Operativ Tidsperiod
 

 

         Servicebil 405E

                    S35E

                     /---------------/
--|----|----|----|----|----|----|----|----|----|--
      1950      1960      1970      1980      1990

 

 

Systemserviceutrustning S35E

Mercedes Benz  Servicebil 405E                            Notis 2

 

 

S35E

 

 

 

Servicebil 405E

 

 

Operatör på plats i testrummet

 

 

Provningsdel 1. Exempel

Testutrustning PN-79

 

 

Provningsdel 3, exempel

Provningsenhet 1 SA-05

 

 

 

 

 

Lös utrustning, exempel

Devieringsdon FLI-23/25/27/29

 

Antennadapter rund PN-59 / FR

 

 

Kablage och slangar, exempel.

Koaxialledningar ut från bussen.

 

Kraft- och kylningspanel.

 

 

Allmänt

Drakenflygplanet S35E avionikutrustnings delsystem kom liksom i övriga versioner att testas både statiskt och i dynamiska förlopp genom en central anslutning till flygplanen. Dessa underhållsåtgärder skedde dels regelbundet i samband med Service efter Tillsyn av hela flygplan och dels vid speciellt uppkomna Fellokaliseringar. För ändamålet tog KFF, med hjälp av olika företag fram systemprovutrustningar och uppdrog åt CVA att anpassa dessa i ett speciellt fordon för transport och provning i fred- och krigstid.

 

Servicebil 405E

Som fordon valdes som till tidigare flygplan 35 en buss av Mercedes-typ. Den inreddes med fyra olika Provningsdelar placerade runt en central stol för en operatör samt med en del lös utrustning i ett eget utrymme. Testutrustningarna anslöts till flygplanets avionik med olika typer av kablage och slangar. I vissa fall även via olika antenner monterade på bilens tak. En typ av elkablage utgjordes av ett mångledande arrangemang inneslutna i två kraftiga höljen som uppbars av en mekanisk armkonstruktion. Kablaget avslutades med två 100-poliga skarvdon för koppling till motsvarande skarvdon V18 i flygplanets ryggås. Andra typer av kablage utgjordes av separata elledningsknippen eller enskilda koaxialledningar för anslutning till skarvdon i flygplanets fena och till koaxialavsluningar som monterades på flygplanets olika antenner. Tryckslangar kopplades till flygplanets pitotrör. Genom detta kunde de rackmonterade testutrustningar i bilen och dess lösa utrustningar sända stimuli till de olika avioniksystemen samt ta emot svarssignaler för utvärdering av testresultatet. Dessa avlästes på olika instrument eller lampor på testutrustningarna eller i flygplanet. Nedan följer en sammanfattning av den utrustning och de system som skulle testas i S35E och som för detta ändamål ingick i Servicebilen.

 

Testutrustningar / System som testades i flygplanet

 Provningsdel 1

  • Trycksimulator / Luftdataenhet LD-2/DS-2

  • Provningsenhet DS-2 / Datacentral DC-2/DS-2

  • Provningsenhet Fr / Flygradio FR-17 / FR-16, FR21 / FR-21

  • Provningsenhet PN79, Pulsenhet, Tillsats, HF-ehet PN-793 (Hemliga) / Igenkänningsradar IK PN-793

 Provningsdel 2

  • Servoprovenhet, Manöverenhet, Skrivare FLI-25/27/29 / Flyglägesinstrument FLI-29

 Provningsdel 3

  • Korskopplingspanel. / FR-17 / FR-16 2 FR-21, PN-59, PN-79

  • Oscilloskop Tectronics Typ RM16 (Rackmont 310). / Samtliga system i flygplanet

  • Dekadtransformator. / DS-2

  • Provningsenhet I, Provningsenhet II. / Styrautomat SA-05B/C

 Provningsdel 4

  • Provutrustningsenhet PP-59 (HF-enhet, Kod/Avståndsenhet, R-kodenhet, Kraftenhet). / Navigeringsradar PN-594

  • Date (Hemlig) Kraftenhet. / Apparat APP-15

 Lös utrustning, bakre utrymmet / System som testades.

  • Antennadapter, Hörtelefon/mikrofon, Marktelfoniförstärkare / Flygradiosystem FR-17 / FR-16 / FR-21

  • Devieringsdon och Devieringskikare / Flyglägesinstrument Fli-23/25/27/29

  • Antennadapter Rundstrålande och Rikt-antenner, Dämpare / Navingeringsradar PN-594

  • Absorbationskåpor för antenner / Igenkänningsradar PN-793

  • Serviceprovningsdon, HF-enhet (Hemlig) / Apparat APP-15

  • Gradskiva ALFA-givare / Stallvarningssystem SVS. (Från 1970)

 

 

 

 

 

Anslutningskablage och slangar / System som testades.

  • Anslutningskablage till flygplanets ryggåsanslutning V18 / FR-17 / FR-16 / FR-21, FLI-29, PN-594, Datasystem DS-2

  • Anslutningskablage i flygplanets fena System som testades genom detta;. Styrautomat SA-05B/C

  • Koaxialledningar för anslutning till flygplanets antenner / FR-17 / FR-16 / FR-/21, PN-59, PN-79, APP-15.

  • Slangar för anslutning till flygplanets pitotrör / DS-2/LD-2, Aneroidinstrument

 Kraft- och kylningsförsörjning för Provningsdelarna.

  • Nätdel. Kraftförsörjning 3x380V/50Hz och 3x200V/400Hz

  • Kylsystem. Fläktar och rörsystem

  • Värmesystem. Element eller bensindrivet aggregat

 Källa: Beskrivning Servicebil 405/1

 

Skrivet av Göran Hawée och Lennart Höglund.
Senast uppdaterad 2011-02-16