Klicka här för att komma till AEF:s Startsida!


Aktuell tidsperiod
 

 

J9 Jaktflygplan Jaktplan
Seversky
Republic EP-106                Notis 2

Upphandling i sista minuten




J9 besättningar inför start
J9 besättningar inför start
Större bild




J9 på vinterskidor

J9 på vinterskidor




S9C på F11
S9C på F11





 

Data och prestanda för J9

Längd

8,2m

Spännvidd

11m

Höjd

3m

Tomvikt

2120kg

Flygvikt

3000kg

Motor

TWC 3

Motoreffekt

1065hk

Marschfart

420km/h

Max fart

475km/h

Max flyghöjd

9500m

Stighastighet

9,7m/s

Beväpning

2 x ksp 7,9mm
2 x akan 13,2mm

Reflexsikte

m/37


Historien om Jaktplanet J9 går tillbaka till år 1935 då AAC (Army Air Corps) utlyste en konstruktionstävling för ett ensitsigt jaktflygplan. Efter viss fördröjning och omfattande modifieringar gavs flygplanet beteckningen SEV-1XP. Med detta vann Severskyfabriken tävlingen. Under senare delen av 1936 beställde AAC en mindre kvantitet av ett modifierat SEV-1XP med beteckningen P-35, leveranser påbörjades 1937.

Efter provflygningar av bland andra Seversky P-35 i USA föreslog Flygförvaltningen att en division P-35 skulle beställas i stället för J8 Gladiator, men P-35 ansågs då vara för dyr.
Det utrikespolitiska läget förvärrades under våren 1939. Frågan om förstärkning av det svenska jaktflyget aktualiserades och anskaffningen av modernare plan gavs högsta prioritet.
Nästan som efterskickad mellanlandade amerikanen Alexander Seversky med sitt flygplan, ett civilregistrerad P-35, i Stockholm våren 1939 under en försäljningsturné.
Maskinen han visade imponerade med hög toppfart, infällbart landställ, god sikt och kraftig beväpning..
Flygförvaltningen beställde efter en lyckad demonstration på Barkarby 15 Seversky EP-106, som den svenska versionen kom att kallas (EP avser Export Pursuit) och en option på ytterligare 45st . Den svenska beteckningen blev J9 som därmed blev det första svenska flygvapnet som var försett med automatkanoner, akan.
Efter krigsutbrottet i september 1939 ökades ordern till totalt 120 flygplan avsedda  för vår andra jaktflottilj F9 i Göteborg, Säve.

Leveransen av planen blev mycket dramatisk. De kom per båt, i väldiga lårar, de första till norska hamnar och senare till finsk hamn, där Petsamo blev ett känt namn i sammanhanget.
CVM i Linköping svarade för monteringen av de 60 plan som nådde fram till Sverige fram till juli 1940. De sist beställda 60 J9:orna omdirigerades till stillahavsfronten av AAC, efter det att vapenembargot i USA trätt i kraft den 18 juni 1940.

Det svenska flyget fick i och med J9 ett för den tiden relativt modernt jaktflygplan, som under ett antal år, utgjorde en pålitlig länk i vårt luftförsvar.

 

Efter ombeväpningen av F8 till J22 under 1944 -1945 överfördes alla J9 till spaningsförbanden F3 och F11. J9 användes inledningsvis för ögonspaning som kunde dokumenteras med handkamera.
Tolv J9 modifierades under 1947 med en fast kamerainstallation i bakkroppen för att förbättra rollen som spaningsplan.

De var då försedda med:

  • Handkamera Hk7 13,5 cm/40 cm eller

  • Snedbildskamera Ska 4 13,5 cm/25 cm

Dessa behöll sin beteckning J9, sannolikt då i försvaret S9 avsåg ett engelsktillverkat spaningsplan, operativt under åren 1932-1944. Wikipedia
 

Operativ basering 1940-1949

F8 Barkarby

1940 - 1946

Ersatta av J22

F3 Malmslätt

1947 - 1949

Som spaningsplan

F11 Nyköping

1945 - 1949

Som spaningsplan

Div.flottiljer

1946 - 1952

Flygträning - samband


Avveckling
J9 utgick ur organisationen 1952

Elsystem: 24V DC

Avionik:

Senast uppdaterad 2016-02-08 

 


Skrivet av: Stig Hertze

Källor:
- Det Bevingade Verket, FMV 1989
- Med spaken i näven. Nils Söderberg 1971
- Svenskt Militärflyg L Andersson, Allt om hobby 1992
- F11 Museum
- http://en.wikipedia.org/wiki/Seversky_P-35
- Flygvapnets Spaningsflyg  L Andersson SMB 2013