Bakgrund
Under min värnpliktstid vid F11 i Nyköping under åren 1954-55 hörde jag
gamla flygplanmästare skämta om att i militärflygets barndom när det var
lågt till tak som de hette, så flög man efter järnvägen för att hitta
hem till sin flottilj eller planerad landningsplats. Men med förbättrad
instrumentering behövdes inga järnvägar att följa, men med vindar och
ofta den mänskliga faktorn kunde ändå stora bäringsavvikelser förekomma.
När Sveriges första nattjaktflygplan
J30
Mosquito 1948 tillfördes F1 i Västerås anskaffades en engelsk
utrustning som hjälpmedel vid navigering och landning i mörker och
dimma.
Dessa hjälpmedel, Angöringsfyr PN-51/F och Landningsfyr BABS var
föregångare till de av Svenska Philips framtagna utrustningarna
Navigeringsfyr PN-60/F och Landningsfyr
PN-52/R för att kunna betjäna
J32 Lansen
som kom ut på förband i mitten av 1950 talet.
PN-60 (Anita) var en markbaserad utrusning som innehöll elektronik
motsvarande den flygburna utrustningen PN-50 som var installerad i
förutom Lansen även i
J34 Hawker
Hunter, TP 83 Pembroke och sedermera
J29 Tunnan.
Kortfattad
beskrivning PN-60/F
Navigeringsfyr PN-60 är en utrustning som samarbetar med den flygburna
Navigationsutrusningen
PN-50. Härigenom erhåller man i flygplanet avstånd och bäring till
fyrens uppställningsplats.
Förbindelsen mellan flygplanet och fyren är av typ "Frågepuls-Svarspuls".
Mottagning av frågepuls och sändning av svarspuls sker på skilda
frekvenser som kan väljas inom frekvensområdet 218-242 MHz. Varje fyr
tilldelas sin speciella kod och frekvenskombination, varigenom
flygföraren kan söka kontakt med önskad fyr genom att ställa in fyrens
kombinationer på flygplanets manöverlåda. Avståndet till fyren får
föraren genom att utrustningen mäter tiden mellan frågepuls och
svarspuls. Bäringen till fyren bestämmer NAV-utrustningen i flygplanet
genom att svarspulserna tas emot växelvis över flygplanets två
riktantenner och genom att jämföra signalamplituderna.
Bäringsinformationen presenteras på flygplanets riktningsindikator.
Kort
beskrivning PN-601/F
När J35 Draken kom ut på förband på 60-talet var detta flygplan utrustat
med en modernare variant av NAV-system med beteckningen
PN-59. Detta medförde att alla PN-60 fyrar kompletterades med
elektronik motsvarande PN-59 så att även flygplan 35 kunde betjänas.
PN-60/F fick efter modifieringen beteckningen PN-601/F
Den markbundna PN-59 elektronikutrustningen var konstruerad av Svenska
Philips och var elektronrörsbestyckad. PN-601/F torde vara ett av de
första elektroniksystem som tillfördes det Svenska försvaret som
innehöll så kallade ”Logiska kretsar” dvs. ”och- eller icke-” kretsar,
vippor och dyl.
PN-60/F och PN-601/F hade i stort sett samma funktionssätt. Skillnaden
var i princip att de betjänade olika flygplanstyper.
Teknisk
data PN-60/F och PN-601/F
Mottagarenhet
PN-50 systemet
Frekvensområde |
218-242 MHz |
Känslighet |
25 µV eller 72 dB under 0,1V vid S/B- förhållande 4:1 |
Bandbredd |
Minst 2,8 MHz vid 6 dB dämpning. |
Mellanfrekvens |
30 MHz. Lokaloscillatorfrekvensen är högre än
signalfrekvensen |
Lokaloscillatorfrekvens |
36 gånger kristallfrekvensen |
|
|
PN-59 systemet |
|
Frekvensområde |
217-259 MHz |
Känslighet |
10 µV=80 dB under 0,1 V vid S/B- förhållande 2:1 |
Bandbredd |
c:a 2 MHz vid 6 dB dämpning |
Mellanfrekvens |
45 MHz. Lokaloscillatorfrekvensen är lägre än
signalfrekvensen. |
Lokaloscillatorfrekvens |
5 gånger kristallfrekvensen |
|
|
Sändarenhet
|
|
Frekvensområde |
218-242 MHz |
Pulsuteffekt |
Minst 500 W |
Sändarfrekvens |
27 gånger kristallfrekvensen |
Allmänt,
Hydda och antenn.
Hela PN-60 utrustningen är installerad i en trähydda med en golvyta på
2x2 meter.
I Hyddan finns följande utrustning:
-
Stativskåp för PN-50 systemet
-
Stativskåp för PN-59 systemet (efter modifiering)
-
Strömförsörjningsutrustning
-
Värme och ventilation
Både sändar- och mottagarantennerna sitter i toppen på en c:a 20 meter
hög mast. Sändarantennen är rundstrålande i horisontalplanet. Antennerna
är utformade som koaxialdipoler och är placerade ovanför varandra på ett
gemensamt centralt rör.
Totalt finns 15 antennelement (hylsor). Elementen är en kvarts våglängd
långa.
Skrivet av Kalle Gardh
Senast uppdaterat 2013-04-25
Läs mera i FHT-dokumentet: Radarfyr PN-601F (Anita) PN-513F (Eureka) HISTORIK, ERFARENHETER (pdf-format 4,2 MB) |