Bakgrund.
När
mark- och sjöbaserade radarutrustningar kom till användning i
krigssammanhang uppstod behovet av att kunna skilja vän och fiende ur de
erhållna målekona. Olika metoder utvecklades tidigt men de viktigaste
framstegen gjordes under andra världskriget då IFF system (Identification
Fried or Foe) infördes inom Nato. Systemen var strängt
konfidentiellt och först efter fredsslutet fick Sverige tillgång till
surplusutrustningar som kunde användas varefter olika IFF utrustningar
inköptes för prov och utvärdering inom FOA.
Den första flygburna IFF-stationen i Flygvapnet fick beteckningen
IK-radar PI-15/A och
var bland annat monterad i
J28C Vampire,
Fpl29 Tunnan och
J33 Venom.
Markutrustningen utgjordes av
PI-11/T som användes vid
markradarstationen
PJ-21/R.
En flygburen frågeutrustning
utgjordes av PN-53 monterad i J33 Venom.
Svensk utveckling
1949
beslutades att ett helsvenskt IK-system skulle utvecklas gemensamt för
Flygvapnet, Armén och Marinen. Systemet fick grundbeteckning PN-79.
I Fpl32 Lansen installerades PN-794 och i
Fpl35 Draken
installerades PN-793 efterhand och i
FplAJ/SH/SF37 Viggen
installerades PN-797, samtliga som enbart svarsutrustningar.
Till
JA37 Viggen anskaffades PN-799 som hade kombinerad svars- och
frågefunktion.
Den operativa markutrustningen ingick i
Stridsledningssystem STRIL60
vid LFC typ1 och RGC,
Spaningsradar PS-08,
PS-65,
PS-66,
PS-68
och PS-15
samt
i ett senare skede även mark- och sjöbaserade luftvärnspjäser.
Dessa och flygplanens testutrustningarna bestod delvis av flera
nästan identiska apparater som den flygburna.
Markutrustningarna var konstruerade med mycket stor redundans och
operativa driftsuttaget för dessa utrustningar var större än 99,99%.
PN-79-systemets uppbyggnad
IK-systemet bestod av två huvuddelar, en Frågeutrustning på
marken och en Svarsutrustning i luften.
Den markbaserade
frågeutrustningen hade sändare, riktantenn, mottagare och avkodare samt
indikator.
Den luftburna svarsutrustningen hade antenner, mottagare, kodgivare och sändare.
Utrustningen hade
de flesta utbytesenheterna gemensamma
i de olika flygplantyperna:
Installation
från 1962 |
|
A/J/S32 |
PN-794 |
Installation
från 1964 |
|
J35A/B/D/F och
S35E |
PN-793 |
Installation
från 1971 |
|
AJ/SF/SH37 |
PN-797 |
Installation
från 1980 |
|
JA37 |
PN-799 (med
frågefunktion) |
Förändringar
från 1988 |
|
J35J |
IK-transponder |
AJS/AJSF/AJSH37 |
IK-transponder
(från 1992) |
JA37 |
IK F/S-transponder
(med frågefunktion, från 1998) |
PN-79-systemets
funktion.
Frågeutrustningen sände ut högfrekventa kodade pulståg som togs emot och
avkodades av svarsutrustning. Vid rätt frekvens och kod startade dess
sändare och skickade ut svarskodade pulståg enligt den inställning som
kodgivaren hade. Svarspulserna togs emot av frågeutrustningens
mottagare, avkodades och överfördes till dess indikator vilken visade
svarsutrustningens inställda kod. IK-radarn arbetade på L-bandet
(1,5-2,0 GHz)
Systemets huvudsakliga uppgift var att meddela Flygvapnets
STRIL60-system samt
i ett senare skede Arméns och Marinens Luftvärn
flygplanets igenkänning och/eller identitet, vilket
i STRIL60
var flygplanets ”anropssignal”
.
Vid operatörerna presenterades IK svaret som ett "ögonbryn" utanför
radarekot. Detta innebar att målet utpekades som ”EGET” utan identitet.
För att erhålla identiteten måste operatören ställa ut en peksymbol över
ekot och fick identiteten presenterad på en tablå. Det var den kod,
exempelvis 123 som var inställd på svararens kodgivare.
Avläst kod pekade i en kodlista ut svararens identitet (anropssignal).
Vid LFC fanns en översättare med manövertavla, som var en elektronisk
utrustning. Den översatte svarskoden i realtid till anropssignal,
exempelvis F14.
Efter en genomgripande modifiering med utökat antal svarskoder
(införande av primär- och sekundärsvar) av både frågare och svarare så
presenterades svaret överallt i klartext Det omständliga arbetet med
ändring och distribution av hemlig kodtabell kunde avslutas.
Anläggningen medgav även att fungera som sekundärradar utanför STRIL60
spaningsradars räckvidd.
Styrning av IK-utrustningens olika funktionsprogram och kodinställning
gjordes med Manöverenheter samt inställning av frekvenskanaler och
svarskoder utföres på olika apparater av särskilt godkänd markpersonal.
PN79-systemet
togs ur drift på grund av internationella krav inom vårt frekvensområde för
att ge utrymme för rymdtelefoner, markbundna och flygbundna
mobiltelefoner, satellittelefoner etc.
Vill
du veta mera? Läs Notis 2
Sammanställt av Göran Hawée och Ragnar Persson
Film: Se en 9 minuter
lång film om IK-systemet
PN-79 med Ragnar Persson som speaker. Introduktion till filmen med länk
till filmen finns
här.
Läs mera:
Tidiga
igenkänningssystem för flygplan (FHT-dokument i pdf-format)
Senast uppdaterad
2014-09-04
|