Allmänt
Till flygplan 37 kom att, på
uppdrag av Försvarets Materielverks Flygplanbyrå FMV-F, installeras en
radarhöjdmätare RHM för att mäta flygplanets höjd över underliggande
terräng. Informationen utnyttjades av flygplanets Dator, i
AJ/SK/SH/SF37
Centralkalkylator CK-37
och i
JA37
Centraldator CD-107/207
som underlag för beräkning samt presentation på Elektronisk
Presentationssystemen EP-8
på dess Siktlinjeindikator SI och Centralindikator CI i
AJ/SK/SH/SF37 och
EP-12
på SI och Målindikator MI i JA37.
Svenska
Aeroplan Aktiebolaget SAAB, som byggde flygplanet fick uppdraget att
utveckla och installera systemet.
I radarhöjdmätarsystemet ingick följande enheter;
Uppbyggnad och Funktion
SME var placera i flygkroppen i vänster apparatrum. Den
utgjordes av en Kraftenhet samt en Sändare och en Mottagare. Den
strömförsörjdes från S-skena A (i JA37 H-skena) med +28V likspänning.
SA och MA var i AJ/SK/SH/SF37
placerade på flygkroppens undersida i höjd med
huvudlandningsställens luckor och i JA37 var SA placerad i höger
nosvingens undersida och MA placerad i vänster nosvingens
undersida.
När SME erhåller spänning alstrades i denne pulser vilka
matades dels till sändaren och dels till en beräkningsenhet.
I beräkningsenheten startade samtidigt med varje sändarpuls ett
spänningssvep motsvarande 0 – 1500 meter. Svepspänningen jämfördes med
en avståndsspänning och vid lika nivå alstrades en låspuls vilken
vandrade från 0 – 1500 meter med en viss hastighet. När den från marken
reflekterade radarpulsen och låspulsen sammanföll i en portkrets avbröts
svepet och låspulsen började följa på radarpulsen. Härvid erhölls en
motsvarande spänning som representerade höjden till markytan.
Sveplåsningen vidarebefordrades till CK som villkoret RHM LÅST
respektive till CD som RHM OK och användes för
Funktionsövervakning FÖ. Den detekterade höjdspänningen HR matades till
respektive dator för behandling samt distribuerades till respektive EP-8
och EP-12 för presentation samt i
AJ/SK/SH/SF37 även till Styrautomat
SA-06
som sekundärt höjdvarningssystem vid fel i CK.
I behandlingen i CK och CD ingick FÖ av RHM
och hade lite olika utformning i respektive flygplanversion.
I AJ/SK/SH/SF37
skapades ett villkor för att ett lampfält RHM FEL på en Indikeringstablå
IT skulle släckas när villkor RHM LÅST kom från RHM. För att
inte felvarning skulle ske vid felfunktion i RHM vid flygning utanför
RHM arbetsområde påverkades systemet även av en signal ”RHM OK”
som erhölls från CK när RHM LÅST och flyghöjden var <
2450 meter och roll- och tippvinkeln var < 40 grader. ”RHM OK”
upphörde när RHM låst upp och flyghöjden var < 1200 meter och roll- och
tippvinkeln var < 40 grader. Samtidigt erhölls felvarning RHM FEL på
IT.
I JA37 erhölls
”RHM OK” när RHM låst och flyghöjden var < 1350 meter och roll-
och tippvinkeln var < 40 grader. I annat fall låser RHM upp och ”RHM
OK” faller. Felvarning saknades på IT.
I alla versioner av flygplan 37 tändes ett speciella
Radarhöjdindex i SI och CI (ej SK37) respektive MI
(JA37) när RHM var i funktion, det vill säga RHM LÅST samt befann sig
inom respektive arbetsområden enligt ovan.
Manövrering och Presentation.
Inkopplingslogiken i respektive flygplan versioner avvek en del.
Gemensamt fanns dock en strömställare RHM TILL / FRÅN på
Navigeringspanelen NP till höger i kabinen.
I AJ/SK/SH/SF37
bestämdes lägesval på Skedesväljaren SV på Radarpanelen RP
när och hur RHM skulle vara i funktion och arbeta. I skedet BER
(beredskap) på RP styrdes in-/urkopplingen från NP men
med SV i övriga operativa lägen (och RHM i TILL) kunde även
urkoppling ske från CK med ett villkor ”RHM FRÅN” med följande
alternativ.
-
Då standardhöjden Hs var > 2450 meter.
-
Under inflygningsfas om radarhöjd RH fanns < 575 meter och roll- och
tippvinklar < 40 grader.
-
När RHM interna FÖ indikerade fel (RHM EJ LÅST) vid flygning inom
RHM arbetsområde < 1200 Hs och roll- och tippvinklar < 40 grader.
I fall
3 tänds även lampan RHM FEL på IT.
I
JA37 bestämdes RHM inkoppling enbart av strömställare RHM TILL/FRÅN på NP samt eventuellt frånslag av villkor ”RHM FRÅN” från
CD när inte RHM arbetade inom sitt arbetsområde 0 – 1525 meter.
Presentationen av radarinmätt flyghöjd från RHM visades på SI
samt CI (ej SK37) respektive MI (JA37) i form av olika
typer av index avlänkade på respektive indikator på olika sätt.
Gemensamt för dem var att när de presenterades visad att RHM arbetade
inom sitt område och att höjddata var godkänt.
I
AJ/SK/SH/SF37 utgjorde
radarhöjdindexet på SI läget för den
underliggande terrängen samt dennes avvikelse mellan i CK
beräknad flyghöjd (Hs eller Hm) och RHM-höjd. Indexet var 0,5 grader
långt och avlästes mot någon av referenshöjd- eller ytterhöjdstolparna,
se bild. På bilden visas en höjdskillnad på 20 meter mellan dessa och
radarhöjden är då 80 meter.
På CI presenterades radarhöjdindexet
lika som på SI dock med Konsthorisonten KH som referens
och radarhöjden avlästes mot KH med ca 5 meter / millimeter.
I JA37 utgjorde
radarhöjdindexet på SI
samma representation som i AJ/SK/SH/SF37, dock avlästes den mot en av
CD beräknad höjdskala till höger med ett vinkelindex som visade
aktuellt Hs eller Hm, se bild. Radarhöjdindexet hade formen av en
marksymbol.
På MI presenterades radarhöjden med
två index, en i vardera kanten nedanför KH och markytan
representerandes av en tänkt ”linje” emellan dem, se bild. Radarhöjden
avlästes från denna ”linje” mot KH med ca 12 meter / millimeter
och den i CD beräknade Hs eller Hm mot en höjdskala till höger.
Funktionskontroll.
Funktionskontroll FK av RHM kunde utföras med att en strömställare
KONTROLL till höger i kabinen hölls intryckt. Testen avvek något
flygplanversionerna emellan.
I
AJ/SK/SH/SF37 matades
sändarpulserna till mottagaren och efter fördröjning bildades ett
”konstgjort” markeko på höjd 30 meter. Värdet utvärderades i CK
och presenterades på lampor på en FK-panel till höger i kabinen. Grön
lampa för godkänd test, röd lampa för underkänd test.
I JA37 fördröjdes
triggningen av sändarpulsen när höjdspänningsvepet startades och när den
nådde 200 meter matades sändarpulserna ut genom SA. Genom
skinneffekten (signalen går i skrovet) gick en del av effekten till
MA som låste på pulsen och avgav villkoret RHM OK samt motsvarade
höjd 200 meter. Värdet utvärderades av CD och resultatet
presenterades på en Testpanel till höger i kabinen. Grön lampa (RÄTT)
för godkänd test (lampa MKV på MI-ramen tändes också), röd lampa
(FEL) för underkänd test.
Skrivet av Göran Hawée
Senast
uppdaterad 2020-04-05
Källor: Beskrivning AJ37 del 1, Beskrivning JA37 del 1
|