Klicka här för att komma till AEF:s Startsida! 


Aktuell Tidsperiod


                      /------------------------ 2009

--|----|----|----|----|----|----|----|----|----|--
      1950      1960      1970      1980      1990

 

 

Helikopter 4 - HKP4

Boeing Vertol 407, Kawasaki KV407

 

 

HKP4A - Flygvapnet

 

HKP4B - Marinen

HKP4B - Marinen

 

HKP4B - brandbekämpning

HKP4B - brandbekämpning

 

HKP4C - Marinen

HKP4C - Marinen

 

HKP4C - sjunkbomber

HKP4C - sjunkbomber

 

HKP4C - torped på balk

 

HKP4A, HKP4B - Boeing Vertol 407
Flygvapnet var först med att anskaffa denna medeltunga helikopter med två rotorer. De kom 1963 och var avsedda att användas främst som räddningshelikoptrar.
Marinen beställde också denna typ av helikopter och fick de första i mitten på 1960-talet. De var avsedda att användas för ubåtsjakt och havsövervakning. Beroende på de skilda uppgifterna så blev de försedda med olika utrustningar och fick därför skilda beteckningar. HKP4A för flygvapnet och HKP4B för marinen. Båda typerna kom även att användas för civil sjöräddning och brandbekämpning. Alla helikoptrar var försedda med sökstrålkastare, räddningsvinsch och kunde bära Bambi Bucket för vattenbombning. 

HKP4A baserades på F8 Barkarby, F15 Söderhamn, F17 Ronneby och F21 Luleå. Detachement upprättades av F8 på Berga, utanför Stockholm, samt i Visby på Gotland. När F8 lades ner förflyttades dessa helikoptrar till F17, som övertog ansvaret för Berga och Visbybasen.

Marinens HKP4B var baserade på Berga söder om Stockholm och på Säve utanför Göteborg. Den ersatte marinens gamla HKP1, Vertol 44. För ubåtsjakt var de försedda med sonar och hydrofon för lokalisering av "fi" och kunde beväpnas med sjunkbomber. På senare år har de också använts för taktisk luftlandsättning av trupp.
Det var beräknat att HKP4 skulle finnas i tjänst inom Försvarsmakten fram till 2007, men 2009 fanns det ännu 14 HKP4 kvar.

 

Film - Räddningshelikopter HKP-4A

Avionik

HKP4A - Decca hyperbelnavigering, Decca Doppler 71, navigeringsdator Decca TANS, radarhöjdmätare, flygradio FR21, FR25, FR27, VOR, flygradiopejl, interfonsystem, ytspaningsradar, nödpejl.

HKP4B - även hydrofon- och sonaranläggning.

 

HKP4C - Kawasaki KV407
1973 inköptes från Japan 8 stycken Kawasaki KV-107, en licensbyggd version av Boeing Vertol 407, som i Sverige betecknades HKP4C. Den hade 5 mans besättning. 2 piloter, taktisk officer, operatör och ytbergare.
Hkp4C utrustades för ubåtsjakt med ytspaningsradar PS-864, hydrofon- och sonaranläggning, samt torpeder och sjunkbomber.  Hydrofonanläggningen placerades i anslutning till lastkroksschaktet, genom vilket sonaren sänktes ner. Styrautomat SA-08 användes för att hålla helikoptern "på plats". Radarn monterades bak på lastrampen. Vid spaning sänktes rampen ner i sitt nedersta läge. För att stänga ute buller och skapa en behaglig arbetsmiljö för besättningen sattes bullerdämpande material upp i bakre delen av kabinen. Torpeder och sjunkbomber monterades på balkar och fästen på helikopterns båda sidor. Sex sjunkbomber eller två torpeder kunde bäras.

Avionik

Doppler-navigeringssystem, HF-radio, VHF-radio, radiopejl, VOR-mottagare, sonar och hydrofonanläggning,  spaningsradar, eldledningssystem med datalänk och styrautomat.
Åtta Hkp-4C blev utrustade med NVD/NVG för sökning i mörker. Det innebar att belysningen av paneler och instrument modifierats för att inte störa mörkerseendet.
På 2000-talet infördes GPS och navigeringsdator Nancy.

 

Hkp-4C cockpit med Decca Roller Map framför andreföraren.


HKP4D - Boeing Vertol 407

Efter hand som flygvapnets HKP4A ersattes av HKP10 blev fyra stycken modifierade och överförda till marinen som HKP4D.


HKP4 är tagen ur tjänst och några ställdes en tid i "malpåse" men är nu sålda. Den var en trogen "arbetshäst" i nästan 50 år

 

Källor:

Skrivet av Göran Svanborg

Senast uppdaterad 2023-02-24