|
 |
|
Autotestare för flygplan 37 Viggen
EN SAMMANSTÄLLNING
|
Klicka på
bilderna för större format

Med en stark tro på
teknikens snabba utveckling togs 1965 beslutet att satsa på autotest för avioniksystemen
i
flygplan 37

Typbundna testutrustningar.

Autotestfilosofi |
Bakgrund
Genom att mängden
elektronik, och även komplexiteten i flygplan 37 Viggen ökade såg man det
som en nödvändighet att automatisera testförfarandet.
Efter flera års
försöksverksamhet på dåvarande Centrala Flygverkstaden i Arboga (CVA)
med testare från bland andra Huges, Elliot och LM Eriksson, kom man fram
till att det var möjligt att ersätta manuella testförfaranden med tester
styrda av en dator. Detta skulle ge både tidsbesparing, bättre kvalitet
och lägre kostnad.
Man beslutade då att använda automatisk test i hela
kedjan, det vill säga från test av olika system i flygplanet, där
felaktig enhet (Ue) lokaliserades och byttes, via test av ue, där
felaktigt kretskort (Sue) lokaliserades och byttes. Därefter testades
kretskortet i en tredje typ av testare, med felsökning till komponent
och reparation.
Med flygplan 37 infördes signaltypsbunden testutrustning. Tidigare
användes typbundna testutrustningar.
Förkortningar och speciella
uttryck
ATE |
AutoTestare |
ATS |
Automatisk TestStation;
ATE plus adaptrar, jiggar mm. |
TTB
|
Teletestbil |
CVA |
Centrala Flygverkstaden i Arboga,
Blev senare FFV Underhåll, Celsius och SAAB. |
CVM
|
Centrala Flygverkstaden i Malmslätt. Blev senare FFV Underhåll,
Celsius och SAAB. |
Ue |
Utbytesenhet |
Sue |
Subutbytesenhet (Kretskort) |
A-nivå |
Flottilj-kompani |
B-nivå |
Flottilj-verkstad |
C-nivå |
Central verkstad (CVA, CVM och tillverkare) |
CK37 |
Centralkalkylator (dator) i flygplan 37AJ/S |
CD
107 |
Centraldator i flygplan JA 37 |
DCM |
Digital Communication Module |
CI |
Centralindikator |
MI |
Målinmätningsindikator |
SI |
Siktlinjesindikator |
TI |
Taktisk indikator |
|

ATE-A |
ATE-A
Mobil Autotestare för test
på A-nivå av olika elektroniksystem i flygplan 37AJ/S. Frekvensområde för
stimulisignaler DC - 400 Hz, för mätning DC - 20 kHz Utvecklingsår 1969.
Totalt fanns det 37 st ATE-A och av
dessa var 31 st placerade i en hydda på ett lastbilschassi och detta
fordon kallades TTB (TeleTestBil).
Läs mera om ATE-A
|

ATS1 |
ATS1
För test på B- och C-nivå
av c:a 50 olika enheter i AJ/S37. Testaren fanns i 5 ex och de var
placerade på CVA 2 ex, CVM , F7 Såtenäs och den 5:e testaren var först
placerad på F14 Halmstad under utbildning av blivande operatörer. Därefter flyttades den till
F15 Söderhamn.
Frekvensområde för ATS1 var DC – 400 MHz.
ATS1 tillverkades av
Hewlett-Packard i Palo Alto USA, och levererades till Sverige med början
1972. Efter leveransen kompletterades testarna på CVA med
anslutningsadaptrar, jiggar och speciell utrustning. Samtidigt gjordes
en anpassning av operativsystemet.
ATS1 ersattes 1978 av
ATS10.
Se särskild artikel om jämförelse mellan
ATS1 och ATS10
|

ATS2 |
ATS2
För test av 8 st
mikrovågsenheter i flygplan 37AJ/S på C-nivå. Fanns i ett exemplar, placerad
på CVA.
Frekvensområde: DC – 18 GHz
Utvecklingsår 1972. ATS2 finns numera uppställd i
Robotföreningens
lokaler i Arboga.
Läs mera om ATS2 |

ATS3 |
ATS3
För test av
dator CK37 i AJ
37 och spaningsversionerna. Två exemplar fanns på CVA och tre enheter,
Kraftenhet. In- Utenhet och Logikenhet, testades i ATS3.
Framtagen 1970.
Levererades av Saab.
|

ATS4A
(Arboga)

ATS4M
(Malmslätt) |
ATS4A och ATS4M
Testare för kretskort (Sue)
i enheter från flygplan 37 AJ/S.
57 kort kunde testas i ”A”
som var placerad på CVA. Frekvensområde DC – 20 kHz. I ”M”, som fanns på
Malmslätt, kunde 74 kort testas med frekvensområde DC – 100 kHz.
Utvecklingsåret var 1974.
A och M hade något olika
instrumentbestyckning, men grundsystem och programvara var lika.
Läs mera om ATS4
Artikel i TIFF 1975 nr 2

ATS4A
(Arboga) |

ATS5 |
ATS5
Testare för elektronik i
robot
RB05.
Frekvensområde DC – 1 MHz.
Operativsystemet var TODS-C
och testerna skrevs i BASIC.
Testaren ersattes av en JAS-testare med C/ATLAS som programspråk.
ATS5 utvecklades 1975 och
skrotades 1993.
|

ATS6 |
ATS6
Testaren togs fram 1975 för test av 51 st digitala kretskort från
flygplan 37JA.
Frekvensområde DC – 10kHz. Placering CVA.
Läs mera om ATS6

ATS6 |

ATS7
|
ATS7
För test av 6 olika mikrovågsenheter för
flygplan JA37.
DC – 18 GHz.
Framtagen 1982.
Placering CVA
Läs mera om ATS7
|

ATS8
|
ATS8
Test och kalibrering av tröghetsnavigeringssystemet, IME, i
flygplan 37JA. Utvecklad 1979.
Placering CVM.
Läs mera om ATS8
|

ATS9 |
ATS9
För test av 6 olika elektroniska indikatorer, bl.a. TI, SI, MI och CI, i
flygplan 37AJ/S/JA
Frekvensområde DC – 13 MHz. Utvecklad 1979. Placering CVA.
Läs mera om ATS9

ATS9 |

ATS10

ATS10
Tingstäde |
ATS10
ATS10 utvecklades från ATS1 när
JA37 skulle tas i tjänst. Modifieringen var omfattande. Bland
annat byttes dator, skivenhet, operativsystem, ett flertal instrument.
JA hade digital elektronik varför en digital enhet DCM, som simulerade
Centraldatorn CD, togs fram på CVA.
ATS10 tillverkades i ytterligare 8 exemplar av Hewlett-Packard enligt
begränsad ATS1-spec och kompletterades med en lång rad instrument på
CVA.
De 5 ATS1 som fanns i drift modifierades till samma status som de
nytillverkade. De 12 (det blev bara 12!) exemplaren skiljde sig något åt
inbördes genom olika instrumentbestyckning, beroende på vilka enheter
som skulle kunna testas i den aktuella testaren. Även under driftfasen
har modifieringar utförts, bl.a. byttes operatörsinterfacet, terminal
HP2640, till SUN Spark Arbetsstation vid införandet av beslutstödsystem ATEEX (”Expertsystem”).
85 olika enheter från AJ/S/JA37 testades i ATS10 . Testarna var
placerade på B-nivå på F4 Frösön, F6 Karlsborg, F7 Såtenäs, F13
Norrköping, F15 Söderhamn och F17 Kallinge samt Centrala verkstäderna i
Arboga och Linköping/Malmslätt.
Frekvensområdet var DC – 400 MHz.
En ATS10 finns uppställd, och i skick att kunna testa ett objekt, på
Gotlands
Försvarsmuseum i
Tingstäde.
Läs mera om ATS10
|

ATS11 |
ATS11
Testaren utvecklades 1981 för test av 22 st digitala kretskort från
JA37.
Frekvensområde DC – 100 kHz.
Placerad på CVA.
Läs mera om ATS11
|

ATS12 |
ATS12
Testaren togs fram 1981 för test av 59 st digitala kretskort från
JA37 Frekvensområde DC – 100 kHz.
Placerad på CVM.
Läs mera om ATS12
|

ATS13 |
ATS13
Användes för test av 9 olika minneskort. Standardtestare
anskaffad från ADAR
1981 –
1992. Placering CVA. |

ATS14 |
ATS14
För test av processorkort.
Inköpt 1982 från FLUKE.
Testaren var en sk.
komparatortestare som innebar att processorkortet som skulle testas
jämfördes med ett felfritt processorkort.
Placering CVA |

ATS15 |
ATS15
Togs fram på CVA 1985 för kalibrering av tröghetsnavigeringssystemet
(TN) i
JA37.
Placerad på CVM. Se ATS8.
Läs mera om ATS15
|

ATS16 |
ATS16
Test av motmedel till JA37.
DC - 18 GHz.
Framtagen 1985.
Placering CVA.
Läs mera om ATS16
|

ATS17 |
ATS17
Testare för stationsväxel i
flygradio Fr-29. Tillverkningsår 1982
Läs mera om ATS17
|

ATS18
|
ATS18
Testare för vridbord i
siktesradar PS-46. Tillverkningsår 1991
Läs mera om ATS18 |

ATS20 |
ATS20
Testare för generatorer År 1998.
Testaren var baserad på
JAS-konceptet.
Placering CVA.
Läs mera om ATS20 |

ATS23 |
ATS23
Testare för enheter i tröghetsnavigeringssystem, IME.
Ersatte ATS8 och ATS15.
Baserad på JAS-konceptet.
Utvecklad på CVA och
placerad på CVM.
Läs mera om ATS23
|

IK-testare |
IK-testare
Testare för enheter ingående i igenkänningsutrustning (IK)
PN-797 och PN-799.
|
|
Skrivet och sammanställt
av John-Erik Eriksson. Kompletterat och redigerat av L-O Larsson och
P-O Larsson
Källor:
-
ATS10 Översikt och historik. TS20/I81
-
Elektronikunderhåll i flygplan 37 Viggen.
MD20/03:D001
-
Automatiska teststationer (ATS) ATS1 –
18. Ate beskr.gem
Senast uppdaterad:
2019-04-16
|