
En typ av Bombflygplan, Tu-22 BLINDER för överljudsfart som skulle
bekämpas av J35D
Större bild

J35D1 utan yttre vapen.

J35D2 (senare J35D) med fyra RB24B.
Data
Prestanda |
Motor |
RM-6C |
Dragkraft |
5845kp |
Med EBK
67 |
7880kp |
Spännvidd |
9,42m |
Längd |
15,34m |
Höjd |
3,89m |
Tomvikt |
8183kg |
Bränsle
int |
2865l |
Bränsle i
2 FT |
1050 l |
Startvikt |
10363kg |
Med 2 FT |
11383kg |
Max
startvikt: |
-Jaktuppdrag |
11595kg |
-Attackuppdrag |
11917kg |
Max fart |
M 2,0 |
Startsträcka *) |
1330m/1830m |
Med EBK
*) |
870m/1210m |
Landnings-
sträcka **) |
1200m (u
skärm) |
Landnings-
sträcka **) |
840m (m
skärm) |
*) Utan
FT / max startvikt |
**) Min
bränsle |
|
Beväpningsalternativ
J35D med JRAK, RB24B (efter 1978 RB24J) och AKAN för jaktuppdrag.
Större bild

J35D med RB24B (efter 1978 RB24J) och AKAN för jaktuppdrag.
Större bild

J35D med RB24B (efter 1978 RB24J) och AKAN samt två
FT för jaktuppdrag.
Större bild

J35D med ARAK, JRAK och AKAN för attackuppdrag.
Större bild
|
Bakgrund
Som
uppföljning till leveranserna av J35B
beställde Kungliga Flygförvaltningen KFF 120 J35D vilka skulle vara
utrustade med identisk beväpningsavionik som i J35B för bl a
direktanfall med ostyrda raketer i alla väder och mörker. Bakgrunden
till flygplanets systemutformning var som för
J35A och J35B, bombflygplan på hög
höjd. Men underrättelser hade givit vid handen att målens maximala fart
hade ökat till M 1,5 och en starkare motor behövdes för att Draken
skulle kunna ”jaga ikapp” målen för bekämpning med IR-målsökande
jaktrobotar.
J35D blev den första versionen av Draken med denna motor. Flygplanet
betecknades under projektstadiet för J35B2 vilket senare ändrades till
J35D. Vid leveranserna från Saab hade de första flygplanen endast delvis
den planerade avioniken installerad och bl.a. huvuddelen av den taktiska
utrustningen, som sikte och siktesradar, styrdataomvandlare och
igenkänningsradar saknades helt.
Tillverkning och
leveranser
Grundflygplanet var i stort lika som J35B men utrustad med den starkare
motorn RM-6C och EBK 67. J35D kunde även ta ytterligare 600 l bränsle i
inre tankar samt medföra två Fälltankar FT i nya balklägen under
kroppen. Utvändiga kännetecken på flygplanet var smäckrare och förlängda
luftintag samt ändrad infästning av fenpitotröret.
J35D i sitt slutliga serieutförande med komplett avionik flög för första
gången 28 augusti 1962. De första 30 J35D, delserie l gick till F13
under perioden maj 1963 till januari 1964. Dessa ställdes snart undan i
väntan på konvertering till S35E. Nästa leverans till F13, delserie II
var under tiden januari till maj 1964 och utgjordes av 24 flygplan
betecknade J35D1. Även dessa saknad taktisk avionikutrustning.
Först i delserie III om 66 individer levererade från juni 1964 till maj
1965 var flygplanen fullt stridmässigt utrustade i sin avionik. De
betecknades J35D2 varav 52 flygplan tilldelades F13 och 14
tilldelades F10
Två J35D blev provflygplan.
Efter hand infördes den saknade avioniken i J35D1 vid Centrala
Verkstaden i Västerås, CVV och vid en del flottiljer varvid de uppnådde
J35D2-standard. Processen fortlevde fram t o m 1968 varefter
underbeteckningarna J35D1 och J35D2 slopades till förmån för J35D
vilka då uppgick till totalt 90 flygplan fördelade på 5 divisioner.
Efterhand, med början 1965 omfördelades tre divisioner J35D från F13
till F3. Från 1969 omfördelades sedan tre divisioner J35D till F4 och en
division till F21
Basering
Flottilj |
Avlöste |
Tidsperiod |
Ersatt av |
F13 |
J35A |
1963-1966 |
J35F |
F10 |
J29F/J34 |
1964-1971 |
J35F1/2 |
F3 |
J29F |
1965-1970 |
J35F2 |
F21 |
J32B |
1968-1985 |
JA37 |
F4 |
J32B |
1969-1984 |
JA37 |
Beväpning
J35D
var liksom J35B beväpnad med två 30 mm automatkanoner AKAN med magasin
om 100 skott/kanon. Under vingar och kropp kunde hängas jaktrobotar av
typ RB24B och från 1978 RB24J, under kroppen 7.5 cm jaktraketer JRAK i
kapslar och under vingarna 13.5 cm attackraketer ARAK i speciella
balkar. Medförde flygplanet FT begränsades möjligheten till endast
vinghängda jaktrobotar RB24B/J.
Balk S5V och S5H i balkläge 4, en under vardera vingen
tillsammans med en Utskjutningsskena i vardera balk, var avsedda för
RB24B (efter 1978 RB24J)
Balk S5K i balkläge 6, två under flygkroppen tillsammans
med en Robotskena 24 i vardera balk var avsedda för RB24B/J.
Balk J5K i balkläge 6, två under flygkroppen var avsedda
för JRAK (19 st./kapsel)
Balk A5 i balkläge 1, 2 och 3 under vardera vingen var avsedd för
ARAK, antingen enkel eller dubbelhängda
Sikten för dessa vapen utgjordes av ett kombinerat reflex- och
radarsikte, understött av en siktesradar för dager- och
mörkerinriktning.
Avionik
J35D
hade i stort samma avionikutrustning som J35B och var ett komplett
systemflygplan där flygplanets totalfunktion var helt integrerat i
flygplanet och tillsammans med stridsledningssystem STRIL 60. Därmed
kunde även J35D ledas från STRIL 60 genom digitala styrdatameddelanden
för presentation av styrorder för föraren på indikatorer i kabin fram
till utgångsläge för ett direktanfall.
Kompletterande information, se
Avioniksystem J35D
Avveckling.
J35D
var som jaktflygplan i operativ tjänst i Flygvapnet under 21 år och
avvecklades fr o m 1984.
Under 1988-1990 såldes 24 J35D med beteckningen Saab 35OE till
Österrike.
Några J35D finns bevarade dels på FVM och dels vid privata museer och på
andra platser i Sverige
Skrivet
av: Göran Hawée
Senast
uppdaterad: 2015-10-29
Externa länkar:
Tillämpliga
TOMT (Medlemskap krävs)
Källor:
-
Det bevingade verket FMV Huvudavd flygmateriel 1986
-
Draken, Bo Widfeldt, Air Historic Research 1995
-
Aktuella beskrivningar, förarinstruktioner och tekniska order.
-
Dessutom en
mängd personliga anteckningar
|