Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!

 

 

Aktuell tidsperiod
 

 

 

 

F 7 Såtenäs

F 7 Såtenäs

 

 

 

Officiellt namn

Kungl. Skaraborgs Flygflottilj 

1940-

Verksamhetsslag

Lätt bomb

1940-1950

Attack

1950-1994

Nuvarande

     1993-

Övrigt

Sektorflottilj W2

1969-1981

Flygplanstyper

B16 Caproni

1940-1942

B17 Saab 17

1942-1948

B18B Saab 18

1948-1951

A21-A3 Saab 21

1948-1950

A21RA/B

1951-1954

A29B Tunnan

1954-1957

A32 Lansen

1956-1974

AJ37 Viggen

1972-1998

AJS37 Viggen

1996-1999

JAS39 Gripen

     1993-

 

 Kungliga Skaraborgs Flygflottilj
 

 F 7 var ett resultat av Flygvapnets upprustning enligt 1936 års försvarsbeslut. Men diskussionens vågor gick höga innan man bestämde sig för Såtenäs. Karlstad, Mariestad och Trollhättan var några alternativ.
Möjligheterna att bygga bomb- och skjutmål i flottiljens omedelbara närhet avgjorde saken.

Flottiljen skulle nämligen bli medeltung bombflottilj och utrustades med B16 Caproni. Men redan efter ett år blev flottiljen lätt bombflottilj med SAAB B17. Sedan följde SAAB B18B och SAAB A21 innan jetåldern tog vid.

 

1951 Kom SAAB A21R det första svenskbyggda jetplanet

 

1954-1956 gästspelade A29B innan trotjänaren A32A Lansen trädde till.
 

1965 kom den första TP84 Hercules till Såtenäs. Fler följde och 1982 finns åtta TP84. F7 är känt över hela världen genom sin “globetrotter”-division med TP84  Hercules. Under mottot “Vart som helst när som helst”, gör man bl.a. globala insatser för humanitär hjälp.

 

1972 blev flottiljen Sveriges första Viggenflottilj med AJ37

 

1977 3 div. läggs ned av besparingsskäl

 

1993 blev F7 först att utrustas med JAS39 Gripen.

 

Markteleinstallationer som stöd för flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F7 har varit utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och väderavdelning.

Vill du veta mera?
 

Flygsimulatorer som stöd för utbildning av flygförare har med åren blivit alltmer betydelsefulla.

Vill du veta mera?

 

Flygdirektör Sune Claesborn skrev en artikel "F7 firar 20-årsjubileum" som publicerades i CVA personaltidning "Bergtrollet"  nr 2 1960. Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F7 vid den tiden.

 

Skrivet av: Stig Hertze

Senast uppdaterad: 2016-02-18