Kungl. Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen hade, för Uppsala stads räkning,
redan under 1939 påbörjat arbetet med att anlägga ett flygfält vid Ärna
norr om Uppsala.
1942 års försvarsbeslut fastställde att Ärnafältet skulle övertas
av Flygvapnet och att F16 skulle förläggas till Uppsala och sättas upp
den 1 juli 1943.
Samtidigt beslutades att flytta Flygkadettskolan från F5 i Ljungbyhed
till Ärnafältet och tilldelas förbandsnummer F20.
På F16 anläggs två start- och landningsbanor. Den första s k
”Atlantbanan” kom till som reservbana för atlanttrafiken till Bromma
flygplats och en korsande bana anlades för jetepoken. Även en berghangar
anlades.
Kort historik
1944 Den första jaktdivisionen utrustad med jaktplanet J22
operativ.
1946 Start- och landningsbana 03-21 med sträckningen 30 – 210
grader byggs, 49 m bred och 1700 m lång.
1945 började något av en epok i flottiljens historia.
F16 fick som första flottilj i Sverige det amerikanska
jaktplanet North American P 51-D Mustang, J 26.
De nästan nya J22 överfördes till F10,
då stationerade på Bulltofta, för att med helsvenska jaktplan bevaka vår
sydliga gräns.
1953 Korsande start- och landningsbana 08-26 färdigställs.
1952 Efter viss ”jeterfarenhet” från några pass med J28B Vampire
på F18, avlöstes Mustangerna av J29
Tunnan. Jetåldern hade gjort sitt inträde på F16.
1956 Berghangaren med två nedfarter klar att tas i bruk.
1961 J35A och J35B, de första versionerna av Draken ersätter
J29.
1962 Centraliserades typinflygningsskedet TIS för utbildning på
fpl 35 till F16. Med detta tillfördes den tvåsitsiga SK35C.
På F16 installeras flygvapnets första flygsimulatorer för J35A.
1964 J35B ersätts med J35A
1968 F16 tilldelas SK60A, vilka ersätter J29F för
flygutbildningen av F20 kadetter.
1976 J35A ersätts med J35F1.
Draken var i olika versioner i tjänst på flottiljen i 25 år.
1983 Lätta attacken kom till 5 div från
F21 med SK60B/C
1986 3 div ombeväpnas till JA37 Jaktviggen. F16 tilldelas digital
JA37- simulator med visulator.
1987 2 div ombeväpnad till JA37 och fpl 35 avföres helt från F16
1990 Separat Typinflygningsskede för JA37 jakt-TIS
etableras på F16
1993 JA37-simulator modifierad för unik taktikträning mot stora
målförband
1996 Lätta attacken avvecklas
Markteleinstallationer som stöd för
flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F16 har varit
utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande
utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och
väderavdelning.
Vill du veta
mera?
Avveckling
I enlighet med riksdagens beslut i maj 2001 lades
F16 ned 31 december 2003.
Länk till
Ärna Kamrat- och Veteranförening
Flyging 1 gr Sigvard Berg skrev en artikel
"F16 Kungliga
Upplands Flygflottilj" som publicerades i CVA
personaltidning "Bergtrollet" nr 3 1964. Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F16 vid den tiden.
Skrivet av Stig Hertze
Källor:
Vingar över Uppland F16 1943-1993
Upplands Flygflottilj 1993
Senast uppdaterad: 2016-02-29
|