Bakgrund
1948 offererade de Havilland det brittiska flygvapnet, RAF en ny
variant av Vampire avsedd för attackuppdrag (eng. Fighter Bomber)
försedd med kraftigare motor.
Venom ärvde konstruktionssättet från Vampire. För sista gången använde
de Havilland denna teknik med komposit- trä/metall i ett högpresterande
krigsflygplan.
Den första versionen FB.1 flögs 2 december 1949 och blev operativ i RAF
under 1952.
Nästa version var en tvåsitsig version som
nattjaktflygplan NF.2 (eng. Night Fighter) som provflögs under 1950 och
blev operativ i RAF 1953.
Beslut om svensk anskaffning
Behovet att ersätta de föråldrade nattjaktflygplanen J30 Mosquito på F1
blev alltmer uppenbart under 1950, bland annat med hänsyn till flygsäkerheten.
Den ursprungliga planen, som var att ersätta J30
Mosquito med J32 Lansen först
1955, fick omprövas.
Flygförvaltningen valde som ersättning den brittiska de Havilland Venom,
ett val grundat på de goda erfarenheterna från
J28 Vampire från
samma tillverkare.
Avtal om leverans av 35 de Havilland Venom skrevs i januari
1951. Ett andra avtal i juni. Totalt 60 Venom levererades
under 1953 och 1954. Dessa fick beteckningen J33.
Avtalen förutsatte att motorerna, RM-2A som licenstillverkades hos
Flygmotor i Trollhättan till Saab 29 skulle tillverkas där och skeppas
över till England för montering i flygplanen.
Vapen skulle levereras av KFF och installeras vid
fabrik.
Vidare skulle flygplanen i huvudsak levereras utan avionik då
flygförvaltningen avsåg att flytta över befintlig materiel från J30 Mosquito.
Modifieringar
J33 genomgick två modifieringsetapper delvis styrda av erfarenheter
i England. Dessa utfördes på CVV i Västerås. Den första etappen under
1953 och 1954 omfattade i huvudsak:
·
Förbättring av flygegenskaperna i vissa fartområden
·
Flygsäkerhetsförbättringar
·
Installation av
Spaningsradar PS-20
·
Tillfällig montering av
Navigeringsradar PN53
·
Nya fenantenner för navigeringsradar mm.
Den andra modifieringsetappen under 1955 och1956
omfattade bland annat:
-
Modifiering av bromssystem och huv.
-
Införande av stallfenor och spaltvingar.
-
Införande av
Radarhöjdmätare PH-10
-
Införande av
PN-50 (PN-504A) som ersatte
navigeringsfunktionen i
PN-53 som därmed enbart användes för IK-frågning.
-
Installation av svenskutvecklat
(FOA) IR-sikte för siktning av föraren i slutskedet av ett anfall i
mörker.
Påbörjas under 1956
I tjänst på F1
Den första J33 landade på F1 den 20 december 1952 därmed utrustades
flygvapnet med Venom parallellt med RAF.
Flygsäkerhetsmässigt blev J33 en framgång. Haverifrekvensen räknat per
100 000 flygtimmar blev endast en fjärdedel jämfört med J30 och hälften
jämfört med J29.
Avveckling
Med början sommaren 1959 ersattes J33 successivt av J32B fram till
oktober 1960.
J 33 avfördes slutligen den 24 oktober 1960
Fyra Venom civilregistrerades av Svensk Flygtjänst
Flygtjänst
och var operativa vid RFN i Vidsel åren 1958-1968 för målgång och
utprovning av släpmål. Vidare som följeflygplan till Jindivik,
som var Sveriges första förarlösa flygplan (11 maj 1959).
Elsystem: 24V DC
Avionik:
Läs mer:
Mera om svensk
nattjakt på F1
Nattjakten går in
i jetåldern. Utdrag ur Hässlöbladet nr 1 2001
|