Utdrag ur dokumentet
"Testutrustningar och Testmetoder för flygburen elektronikutrustning i
Flygvapnets flygplan 29, 32 och 35"
skrivet av Göran Hawée
Hela
dokumentet
Testutvecklingen för Fpl 29
KFF/UH såg
alltså till att tillverkaren och / eller ansvarig Central Verkstad CV av eller
för den enkla avionikutrustning i Flygplan 29 även tillverkade
Testutrustningar för i första hand verkstadsbruk. Den var även utformad för
fältmässigt nyttjande.
Exempel på aktuella provutrustningar i
flygplan 29 är för
Flygradio FR-8, Flygradiopeil FRP III och Igenkänning IK-radar PI-15 samt
Navigeringsradar PN-503. Samma tillverkare eller ansvarig CV skapade även på
KFF/UH uppdrag Anvisningar för prestandakontroller vilka inarbetades i
respektive utrustnings genom av
Teknisk Order Materiel Teknik TOMT
fastställda Beskrivningar. I dessa ingick även tillsyns- och
översynsåtgärder som skulle utföras på olika system och där ingående apparater
vid regelbundet fastställda tidpunkter, vilka kunde baseras på kalendertid eller
drifttid.
Som provanvisningar i flygplanet utarbetades efter hand
Speciell Mekanikerinstruktion SMI 29
och
Speciell Tillsynsinstruktion
STI
29 innehållande åtgärdspunkter för kontroll och test av olika system vid
olika anbefalld Service eller
Tillsyn på flygplanet samt
anvisningar hur åtgärderna skulle genomföras.
Alla anbefallda åtgärder signerades efter avslutat arbete på speciella för
respektive service / tillsyn utfärdade listor. Dessa var viktiga dels för att
tillgodose flygplanets luftvärdighet inför nästa flygning och dels för
uppföljning av flygplanets historik vid en eventuell haveriutredning efter ett
haveri.
Utbildningen av behörig personal på de olika systemen i flygplanen
grundlades med en gedigen grundläggande teknikerutbildning som vid denna tid
genomfördes vid de FV Centrala Skolor FCS i Viksäng i Västerås. Den specifika
utbildningen på systemen i flygplanen var ganska spartansk ordnade med enkel
teori med underlag från avsnitt ur flygplanets beskrivning samt i viss mån även
berört systems apparatbeskrivningar. Den praktiska utbildningen utfördes i
flygplanet med funktionsprovning enligt SMI.
Den tekniska personalen på Divisionerna
Div, från mitten av 1960-talet på Kompanierna Komp, hade civilmilitär status och
personalen på flygflottiljernas Avdelning AVD VI, sedermera Flygverkstaden Fvst
för verkstadsarbetet på systemen och dess apparater var civila el- och telemontörer. Dessa fick sin grundutbildning vid KFF egen
Verkstadsskola FFV i Västerås eller CV i Västerås CVV,
CV i Malmslätt CVM eller CV i
Arboga CVA, De kunde även komma från annan civil Verkstadsskola med linje inom
radio- och teleområdet. Systemutbildningen utfördes på respektive flottilj vid
dess Fvst av respektive chef vid Signalverkstaden eller tidigare utbildade
montörer. Teorin utfördes med systemens flygplan- och / eller apparaternas
beskrivningar som grund och den praktiska utbildningen utfördes på de
provutrustningar för berörda system och apparater som fanns framtagna för dessa.
Flygplan 29 var operativ under 25 år i 5 olika versioner med
delvis förändrade och utökade avioniksystem.
Testmetodik för avioniksystemet i fpl J29
Elektroniken i
J29 Avionikutrustning utgjordes av Flygradio FR,
Flygradiopejl FRP och IK-radar PI samt en Kurshorisont KH- anläggning.
FR kontrollerades endast med enkla medel av en Op genom
förbindelseprov med markradiostation, oftast flygtrafikledaren på flottiljen
eller tillsammans med en annan Op2 i annat flygplan. FR kunde även av en Op
avstämmas vid kristallbyte vid krigsförbandsövning KFÖ eller en skarp
krigssituation, med lampa avseende sändaren och med summer vad gällde
mottagaren.
FRP kontrollerades
av en Op genom avstämning mot och avläsning av
riktningen till en känd markfyr specifik för flygflottiljen eller en
rundradiosändare med känd geografisk position i förhållande till flygplanets
aktuella kursriktning som KH visade.
IK-radarn kontrollerades inte alls i sitt system i flygplanet utan gjordes
endast vid flygning mot markutrustning.
KH provades
av en Op2 i förarkabinen genom kontroll av
överensstämmelser mot kända optiska landmärken på speciell magnetiskt uppmätt
plats, så kallad deviering. En Op1 manövrerade med hjälp av bogserbil flygplanet
runt i 30 graders intervallstopp för avläsning. Flygplanet strömförsörjdes från
en batterivagn. Efter eventuell kompensering för inverkan av från flygplanet
inducerade magnetströmmar kördes ytterligare kontrollvarv för kontroll att
systemet innehöll fastställda toleranser. En kalibreringstabell upptecknades och
monterades i anslutning till kursindikatorn.
I flygplan
S29C avioniksystem
infördes en engelsk
Pulsnavigeringsradar PN-50
och för test av systemet på Div / Komp fanns av tillverkaren framtaget en
testutrustning benämnd
PP-50
samt Frekvensmeter W 1649. Fvst och CV försågs samtidigt med testutrustning
WTG-50 för test av system- och
utbytesenhet med möjlighet till reparation till komponentnivå.
Utbildningen på detta system var lite mer omfattande för test i
flygplanet men utfördes ändå på flottiljerna av egen personal.
Verkstadsutbildningen däremot anordnades vid KFF central utbildningsinstans,
från slutet av 1950-talet vid FV Radarskola FRAS på Roslagens flygkår F2 i Hägernäs, där tekniska personalen dels fick en gedigen Grundläggande
Radarutbildning och dels fick utbildning på de olika systemens apparater och i
viss mån hela system.
Proven i flygplanen krävde nu två Op för genomförande, en i kabinen, Op 2 och en
runt flygplanet, Op 1. Op 2 i flygplanets kabin hanterade olika strömställare på
systemets manöverenhet samt avläste instrument och en Op 1 handhade
testutrustningarna och eventuella manövrar av objekt utanför kabinen för
genomförande av kompletta prov.
Prov på verkstad av i systemet ingående apparater kunde utföras av en Op.

|