
B18 med PS-18
Kurt Sjöberg som radaroperatör.
Senare kollega vid CVA

Alla enheter
utställda på flygvapenmuseum
Större bild

Indikatorbild med
fartyg mellan fastland och ö.
Avståndsområde 40 km

Operatörsplatsen med B-indikatorn i nosutrymmet på S18 Större bild
|
Historik
Några
år efter andra världskriget kunde Sverige köpa ett 40-tal
flygradarstationer AN/APS-4 som surplus från USA, dessa fick
beteckningen PS-18/A.
AN/APS-4 var utvecklad under 1942 vid Bell Lab
för användning på hangarfartygsbaserade flygplan. Monterad i en
bombliknade kapsel, var den avsedd att hängas i flygplanens befintliga
bombställ. Leveranser från Westinghouse påbörjades under 1943.
Svensk användning
I
Sverige kontrollerades och modifierades PS-18 vid CVA före
serieinstallation i
flygplan S18A
vid försökscentralen, FC i Linköping. Den taktiska utprovningen utfördes
vid spaningsdivisionen på F3 i Malmslätt.
Vid spaningsflottiljen
F11 i
Nyköping baserades 20 S18A utrustade med PS-18.
I flottiljens uppgifter ingick havsövervakning genom att tidigt spåra
och identifiera viktiga fartyg och fartygsansamlingar samt fastställa
position, antal, kurs och fart.
Därmed dokumenterades den ”normala” fartygstrafiken i Östersjön.
Konstaterade avvikelser för denna, föranledde flygspaningsuppdrag för
insamling av eventuell information till underrättelsetjänsten.
För första gången utfördes dessa uppgifter av flygvapnet med stöd av
flygburen spaningsradar. En dramatisk effektivitetshöjning, uppnåddes,
jämfört med den tidigare metoden med enbart ögonspaning.
Senare, vid
F17,
försågs ett mindre antal
B/T18B med
PS-18 Dessa flygplan skulle operera som målmarkörer.
Tekniska data
-
Magnetronsändare på X-band, 9,3 GHz
-
Pulseffekt max 35kW
-
Mellanfrekvens, 60MHz, bandbredd 2,7MHz
-
Kristallblandare och klystron som
lokaloscillator
-
Avståndsområden km Pulstid
µs PRF Hz
6, 16, 40, 100
0,6
1000
240
0,6
600
-
Upplösning i sid- och höjdled: 6 grader
-
Upplösning i avstånd: 90 m
-
Räckvidd normalt 50 - 80 km för större fartyg
-
SM
enhet i kapsel vikt ca 72 kg
En indikator och
manöverlåda var radarnavigatörens användarutrustning. Indikatorn var en
B-indikator.
Källor:
Sammanställt av Alf
Gustavsson
Senast uppdaterad 2017-01-18
|