S35E

Servicebil 405E

Operatör på plats i
testrummet
Provningsdel 1. Exempel

Testutrustning PN-79
Provningsdel 3, exempel

Provningsenhet 1 SA-05
Lös utrustning, exempel

Devieringsdon FLI-23/25/27/29

Antennadapter rund PN-59 / FR
Kablage och slangar, exempel.

Koaxialledningar ut från
bussen.

Kraft- och kylningspanel.
|
|
Allmänt
Drakenflygplanet
S35E
avionikutrustnings delsystem kom liksom i övriga versioner att testas
både statiskt och i dynamiska förlopp genom en central anslutning till
flygplanen. Dessa underhållsåtgärder skedde dels regelbundet i samband
med Service efter Tillsyn av hela flygplan och dels vid speciellt
uppkomna Fellokaliseringar. För ändamålet tog KFF, med hjälp av olika
företag fram systemprovutrustningar och uppdrog åt
CVA att
anpassa dessa i ett speciellt fordon för transport och provning i fred-
och krigstid.
Servicebil 405E
Som fordon valdes som till tidigare flygplan
35 en buss av Mercedes-typ. Den inreddes med fyra olika Provningsdelar
placerade runt en central stol för en operatör samt med en del lös
utrustning i ett eget utrymme. Testutrustningarna anslöts till
flygplanets avionik med olika typer av kablage och slangar. I vissa fall
även via olika antenner monterade på bilens tak. En typ av elkablage
utgjordes av ett mångledande arrangemang inneslutna i två kraftiga
höljen som uppbars av en mekanisk armkonstruktion. Kablaget avslutades
med två 100-poliga skarvdon för koppling till motsvarande skarvdon V18 i
flygplanets ryggås. Andra typer av kablage utgjordes av separata
elledningsknippen eller enskilda koaxialledningar för anslutning till
skarvdon i flygplanets fena och till koaxialavsluningar som monterades på
flygplanets olika antenner. Tryckslangar kopplades till flygplanets
pitotrör. Genom detta kunde de rackmonterade testutrustningar i bilen
och dess lösa utrustningar sända stimuli till de olika avioniksystemen
samt ta emot svarssignaler för utvärdering av testresultatet. Dessa
avlästes på olika instrument eller lampor på testutrustningarna eller i
flygplanet. Nedan följer en sammanfattning av den utrustning och de
system som skulle testas i S35E och som för detta ändamål ingick i
Servicebilen.
Testutrustningar
/ System som testades i flygplanet
Provningsdel 1
-
Trycksimulator / Luftdataenhet LD-2/DS-2
-
Provningsenhet DS-2 / Datacentral DC-2/DS-2
-
Provningsenhet Fr /
Flygradio
FR-17
/ FR-16,
FR21 / FR-21
-
Provningsenhet PN79, Pulsenhet, Tillsats,
HF-ehet PN-793 (Hemliga) / Igenkänningsradar
IK PN-793
Provningsdel 2
Provningsdel 3
-
Korskopplingspanel. / FR-17 / FR-16 2 FR-21, PN-59, PN-79
-
Oscilloskop Tectronics Typ RM16 (Rackmont
310). / Samtliga system i
flygplanet
-
Dekadtransformator. / DS-2
-
Provningsenhet I, Provningsenhet II. /
Styrautomat
SA-05B/C
Provningsdel 4
-
Provutrustningsenhet PP-59 (HF-enhet,
Kod/Avståndsenhet, R-kodenhet, Kraftenhet). /
Navigeringsradar
PN-594
-
Date (Hemlig) Kraftenhet. /
Apparat APP-15
Lös
utrustning, bakre utrymmet / System som testades.
-
Antennadapter, Hörtelefon/mikrofon,
Marktelfoniförstärkare /
Flygradiosystem FR-17 / FR-16 / FR-21
-
Devieringsdon och Devieringskikare
/ Flyglägesinstrument Fli-23/25/27/29
-
Antennadapter Rundstrålande och
Rikt-antenner, Dämpare /
Navingeringsradar PN-594
-
Absorbationskåpor för antenner
/ Igenkänningsradar PN-793
-
Serviceprovningsdon, HF-enhet (Hemlig) /
Apparat APP-15
-
Gradskiva ALFA-givare /
Stallvarningssystem
SVS.
(Från 1970)
Anslutningskablage och slangar / System som testades.
-
Anslutningskablage till flygplanets ryggåsanslutning V18 / FR-17
/ FR-16 / FR-21, FLI-29, PN-594, Datasystem DS-2
-
Anslutningskablage i flygplanets fena System som testades genom
detta;. Styrautomat SA-05B/C
-
Koaxialledningar för anslutning till flygplanets antenner /
FR-17 / FR-16 / FR-/21, PN-59, PN-79, APP-15.
-
Slangar för anslutning till flygplanets pitotrör / DS-2/LD-2,
Aneroidinstrument
Kraft-
och kylningsförsörjning för Provningsdelarna.
-
Nätdel. Kraftförsörjning 3x380V/50Hz och 3x200V/400Hz
-
Kylsystem. Fläktar och rörsystem
-
Värmesystem. Element eller bensindrivet aggregat
Källa:
Beskrivning Servicebil 405/1
Skrivet av Göran
Hawée och Lennart Höglund.
Senast uppdaterad 2011-02-16
|