
MIG15

TP79 DC3

Catalinan efter nödlandning
|
Den 13 juni 1952, försvann ett flygplan TP79, DC3
ur flygvapnet med åtta mans besättning över Östersjön.
Det enda konkreta beviset var en, efter flera dagar, påträffad
sönderskjuten livbåt som tillhört planet. I livbåten fann man bl a
projektilsplitter.
Det försvunna flygplanet var utrustat för elektronisk signal-spaning.
Flygningen var ett helt legitimt rutinuppdrag, men topphemligt, över
internationellt vatten.
Sovjetunionen förnekade all inblandning i försvinnandet. Flygvapnet och
Sveriges regering hävdade, sannolikt med hänsyn till att planets
position vid beskjutningen inte var säkert fastställd, att planets
besättning varit ute på en oskyldig
navigeringsflygning i utbildningssyfte.
En massiv räddningsinsats startade med insatser från marinen och
flygvapnet. Tre dagar senare den 16 juni, deltog bl a två
sjöräddningsplan TP47, Catalina i försöken att lokalisera det saknade
planet.
Ett av planen besköts då av ett sovjetiskt jaktflygplan, MIG15, under
upprepade anfall som via radio rapporterades till hemmabasen F2 i
Hägersten.
Nödlandning kunde ske nära ett västtyskt fraktfartyg som tog ombord alla
fem i besättningen.
Starka antisovjetiska stämningar börjar
framträda i media. Nedskjutningarna sker i skuggan av
Pragkuppen,
Berlinblockaden,
Koreakriget och insikten om
järnridån.
Frågan väcktes, som flera gånger tidigare under det
kalla kriget, hur långt är sovjet
berett att gå?
Nedskjutningarna av
de båda flygplanen ledde fram till flygvapnets
incidentberedskap
med 24 timmars bevakning av Sveriges luftrum och beredskap för
omedelbart ingripande av svenskt jaktflyg.
Ryssland medgav 1991
officiellt
nedskjutningarna och de båda planen återfanns
på internationellt vatten 2003 och 2004.
Mer information finns här. Klipp ur Flygvapennytt Nr 1 2002.
Vill du veta mera om viktiga händelser under det kalla kriget,
klicka här
|