
F21
Luleå

F21:s historia från 1941 kan du se och uppleva på
Flygmuseet i Luleå
För information klicka här
|
Kungliga Norrbottens Flygflottilj
F21 Luleå är en
av de tre återstående flygflottiljerna i Sverige.
Kort historia
1941 beslutades att en flygbaskår skulle förläggas till
Kallax, strax utanför Luleå. Norrbottens flygbaskår skulle vara en
basorganisation för olika förband från södra Sverige som tillfälligt
omgrupperade till övre Norrland. Flygbaskåren utrustades med några lätta
sambands flygplan S9 samt en flygambulans.
1949 sattes en spaningsdivision upp med S14, S26 och S18.
Samtidigt inrättas en fotoavdelning.
1953 Jet-eran inleds med den förestående ersättningen
av S18 och S26 med S29C,Spaningstunnan.
Under en tid tränas flygande personal i J28B/C.
1963
- F21 blir Kungl. Norrbottens Flygflottilj och får en
andra division, jaktdivision med J32B
Jaktlansen.
- Den första helikoptern, HKP3, anländer.
1967 Spaningsdraken S35E ersätter Spaningstunnorna.
1968 Ombeväpnas 2 div. till J35 David.
1973 Den 3.div tillkommer som lätt attackdivision. F21 har nu en
unik kombination av 3 olika flygslag.
1979 1.div
Spaningsdivisionen ombeväpnas till SH37 och SF37
1983 Lätta attacken lämnar F21. I dess ställe, kom en
jaktdivision JA37, Jaktviggen
och i samband med denna ombeväpning installerades en
JA37-simulator.
1985 2.div ombeväpnas till JA37. Alla tre divisionerna har nu
FPL37
1991 Det mycket omfattande arbetet med att konvertera SH37 och
SF37 till AJS konceptet påbörjas vid flygverkstaden. Klart först 1996.
1993 Minnesten över frivilligförbandet F19 avtäcks vid en
gemensam finsk-svensk ceremoni.
1995 1.div ombeväpnas till AJS37
1999 3.div avvecklas. Huvudbana 14/32 förlängs till 3350m.
Skandinaviens längsta rullbana.
Markteleinstallationer som stöd för flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F21 har varit
utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande
utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och
väderavdelning.
Vill du veta mera?
Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren
blivit alltmer betydelsefulla.
Vill du veta mera?
F21 Nuvarande verksamhet
F21 Kamratförening
Bo Viktor Penner skrev en artikel
"Kungliga
Norrbottens Flygflottilj, Flygspaning" som publicerades i CVA
personaltidning "Bergtrollet" nr 3 1967. Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F21 vid den tiden.
Skrivet av: Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2017-03-04 |