Aktuell tidsperiod
 

 

 

J22, J22A, J22B, S22-3, FFVS 22           Notis 2 Jaktflygplan, Spaningsflygplan

Svensk utveckling på rekordtid

 

 






J22 Röd Kalle
Större bild



J22 Blå Petter



Tillverkning under jord på CVA
Större bild


 




 

Flygplandata- Prestanda

Spännvidd

10,0 m

Längd

7,8 m

Höjd

2,8 m

Motor

P&W STWC3

Max fart

560 km/h - 4300 m

Marschfart

410 km/h - 4000 m

Topphöjd

9300 m

Stigförmåga

6000 m/12 min

Beväpning

J22A

2x7,9 ksp
2x13,2 akan

Reflexsikte m/37

J22B

4x13,2 akan

Reflexsikte m/37

 

 

Bakgrund
Sedan krigsmaterielembargot i USA inleddes i juni 1940 blev behovet att täcka bristen på ett jaktflygplan med goda prestanda akut. Saab kunde inte utveckla flera flygplan, då de var upptagna med Saab17 och Saab18.
Den enda möjlighet som fanns, för att få fram ett jaktplan med acceptabla prestanda, var att konstruera och bygga det inom landet.

Utvecklingen

För att utveckla och producera J22 bildade Flygvapnet en speciell organisation, Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm, förkortad till FFVS.

Projektansvarig blev Bo Lundberg som tidigare bland annat varit konstruktör på Götaverkens flygplansavdelning.

 

På konstruktionen ställdes mycket speciella tillverkningskrav:

  • Planet skulle använda en Twin Wasp stjärnmotor från SFA, samma som SAAB skulle använda till Saab17.

  • I möjligaste mån skulle vid tillverkningen endast material användas som fanns att få i Sverige.

  • Aluminium fick i princip inte användas eftersom SAAB behövde allt som kunde produceras i Sverige.

  • För att snabbt uppnå en hög produktionstakt skulle de flesta detaljer kunna tillverkas av olika underleverantörer inom landet.

Resultatet blev en radikal konstruktion med ett stålskelett beklätt med björkfaner. Dessa material samverkade hållfasthetsmässigt och utgjorde dessutom en mycket lätt konstruktion med en slät yta.

J22 blev härmed världens snabbaste flygplan, i förhållande till motorstyrkan.
Den 20 september 1942 flög den första prototypen.

 

Tillverkningen

För tillverkningen användes mer än 500 underleverantörer som tillverkade ca 12000 av de 17000 detaljerna, som krävdes.
Efter en mycket kort utvecklingstid, mindre än 3 år, inleddes serieleveranserna i oktober 1943.

Monteringen var förlagd till hyrda lokaler i Bromma fram till 1 oktober 1945. Då 18 plan återstod att tillverka överfördes tillverkningen till CVA i Arboga, som levererade de återstående planen mellan november 1945 och juni 1946.

 

J22 tillverkades i två varianter med något olika beväpning:

  • J22A med 2 st 7,9 mm ksp och 2 st 13,2 mm automatkanoner.

  • J22B med 4 st 13,2 mm automatkanoner.
    Under 1944 modifierades 21 J22

Totalt tillverkades 142 J22A och 58 J22B.

Slutresultatet blev att Sverige före krigsslutet 1945 fick närmare 200 toppmoderna och välbeväpnade jaktflygplan, som på ett avgörande sätt förstärkte vårt luftförsvar, något som gav eko och ingav respekt utomlands.

 

Spaningsversionen
S22-3 avsedd för fotospaning var modifierade J22 försedda med en i mellankroppen vertikalmonterad spaningskamera. Ska4 baserades på F3 för utprovning 1945-1946.
Denna satsning på spaningsversionen var endast temporär och alla S22-3 modifierades åter till ursprungligt utförande. 

 

Operativ Basering 1944-1952

J22 Jaktflygplan

F3

Malmen

1949-1952

F8

Barkarby

1945-1950

F9

Säve

1943-1946

F10

Barkåkra

1945-1950

F13

Bråvalla

1944-1947

F16

Uppsala

1944-1945

F18

Tullinge

1946-1950

S22-3 Fotospaningsversion

F3

Malmen

1944-1947 (utprovning)


Avveckling
J22 avvecklades slutligen 1952. 


Elsystem:
24V DC

Avionik
Flygradio FR-3
 

Skrivet av: Stig Hertze

 

 

Läs mer:

"The Swedish Air Force´s successfull WWII" panic fighter"

en reklambroschyr från FFV Aerotech 1995.

 

Källor:

- FFVS J22  Flyghistorisk Revy Nr 35 Widfeldt, B/SFF
- Det Bevingade Verket, FMV Huvudavd. för flygmateriel
- Svenskt Militärflyg L Andersson, Allt om hobby 1992
- Svenska Flygplan L Andersson, Allt om Hobby 1990
- Svenska Vingar Widfeldt-Hall AHR AB Nässjö 1999

- SAAB Hans G Andersson Bevingade Ord Förlag 1990

Senast uppdaterad: 2016-12-07