När F6 invigdes den 1
juli 1939 bestod Flottiljens flygstyrka av tre man som disponerade en
Sk9, en Sk11 och två inlånade S6 samt en inlånad J8
Krigsutbrottet 1 september 1939 innebar att F6 kom att begagnas av andra
flottiljer och 5 september omgrupperade större delen av
F4 Frösön sina B4 till Karlsborg.
Lätt bombflottilj
1940 Planerna var att utrusta F6
i Karlsborg med det amerikanska flygplanet B6 stoppades genom det
amerikanska vapenembargot. B4 blev därmed den första
huvudflygplanstypen vid F6. Snart mönstrades dessa B4 ut och ersattes av
B5
1941 De första flygplanen
anlände under våren 1941.
Totalt kom F6 att disponera 54st B5.
I samband med ombeväpningen till B5 tillkom en tredje flygande division.
1943 F6 var den första
flottiljen som ombeväpnades till SAAB B17A. Den tredje divisionen blev
först ut med plan som levererades direkt från Trollhättan.
Ny inriktning - Attack
1948 Den 27 november 1947
anlände flottiljens två första exemplar av Saab 21A-3, ytterligare 30
flygplan levererades direkt från sommaren 1948. Den taktiska
användningen av A21 var i stort sett densamma som den sista tiden med
B17, bomber var det viktigaste beväpningsalternativet, även om raketer
kunde användas.
Som mest disponerade F6 över 70 A21.
1954 Övergången till A29B
inleddes med att alla förare flög in sig på J21R på F7 för att
underlätta övergången till A29.
A29A var A21 överlägsen som attackflygplan
dock med begränsningen att inga bomber ingick i beväpningen
1957 A32 Lansen var det första flygplan som från
grunden var konstruerat för attackändamål. Det var också det första
flygplan som skapade bullerproblem i Karlsborg, vilket medförde att
flygvapnet tvingades lösa in fastigheter nära flygfältet.
1977 började flottiljens två
divisioner utrustas med AJ37. Dessa var i tjänst till nedläggningen av
flottiljen.
Markteleinstallationer som stöd för flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F6 har varit
utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande
utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och
väderavdelning.
Vill du veta mera?
Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren
blivit alltmer betydelsefulla.
Vill du veta mera?
Avveckling
Nedläggningen av F6 Karlsborg skedde 30 juni 1994.
En film som visar det
dagliga livet på Västgöta Flygflottilj F6 i Karlsborg, utgiven i
samband med nedläggningen 1994.
35 minuter lång |