
Prototyp 1 september 1948
Större bild

J29F med RB24 Sidewinder
Större bild

Rote J29F med 24 75 mm jaktraketer
Större bild

Vapeninstallation
Större bild
J29B/C/F Data prestanda |
Motor/effekt |
RM2 2270 kp |
Version F |
RM2B 2800 kp |
Spännvidd |
11 m |
Längd |
10,23 m |
Höjd |
3,75 m |
Max Startvikt |
29B 8170 kg
29C 8000 kg
29F 8375 kg |
Bränsle |
2150 liter |
Fälltankar FT |
2x450 liter |
Max fart |
1035 km/h |
29F |
1065 km/h |
Max höjd |
29B/C 13,7 km
29F 15,5 km |
Stigtid till 10km
|
29B 8,5 min
29C 7,3 min
29F 5,2 min |

S29C med tillgängliga kameror
(F11 museum)
Större bild

Förarplats vänster med lodkamerasikte
Större bild

S29C Kamerainstallation
(F11 museum)
Större bild
Eftersom SKa 16 är så liten och lätt, jämfört med den SKa 10/92 som
normalt satt i noskamerarummet, är den kompletterad med en 33 kg
barlastvikt, som du ser på bilden ovan. Översiktskameran SKa 15 satt
alltid på plats.

S29C PN-50 riktantenner i nosringen av plast
Notera den vertikala reflektorn
Större bild

Kamerainstallation S29C
Större bild

Grupp S29C med fällare från Målflygdivisioen
Större bild |
Projekt 1001
På hösten 1945
fick Saab i uppdrag av Flygförvaltningen att utveckla ett projekt
kallat “JxR”,
uttytt jakt, rea, vilket senare skulle
bli Saab J29.
KFF ställde höga krav, med bland annat en maxhastighet inte
understigande M=0,86, som motsvarar c:a
1001
km/h.
Projektet kom i tiden att sammanfalla med två, för flygindustrin,
betydelsefulla innovationer.
-
Jetmotorer eller reamotorer som ersatte propellermotorer
-
Nya aerodynamiska insikter, med pilvingen som resultat
Val av motor
för projektet
Motorvalet var en central fråga ur prestandasynpunkt.
I samband med den första beställningen i januari 1946 av
J28A
Vampire
med motorn DH Goblin 2, 1350 kp (RM-1), beställdes separat ett antal av
dessa motorer avsedda för J21RA. Vidare erhölls tillverkningslicens för
denna motor och option på tillverkning av efterföljaren Goblin 3,1500 kp
(RM1-A) för A21RB och J28B/C. Därmed var serietillverkning av jetmotorer
säkerställd i Sverige vid Svenska Flygmotor AB, SFA i Trollhättan.
Goblin 3 var inget alternativ för projekt 1001 med hänsyn till de krav
som ställdes på motorns dragkraft. Saab och KFF kände dock till ett
utvecklingsprojekt inom DHEC för starkare motor, DH Ghost, 2270 kp och
beslutet att basera projekt 1001 på denna motor fattades redan i
december 1945 efter att underhand fått vissa försäkringar från de
Havilland och brittiska myndigheter.
I mars 1947 erhöll KFF slutligen tillverkningslicens för Ghostmotorn som
fick FV beteckningen RM2.
RM-2 vidareutvecklades och försågs med
EBK,
EfterBrännKammare, utvecklad
gemensamt av KFF och SFA. Denna motor RM2B, gav med EBK en avsevärt
ökad dragkraft. J29F försedd med denna motor fick därmed stigprestanda i världsklass.
Aerodynamiskt nytänkande.
Den aerodynamiska utformningen av projekt 1001 byggde
på
betydande tyska forskningsresultat som blev tillgängliga för de
allierade i maj 1945.
Detta genom en noggrant planlagd snabb inhämtning av tysk kunskap
av speciellt sammansatt team av specialister inom respektive
kunskapsområde.
Många
tyska vetenskapsmän som tvingats fly undan den nazistiska förföljelsen,
återvände nu temporärt till sina tyska universitet som medlemmar i dessa
team.
Detta påverkade omedelbart flera pågående flygplansprojekt i USA bland
andra F86 Sabre och B47 Stratojet.
Även Saab fick tidigt tillgång till dessa forskningsresultat som visade
att vid en given profiltjocklek, medger en pilvinge ett högre Machtal än
en rak vinge, innan kritisk strömning uppnår ljudhastighet på någon del
av vingen som därmed orsakar en motståndsökning.
Ett flygplan med pilvinge kan således uppnå högre hastighet än ett flygplan
med rak vinge innan trimförändringar, manöversvårigheter och
kompressionsstötar ger sig till känna.
När konstruktionen i allt väsentligt utretts hösten 1946 beställde
flygförvaltningen tre prototyper av J29.
Förutom vindtunnelprov genomfördes praktiska prov under 1947 med en 25
grader bakåtsvept vinge på en Saab Safir, försöksflygplan Saab 201.
Detta för att bland annat utreda flygegenskaperna med pilformade vingar vid
låga hastigheter.
Nationellt projekt
Förutom Saab var ett stort antal svenska företag och institutioner
engagerade i Tunnans utveckling.
Av dessa kan nämnas AGA, SFA - Svenska Flygmotor AB
FFA- Flygtekniska Försöksanstalten, KTH- Kungliga Tekniska Högskolan och
inte minst KFF- Kungliga Flygförvaltningen med tillverkning av en mängd
ingående komponenter vid flygverkstäderna i Linköping, Västerås och
Arboga samt i sin roll som beställare, förhandlare med De Havilland och
ansvarig för utprovning vid FC- Försökscentralen i Linköping.
Internationell jämförelse
Denna svenska prestation kan enbart bedömas utifrån ett internationellt
perspektiv.
Endast två nationer, stormakterna USA och Sovjetunionen hade parallella
projekt.
I USA beslutades
i november 1945 att P-86 Sabre skulle konstrueras om från raka vingar
till
35 graders pilformade vingar.
Den första experimentversionen XP-86 flög den 1 okt 1947.
Den 20 maj
1948 flög
produktionsversionen av Sabre F-86A.
Leveranser till USAF
påbörjades 1949.
I Sovjetunionen
beordrades
utveckling
av två prototyper av ett jaktplan med pilformade vingar
den 15 april 1947.
Produktionsprototypen av MIG15
med
35 graders pilformade vingar
flög den
31 december
1948. Operativ
redan under 1949.
Brittisk utveckling låg bakom dessa tre projekt
Värt
att notera är att MIG15 och J29 var båda utrustade med ursprungligen
brittiska jetmotorer med radialkompressor.
Mig 15,
genom ett officiellt avtal mellan Storbritannien och Sovjetunionen i
september 1946 om leverans av 40 Rolls Royce ”Nene”. Denna motor
kopierades snabbt för produktion i Sovjetunionen
och fick beteckningen Klimov VK-1.
J29
genom licenstillverkning av de Havilland Ghost vid SFA i Trollhättan
F-86A Sabre
med jetmotorn GE J35 försedd med axialkompressor
som var starkt påverkad av den kunskapsöverföring från Storbritannien
till USA och General Electric som inleddes
redan 1941.
Beväpningen i jämförelse
Beträffande
beväpningen hade
J29
initialt den bästa beväpningen med fyra 20mm akan.
Sabre
F86A hade sex kulsprutor 12,7mm.
Under 1953 ersatta med fyra 20 mm akan i F86K.
MIG15 hade en kraftfull beväpning för bekämpning av
bombflygplan med två 23 mm och en 37 mm akan dock
med olika ballistik.
Detta
parat med låg projektilhastighet
gav sämre träffsannolikhet för mindre, snabbt manövererande mål.
Resultatet
Den första prototypen 29001 Urban Röd flög den 1 september 1948, ett flygplan i
teknikens absoluta framkant med:
-
Bakåtsvepta vingar
-
Viss hänsyn till ”area rule” teorin
-
Rörlig stabilisator
-
Automatiska framkantsklaffar
-
Nyutvecklad katapultstol.
Med produktionsprototypen verifierades den 21 juli 1950 planerade
prestanda på 8150 m höjd med M 0,85 utan påtagliga stabilitets- eller
vibrationsproblem.
Världsrekord
I maj 1954 flög en J29B 500 km sluten bana med en medelhastighet av 977
km/h. Överträffande då gällande rekord med 27 km/h
Med en rote S29C slogs nytt rekord i januari 1955 på 1000 km sluten bana
med en medelhastighet på 900,6 km/h
Tillverkning
Saab 29 tillverkades i
sammanlagt 661 exemplar. Detta är den största flygplanserie som
tillverkats av Saab. Leveranser skedde 1951 - 1956. Under Koreakrisen
uppnåddes den högsta leveranstakten med ett flygplan per dag.
-
29A tillverkades i 224 exemplar
1951-1954
-
29B/F tillverkades i 361 exemplar
1953-1958
-
29C tillverkades i 76 exemplar 1954-1956
Leveranser
Påbörjades i maj 1951och
avslutades i december 1958.
Basering
Flottilj |
Version |
Avlöste |
Tidsperiod |
Ersatt
av |
F3 |
J29A |
J28A |
1953-1965 |
J35D |
F3 MFD |
J29F mod |
Ny org. |
1967-1976 |
J32D |
F4 |
J29F |
J28B |
1956-1967 |
J32B |
F6 |
A29B |
A21A |
1953-1957 |
A32A |
F7 |
A29B |
A21R |
1954-1957 |
A32A |
F8 |
J29B |
J28B |
1953-1956 |
J34 |
F9 |
J29A/F |
J28B |
1952-1963 |
J34 |
F10 |
J29B/F |
J28B |
1953-1965 |
J35D |
F11 |
S29C |
S31&J28B |
1954-1966 |
J35E |
F12 |
J29A |
J21 |
1952-1960 |
J32B |
F13 |
J29B |
J28A |
1951-1961 |
J35A |
F15 |
J29A/F |
J28B |
1956-1961 |
A32A |
F16 |
J29A/F |
J26 |
1952-1962 |
J35A |
F21 |
S29C |
S26 |
1954-1967 |
J35E |
Beväpningen på
J29A, B och F
Beväpningen på
A29B
Under åren 1953-1957 användes 29B även som attackflygplan.
Vapenarsenalen kompletterades med tung raketbeväpning.
Alternativt kunde medföras:
Spaningsversionen, S29C
På akan och ammunitionsfackens plats, placerades en imponerande
kamerautrustning som kunde anpassas till olika typer av uppdrag.
Alternativ avståndsfotografering:
-
Två höghöjdkameror/lod Ska 10/92 cm
-
En översiktskamera/lod Ska 15/15 cm
-
En panoramakamera/nos Ska 10/92 cm
-
En infrakamera/nos Ska 10/92 cm
-
I vissa flygplan en SKA 10/150 (AGA:s 1500 mm-objektiv)
Alternativ
låghöjdsfotografering:
Tre SKa 16: vänster, höger och en riktad framåt i det högra
noskamerautrymmet. De gav tillsammans en panoramamosaik på 210°.
S29 utrustades
med lodkamerasikte,
FLS-1 vilket avsevärt höjde precision vid höghöjdsfotografering.
S29C utrustades
även, som första flygplan i flygvapnet,
med flygvapnets nya radarnavigeringsutrustning
PN-50.
Avveckling
J29 avvecklades under 1967.
Operativa som målbogseringsflygplan, J29D, fram till 1976
Strömförsörjning 24V DC
Avionik:
J29A/B/F:
S29C:
J29D
måldragare utrustades med målbogseringsvinsch MBV-2 för vingmål.
Avioniken påverkades genom installation av
Filmer om J29:
-
Flygande Tunnan i våra
hjärtan. Ett trevligt program om Tunnan, 29:an. Mängder
av fina bilder från bland annat utprovning, tjänst i Flygvapnet,
FN-uppdrag i Kongo samt restaureringen inför F10:s jubileum. Dessutom
F19 (Finska vinterkriget) och STRIL 50 med mera.
43 minuter lång
-
Början och slutet av
filmen Gula Divisionen, en svensk "Top Gun" från 1954. (7 min).
YouTube
Läs mer:
-
Flygande Tunnan - Teknik på högsta nivå.
Ulf Björkman, som själv under många år spakat ”Flygande tunnan”,
berättar här historien om Saabs enda stridsflyg som använts i krig.
-
Tillämpliga
TOMT i huvudsak 29-80-10 (Medlemskap krävs)
Externa länkar:
Skrivet av: Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2023-11-06 |