Jämtlands flygflottilj har en lång historia och var
vid sin ned-läggning 2005 Flygvapnets äldsta flottilj.
Vid 1925 års försvarsbeslut beslöts att Flygvapnet skulle organiseras i
fyra flygkårer och en flygskola. Den 4:e Flygkåren placerades på Frösön
avsedd att samverka med armén.
1936 omorganiserades 4. Flygkåren till Kungliga Jämtlands
Flygflottilj, F4. Samtidigt blev flottiljen lätt bombflygflottilj
och utrustades med tre divisioner B4 Hawker Hart, dessa ersattes med B 5
1940.
Vid F4 vidareutvecklades taktiken för störtbombning som var den
förhärskande taktiken under beredskapsåren.
När B5 ersattes av SAAB B17A 1944 övergick man till s k
dykbombfällning baserat på ett nytt bombsikte utvecklat av SAAB.
Med B17 avslutades F4:s skede som lätt bombförband.
Under beredskapstiden förändrades hotet mot Sverige både i intensitet
och läge. Många omgrupperingar gjordes av F4
för att möta dessa hot.
1947 anlände de första jaktflygplanen J26 Mustang som ersättare
till B17. F4 blev härmed en jaktflottilj.
1952 Inför att J28 skulle anlända tillkom nya permanentade banor.
I april anländer den första J28B och ombeväpning till jetflygplan
inleds.
Därefter följde alla krigsflygplan från Saab med JAS39 som avslutade
krigsflygepoken på Frösön.
Flygambulans
Redan 1928 hade F4 ansvaret för flygambulansverksamhet i Boden
och på Frösön. De första ambulansplanen var Junkers F13, Trp 1 som var i
tjänst 1928-1933 därefter följt av bl a Trp2A Junkers W34 (1933–1951). I
slutet på 1950-talet överfördes denna verksamhet på civila företag.
Ansvaret för verksamheten i Boden övergick till
F21 1951
Markteleinstallationer som stöd för flottiljens
flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F4 har varit
utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande
utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och
väderavdelning.
Vill du veta mera?
Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren
blivit alltmer betydelsefulla.
Vill du veta mera?
Avveckling
Den 30 juni 2005 upphörde den militära flygverksamheten vid
Frösö läger, efter 79 år och den 30 juni 2006 halades den tretungade
flottiljflaggan för sista gången. Därmed hade flyg-vapnet lämnat Frösön
efter 80 år.
Länk
till F4 Kamratförening
Flottiljingenjören, fld H. Enderlein skrev en artikel
"F4 - vår nordligaste
jaktflottilj" som publicerades i CVA
personaltidning "Bergtrollet" nr 1 1959. Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F4 vid den tiden.
Skrivet av: Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2016-02-17
|