olika
frekvens vid B-scop- eller F-scopspresentation. Vid B-scop styrdes
kamerans slutare synkront med radarantennens sveprörelse, vilket gav en
exponering med 2-3 bilder/sekund beroende på svepval (120- eller 40
grader). Vid F-scop ökade bildfrekvensen till 6 exponeringar/sekund.
Omkopplingen skedde på signal från radarns logik fört spaning eller
målföljning.
RS 101 hade ett fast riktmärke utan korrigeringar och var endast
till för optisk inriktning av IR-robotar
RB24 och
RB28
i Hundkurveanfall HK.
Dess installation förändrade inte funktionen hos övriga sikte S-7B3/31
apparater under anfall med radarsiktet. RS sikteshuvud innehöll de
enheter som alstrade den optiska siktbilden. RS -s fästplatta var
utformad så att det kunde monteras på det ordinarie siktetshuvudets
konsol. Det anslöts till flygplanets elkretsar med ett stifttag i
fästplattan. RS var försedd med en täckplatta där en Omkopplare OK
och ett Vridmotståndet VM med en Lamphållaren var monterad.
Siktbilden hade formen av en prick omsluten av en cirkel. Den alstrades
genom en streckplatta belyst av en glödlampa via ett optiskt system och
reflekterades upp på det fasta reflexglaset. Där uppfattades den av
flygföraren som om den låg på oändligt avstånd från flygplanet.
RS fick sin strömförsörjning från flygplanets
strömförsörjningsnät förutsatt att flygmotorn startat och RO V23
står i lägena TILL, TYST eller SÄNDN samt att OK som hade tre
lägen, MÖRKER-FRÅN-DAGER manövrerades enligt följande;
-
Med
OK i läge MÖRKER ställdes lämplig ljusstyrka in steglöst med
VM.
-
Med
OK i läge DAGER lyste riktmärket med maximal styrka.
-
Med
OK i FRÅN var Riktmärket släckt.
Framkallning samt Utvärdering av det filmade anfallen från
flygningen utfördes av tekniker respektive flygförare i för detta avsedd
utrustning och lokal. Det förevisades sedan i utbildningssammanhang med
16 mm filmprojektor för flygförare men även för speciellt utbildade
tekniker i marktjänst som genomgått systemutbildning.
Skrivet
av Göran Hawée
Senast
uppdaterad 2020-02-09
Källor:
Beskrivning J35F/J del 2/3.
|