Allmänt
Viggenflygplanen
AJ/SK37
utrustades med ett Luftdatasystem där bland annat en relativt avancerad
analog uppbyggd Luftdataenhet LD-4 ingick. Den utvecklades och
tillverkades i Sverige av Arenco Electronic AB på uppdrag av Försvarets
Materielverk FMV. Systemet avsåg att komplettera flygplanens avionik med
inmätning av Primärdata såsom flygplanets höjd, fart och machtal samt
lufttemperatur och anfallsvinkel.
För
presentation av de olika uppmätta eller framräknade värdena ingick även
olika Indikatorer.
Luftdatasystemets ingående delar utgjordes av ;
Funktion
Luftdatasystemet
utgjorde en del av flygplanets Primärdatagivare. I systemet
uppgift ingick att inhämta dels indikerat statiskt lufttryck Ps och
dynamiskt lufttryck Qc från Nospitotröret, dels ytterluftens temperatur
från en givare placerad på flygkroppen, dels inställt marklufttrycket
från Höjdmätaren samt dels mäta och behandla dessa data i
Luftdataenheten LD-4. Där ingick även att avläsa flygplanets
anfallsvinkel från en givare vid sidan av flygkroppen vilken dock
behandlades i flygplanets Dator Centralkalkylator
CK-37
Pitotrören och givarna för ALFA och yttertemperaturen värmdes
under flygning för att hindra isbildning:
I
LD beräknades följande storheter;
Av dessa storheter levererades Standarhöjd Ps, Indikerad fart Vi
och Machtalt M även till CK. Där beräknades de tillsammans med
data från Navigeringsutrustning andra system för presentation av Machtal,
Fart, Höjd, Acceleration, Stig- och sjunkhastighet samt Färd och
Banvinkel på indikatorer i systemet för Elektronisk Presentation
EP-08.
I
LD beräknades och kompenserades även för pitotrörets
platsfel på grund av dess utformning och flygplanets anfallsvinkel.
Höjd-, Fart- och Mach-signalerna matades även till Styrautomat
SA-06 för
inställning av variabla förstärkningar och som referens till SA
höjdhållningsfunktion. De matades även till CK för bland annat
Beväpningssystemets olika funktionsdelar om det aktuella flygfallet. I
dessa ingick atmosfärens inverkan och flygplanets förflyttning för
korrigering av riktmedlet vid skjutning Attackraketer ARAK eller
Automatkanon AKAN i kapslar och Bomber samt för styr- och skjutvillkor
för RB05,
RB04
och RB75
samt
RB24J mot
mark- och sjömål.
Standarhöjden Hs användes även av SSR-transponder
PN-865
för höjdangivelse till markflygledning
Presentation
Presentationen
av Höjd, Fart, Machtal, Stig- och sjukhastighet samt ALFA
gjordes på därför avsedda indikatorer placerade på lämpligt platser på
instrumentbrädan i förarkabinen. De behandlades analogt i LD med
servosystem i kombination med matematiska beräkningar där alla
räknesätten ingick.
Ljudhastigheten Mach beräknades ur värdena Ps och Qc samt
ytterluftens temperatur och matades efter omvandling med anpassad
spänning till MF-indikatorns servodrivna indikeringsfönster för
presentation av M-talet från M 0,4 upp till M 2,5.
Indikerad fart Vi matades direkt med lufttrycken Ps och Qc från
Nospitotröret till en mekanisk del i MF-indikatorn och presenterades där
på en visare som Vi från 150 km/h till 1400 km/h. MF-indikatorn är
försedd med en varningsflagga som indikerar fel i LD samt en ratt
för inställning av ett rörligt index.
Marktryckskorrigerad flyghöjd beräknades och matades som Hs med
analog spänning till en klassiskt utformade Höjdindikator av klocktyp.
Den hade två servodrivna visare där en lång visare gick ett varv för
1000 meter och en kort visare gick 10000 meter för ett varv. Med en ratt
Pm kompenserades Hs för olika marktryck och när ratten drogs ut
indikerades Hs.
Höjdindikatorn är även den försedd med en varningsflagga som indikerar
fel i LD.
Flygplanets stig- och sjunkhastighet integrerades analogt ur Ps
och presenterades med analog spänning på en vertikal visare i
Flyglägesindikatorns vänstra del.
Flygplanets anfallsvinkel till den omkringliggande luften
bearbetades med signal från ALFA-givaren digitalt i CK och
presenterades som analog spänning på ALFA-indikatorn. ALFA-givarens
utsignal matades även till systemet för Automatisk Fartkontroll
AFK och Högalfavarningssystemet
HAVS.
All denna information sörjde för att flygplanet på ett utmärkt
sätt kunde flygas i alla väder och mörker ned till lägsta höjd samt
ledas till fientliga mark- eller sjömål och bekämpa dessa.
En höjd- och fartberoende omkopplingen i LD inkopplade en
Landställsvarning för att flygföraren inte under vissa betingelser
skulle glömma att fälla ut landningsstället.
Reservinstrument för ovan beskrivna utrustnings höjdpresentation
utgjordes av ett mekaniskt uppbyggt Höjdinstrument av äldre typ som fick
sitt Ps från Fenpitotröret. Som reservfartmätare fungerade
ordinarie MF-indikators fartdel som även den var mekaniskt uppbygg och
fick sitt Qc-tryck direkt från Nospitotröret.
Skrivet
av Göran Hawée
Senast
uppdaterad 2020-01-31
Källor: Fpl AJ37 Beskrivning del 1
|