Hur det hela började
När det självständiga flygvapnet bildades inrättades fyra
flygkårer. Utdrag ur Riksdagens skrivelse nr 310
”.....1.kåren, avsedd att i första hand betjäna högsta krigsledningen, anslutes den första gemensamma spanarutbildningen varjämte till denna kår
förlägges gemensamt den grundläggande bombutbildningen.
2.kåren är avsedd för Marinens behov samt 3.och 4.kårens huvudsakligen
för samarbete med Armén och luftvärnet .....”
Av detta framgår att 1.kåren sedermera F1, redan från början fick en
inriktning gemensamt med det självständiga flygvapnets.
Efter fördröjande diskussioner om placeringsort sattes 1.flygkåren upp
den 1 juli 1929 med placering i Västmanlands Regementets gamla kaserner
i Viksäng, strax utanför centrala Västerås.
Den första flygningen på F1 ägde rum på hösten 1929 från
sjöflygstationen vid Viksäng.
Flytt till Hässlö
Enligt 1936 års försvarsordning ombildades 1.flygkåren till
medeltung bombflottilj. Flygfältet på Hässlö var 500x500m då det började
nyttjas 1939. Byggnader uppfördes successivt fram till 1946. F1 flyttade
till Hässlö 1944.
Vid Viksäng lokaliserades Flygvapnets Centrala Skolor.
Nattjakt
En ny era inleddes med att F1 ombeväpnades till ett
nattjaktförband. Anskaffningen av J30 Mosquito omfattade förutom
flygplanen all nödvändig markutrustning för att säkerställa operation i
mörker och dåligt väder.
J33 Venom ersatte J30 efter fyra år och blev det första jetplanet på F1,
en ur flygsäkerhetssynpunkt nödvändig förändring. Med J32B Lansen inleddes jaktepoken, som avslutades med J35F Draken
Flygvapenhistoria
-
F1:s första femtio år är flygvapenhistoria och har dokumenterats
i en faktaspäckad bok. Kungl Västmanlands flygflottilj 1929-1979 utgiven 1979
(7 utvalda kapitel)
-
Flygdirektör O Björnhagen, F1 skrev en artikel som publicerades i CVA
personaltidning "Bergtrollet" nr 3 1957 med rubriken
En av kunderna.
Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F1 vid den tiden.
Markteleinstallationer som stöd för flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F1 har varit
utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande
utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och
väderavdelning.
Vill du veta mera?
Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren
blivit alltmer betydelsefulla.
Vill du veta mera?
Avveckling
F1 avvecklades 1983. Hässlö levde en tid vidare som Flygbas under F16
Mer läsning om F1:
Flygstaden Västerås
Av Sven Olof Olson 2002.
Länk till F1 Kamratförening |