
B5
under störtbombfällning

JU
87 under störtbombning

Kastbombning med användning av Saab BT- sikte

Raketskjutning

Raketskjutning från A21R

Operativa ramar vid störtbombning respektive kastbombning
Större bild

Attacklansen med två RB04

Indikator till BT-9C
Större bild

Tidig
manöverenhet
Större bild |
Störtbombfällning
Under 1930-talet ansågs bombflygplanen vara den offensiva delen av
världens flygvapen. I Tyskland utvecklades precisionen vid bombning av
punktmål genom störtbombfällning, Stukafällning (från tyskans Sturzkampfflugzeug,
störtbombare).
Under dykning mot mål som kunde vara upp till en minut var dock
flygplanet ett lätt byte för luftvärnsartilleri med en försumbar
vinkelhastighet mot detta. Vid anfall mot punktmål med gott flygskydd
medförde detta stora förluster.
Dessutom medförde störtbomfällning stora G- påkänningar för flygplan och
besättning.
Som alternativ gjordes försök med kastbombning (eng. Toss bombing) med
mindre goda resultat
Utveckling av BT-sikten
Erik Wilkensson, KTH 1937, anställdes vid Saab med erfarenhet som
jaktflygare vid F8. Han utvecklade den grundläggande teorin för dykbombning som realiserades med en, vid denna tidpunkt, avancerad
elektrisk beräkningsenhet.
Denna beräknade automatiskt fällningsdata och därmed förenklade
bombfällningen samtidigt som träffsäkerheten ökade.
Detta arbete utfördes i samarbete med kurskamraten från flygvapnet
Torsten Faxén som hade erfarenhet av störtbombfällning.
Efter framgångsrika tester med
flygplan B5
levererades serieframställda sikten 1942 för installation i
Saab B17
med benämningen m/42, senare Saab BT-2 (BT avser Saabs BeväpningsTekniska
avdelning)
En senare version, BT-3 installerades i
Saab B18 med
beteckningen M/42B.
1945 var prototypen till BT-9 klar med bland annat ett eldrivet gyro.
BT-9 installerades i
A21A-3 i slutet
av 1947.
BT-9 uppmärksammades internationellt och betydande leveranser inleddes
bland annat till USA 1952 av BT-9D.
1954 introducerade Saab den elektroniska versionen av BT-9 betecknad
BT-9C avsedd som bombsikte i
Attacklansen A32A
integrerad med Robot RB04. Detta sikte, var operativt 1956.
BT-9C bestod av följande enheter
-
Centralinstrument BT-91
-
Gyroenhet BT-94
-
Manöverlåda BT-92
-
Rakettillsats UH-6
Funktion vid
dykanfall
Föraren har innan
anfallet ställt in anfallstyp (plan- eller dykanfall), vapentyp, det
beräknade lufttrycket vid målet, vindhastighet och riktning samt
flygplanets beräknade bruttovikt.
Under anflygningen horisonteras gyrot. Systemet kvitterar när gyrot är
fritt.
Fällknappen osäkras. Föraren riktar, med hjälp av reflexsiktet, in
flygplanet mot målet i ren flygning med en flack dykvinkel, normalt 5 -
30 grader.
Systemet kvitterar att flygplanet befinner sig inom siktets
arbetsområde. När fällningsläge uppnåtts trycks fällknappen in, och en
mjuk upptagning påbörjas. Fällknappen hålls intryckt till upptagningen
fullbordats. Siktet beräknar automatiskt rätt utlösningstidpunkter för
bomberna.
Funktion vid raketskjutning
Raketskjutning sker under dykning mot målet. Föraren behöver endast
hålla sig ungefärligen inom föreskrivna skjutavstånd för respektive
rakettyp. Siktet tar automatiskt hänsyn till flygplanets fart och
dykvinkel.
BT-9C försågs med rakettillsats UH-6 för A32A och integrerades med
reflexsikten S-5. Dessutom integrering med
RB-04.
Flygplantyper/versioner |
Siktesversion |
B17 |
M/42 BT-2 |
B18 |
M/42B BT-3 |
J21A3,
A21A-3,
A21R |
BT-9 |
A32A |
BT-9C integrerat med S-5, RB-04 och Rakettillsats UH-6
|
En attackflygares vittnesmål
Utdrag ur: Självbiografiskt upprop om IT-historia.
Av Lars B. Hedberg, Tekniska museet
”Lansen hade ett omfattande vapen– och siktessystem som med dagens
terminologi skulle kallas ett analogt datorsystem. De vapen Lansen kunde
utnyttja var automatkanoner, 3 olika sorters raketer, 3 olika sorters
bomber och en sjömålsrobot. För samtliga vapen skedde inriktningen mot
målet med ett gyrosikte.
Aktuell dykvinkel (50 – 300) och fart beräknades
av centralinstrumentet BT9C, där piloten före anfall ställt in
anfallstyp (plan– eller dykanfall), vapentyp, vindriktning och
vindhastighet.
Beräkningarna i BT9C överfördes till gyrosiktet, så att piloten alltid
kunde hålla siktets siktpunkt mot målet.
Ännu mer komplext blev BT9C när SAAB började leverera sjömålsroboten Robot 304. Denna robots basdata matades in i det
modifierade centralinstrumentet BT9C. Centralinstrumentet kommunicerade
med målsökningsradarn i roboten och indikerade när roboten låst på
målet. Med kunskap om fart, vindriktning och flyghöjd i
fällningsögonblicket kunde roboten själv starta sin motor och inta
lämplig flyghöjd mot målet”.
Skrivet av: Stig Hertze
Källor:
Senast uppdaterad: 2023-
02-20
|