CVA
|
LokalhistoriaUnder den här fliken har vi samlat historiskt material, dels om Centrala Flygverkstaden, CVA som var den första underjordiska flygverkstaden, skyddad i berg. Här lokaliserades även det Centrala Flygmaterielförrådet, CFA som då försörjde flygvapnets flottiljer, anläggningar och centrala verkstäder med reservdelar.
CVACVA startade 1945 för att möta det ökande behovet av underhåll och reparation av flygmateriel. CVA blev den tredje centrala flygverkstaden, de övriga var CVM och CVV. Flygverkstäderna ingick i Flygvapnet mellan 1926 och 1968. Senare inordnades dessa i ett antal olika organisationer för samordning och utveckling av flygvapnets totala verksamhet. Detta skedde under olika huvudmän, för att 1999 landa som en del av Saab AB. Under kalla kriget-epoken skedde stora förändringar i verksamhetens omfattning och inriktning. Utvecklingen inom elektronikområdet i flygplan och på marken var grunden för den framtida inriktningen. Anknytningen till flygverksamheten bevarades genom det centrala ansvaret för allt underhåll av jetmotorer i flygvapnet.
CVA utvecklades med tiden till ett tekniskt konsultföretag med verkstadsresurser som var engagerade vid tillkomsten av nya system, bland annat genom utformning av testmetodik och underhållsplanering. Även leveranskontroll och installation ingick i uppdragen och under en tidsperiod som ofta översteg 30 år, ansvara för att vidmakthålla och anpassa den operativa materielen för att slutligen verkställa avveckling och destruktion av berörda system.
För CVA-avsnittet svarar webmaster
CFA (RESMAT)
Centrala Flygmaterielförrådet Arboga (CFA), idag känt som RESMAT,
invigdes 1947 och tillhör organisatoriskt FMV.
För innehållet i CFA avsnittet svarar Jonny Rosenquist
|
CFA
|