Jämtlands flygflottilj har en lång historia och var vid sin ned-läggning 2005 Flygvapnets äldsta flottilj. Vid 1925 års försvarsbeslut beslöts att Flygvapnet skulle organiseras i fyra flygkårer och en flygskola. Den 4:e Flygkåren placerades på Frösön avsedd att samverka med armén. 1936 omorganiserades 4. Flygkåren till Kungliga Jämtlands Flygflottilj, F4. Samtidigt blev flottiljen lätt bombflygflottilj och utrustades med tre divisioner B4 Hawker Hart, dessa ersattes med B 5 1940. Vid F4 vidareutvecklades taktiken för störtbombning som var den förhärskande taktiken under beredskapsåren. När B5 ersattes av SAAB B17A 1944 övergick man till s k dykbombfällning baserat på ett nytt bombsikte utvecklat av SAAB. Med B17 avslutades F4:s skede som lätt bombförband.
Under beredskapstiden förändrades hotet mot Sverige både i intensitet och läge. Många omgrupperingar gjordes av F4 för att möta dessa hot. 1947 anlände de första jaktflygplanen J26 Mustang som ersättare till B17. F4 blev härmed en jaktflottilj. 1952 Inför att J28 skulle anlända tillkom nya permanentade banor. I april anländer den första J28B och ombeväpning till jetflygplan inleds. Därefter följde alla krigsflygplan från Saab med JAS39 som avslutade krigsflygepoken på Frösön.
Flygambulans Redan 1928 hade F4 ansvaret för flygambulansverksamhet i Boden och på Frösön. De första ambulansplanen var Junkers F13, Trp 1 som var i tjänst 1928-1933 därefter följt av bl a Trp2A Junkers W34 (1933–1951). I slutet på 1950-talet överfördes denna verksamhet på civila företag. Ansvaret för verksamheten i Boden övergick till F21 1951
Markteleinstallationer som stöd för flottiljens flygverksamhet De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F4 har varit utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande utrustning på marken. Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och väderavdelning. Vill du veta mera? Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren blivit alltmer betydelsefulla. Vill du veta mera? Avveckling Den 30 juni 2005 upphörde den militära flygverksamheten vid Frösö läger, efter 79 år och den 30 juni 2006 halades den tretungade flottiljflaggan för sista gången. Därmed hade flyg-vapnet lämnat Frösön efter 80 år.
Länk till F4 Kamratförening Flottiljingenjören, fld H. Enderlein skrev en artikel "F4 - vår nordligaste jaktflottilj" som publicerades i CVA personaltidning "Bergtrollet" nr 1 1959. Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F4 vid den tiden. Skrivet av: Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2016-02-17 |