F2 började sin
verksamhet 1926 med beteckningen
2.Flygkåren. Depån inhystes vid Flottans varv i Stockholm.
F2 var den enda av flygvapnets flottiljer som saknade rullbana eftersom
den var en sjöflygflottilj. Från hangarerna rullades planen rakt ut i
sjön. De flygplan som initialt disponerades var av skiftande karaktär
och kunde närmast karakteriseras som uttjänt arvegods.
Trots många brister lyckades man under flygkårstiden bygga upp en
utvecklingspotential och grund inför 1936 års flygvapenbeslut.
Under senare hälften av trettiotalet tillfördes F2 torpedflygplanet T2
och marinspaningsflygplanet S12
Dessa kom att utgöra hörnstenarna i F2 verksamhet under andra
världskriget tills SAAB17 kom i operativ tjänst.
1949 omvandlades F2 från flottilj till flygkår och omorganiserades till
ett renodlat skolförband.
Marin spaning och
havsövervakning hade övertagits av landbaserade flygplan.
De tre Catalinaplanen blev kvar på F2 genom att de fick ingå i den
speciella flygräddningsgrupp (FRÄD) som organiserades.
En av dessa Catalinor
sköts ned av ryskt jaktflyg då den spanade efter den försvunna
DC-3:an.
De två kvarvarande Catalinorna ombaserades 1958 till F8 där de opererade
fram till 1966.
Under åren 1947-1948 tillkom Ekoradioskolan senare Radarskolan, FRAS och
Förberedande Fältflygarskolan FÖFS som 1960 överfördes till F5.
1951 bildas Väderskolan, VÄDS.
1959 tillkom Stridsledningsskolan, STRIS.
1960 organiserades under FRAS en särskild aspirantsektion för utbildning
av officersaspiranter i marktjänst. Den blev 1966 Flygvapnets kadett-
och aspirantskola/marklinjen, KAS/M.
1961 överfördes VÄDS till F12 Kalmar.
1964 tillkom Flygvapnets flygtrafikledningsskola, FTLS. 1966 slogs STRIS
och FRAS samman till en stridslednings- och luftbevakningsskola, STRILS.
Den rent tekniska utbildningen blev då Flygvapnets teletekniska skola,
FTTS:
Markteleinstallationer som stöd för
flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F2 har varit
utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande
utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och
väderavdelning.
Vill du veta
mera?
Avveckling
F2 avvecklades den 30 juni 1974
Verksamheten vid STRILS, FTTS och KAS/M överfördes till nya F18
Tullinge, Flygvapnets Södertörnsskolor.
F2 1958
Kåringenjören, Flygdirektör Åke Barre, F2, skrev en artikel om
F2 - Kungliga Roslagens
Flygkår som publicerades i CVA
personaltidning "Bergtrollet" nr 2 1958 Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F2 vid den tiden.
Länkar:
På www.bigglesbooks.se finns F2:s historia utförligt beskriven i text och bild på den här sidan.
F2 kamratförening
avvecklades den 23 maj 2009
Bilder från minnesceremonin
finns här.
Kuriosa: AEF har i sin ägo ett antal "tavlor" av teknikern vid dåvarande CVA i Arboga, Berndt "Macke" Edin. En av dessa tavlor beskriver på ett originellt sätt verksamheten vid F2. Minnen från värnplikten vid F2 i Hägernäs september 1947 till juni 1948. Skrivet av: Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2017-12-31 |