
J21R

A21R
Större bild

Instrumentpanelen
Större bild

Innovativ yttre
kapsel med
8 kulsprutor
Större bild
A21R Data och
prestanda |
Spännvidd |
11,7 m |
Längd |
10,56 m |
Tom vikt |
3330 kg |
Max vikt |
5200 kg |
Max fart |
800 km/h |
Marschfart |
700 km/h |
Topphöjd |
12500 m |
Stighastighet |
17 m/s |
Flygsträcka |
900 km |
|
Bakgrund
I början av 1945 startade Saab ett projektarbete för att fastställa hur
man på snabbaste och enklaste sätt kunde förse J21A med en jetmotor för
att få erfarenheter av jetmotorer och flygning vid höga hastigheter.
Målsättningen var att komma ikapp motsvarande utveckling av jetflygplan,
som skett exempelvis i England, där bland andra de Havilland redan hade
DH 100 Vampire i produktion.
Motorval svensk tillverkning
Då projektet startade var motorvalet en öppen fråga.
Dock öppnades senare möjligheterna att köpa en jetmotor av typ “Goblin
2” från De Havilland Engine Company Ltd, England tillsammans med licens
för tillverkning i Sverige.
Denna motor blev flygvapnets första Rea Motor, RM1
De ombyggda J21A fick typbeteckningen J21R.
Premiärflygningen med Saabs första jetplan ägde rum den 10 mars 1947.
Förändringar
Genom motorutloppets läge måste stabilisatorn flyttas högre upp,
vilket medförde att hela stjärtpartiet måste konstrueras om.
Åtgärder för att förbättra den aerodynamiska utformningen på flygplanet
utfördes, till exempel kupat frontrutan och förfinad vingframkant.
Luftbromsar infördes, i form av en uppåtgående och en neråtgående klaff
på yttervingarnas bakkant och katapultstolen förbättrades för säkert
uthopp vid höga farter.
Bränslevolymen ökades avsevärt med tankar i mittvingen
jämte stora vingspetstankar.
Beväpningen för J21R bevarades som för 21A-3.
För attackversionen A21R tillkom raketställ för 14,5 cm attackraketer
placerade under mittvingen. Dessutom kunde som alternativ en yttre
kapsel med kulsprutor medföras.
Samtidig eldgivning med samtliga 13 vapen var en sensation, även för
föraren.
Tillverkningen
Ursprungligen planerades en tillverkning av 124 plan varav 4 prototyper.
Efter erfarenheter från förbandstjänst på F10 som jaktflygplan bestämdes
att J21R skulle konverteras till attackflygplan och 21R serien minskades
till 64 flygplan.
Av dessa var 34 av typen J21RA försedda med motorn Goblin 2, RM1 med
drakraften 1360kp
30 av typen J21RB med en svensktillverkad Goblin 3, RM1A med en
dragkraft på 1500kp
Operativ Basering |
F10 Ängelholm |
1949-1951 |
J21RA |
F7 Såtenäs |
1950-1954 |
A21RA/B |
F17 Kallinge |
1954-1956 |
A21RA/B |
Erfarenheter
J21R uppfyllde inte kraven som jaktflygplan. Vingens
låga kritiska Mach-tal kunde mycket lätt överskridas, vilket medförde
att flygplanet kom in i okontrollerbara lägen. Det hade dåliga stig- och
dykprestanda, var tungt i rodren och hade begränsad räckvidd.
Som attackflygplan infriades ställda förväntningarna på 21R och
utvecklingsarbetet gav dessutom ytterst värdefulla erfarenheter för
kommande jetprojekt, i första hand för flygplan 29, på vilket
utvecklingsarbetet pågick nästan parallellt.
Avveckling
J/A 21R avvecklades slutligen 1957
Elsystem:
24V DC
Avionik:
Skrivet av: Stig Hertze
Källor:
-
Det Bevingade Verket, FMV Huvudavd. för flygmateriel
-
Svenska Flygplan L Andersson, Allt om Hobby 1990
-
SAAB Hans G Andersson, Bevingade Ord Förlag 1990
-
Svenska Vingar Widfeldt-Hall A HR AB Nässjö 1999
-
Flyghistorisk Revy nr 29 SAAB 21 SSF 1981
-
Flyginstrument på Malmen
Senast uppdaterad: 2012-06-05 |