Malmen vid Malmslätt hade sedan 1913 varit
arméflygets huvudbas.
När Tredje flygkåren bildades 1926 hade förbandet redan varit ett
krigsorganiserat förband för samverkan med armén. Kåren blev därför som
del av flygvapnet ett förband för armésamverkan.
Inledningsvis omfattade förbandet två jakt- och tre spaningsdivisioner
samt depå och Flygvapnets jaktskola, som 1932 överfördes till Första
Flygkåren i Västerås.
En arméspaningskurs, som var gemensam för hela Flygvapnet, genomfördes
också varje år.
Under de första åren utbildades även i sjöflygning, då det
armésamverkande flyget inte alltid kunde räkna med att disponera
flygfält
1936 Namnändring till flygflottilj F3 har då tre divisioner för
armésamverkan.
1940 i mars tillfördes en fjärrspaningsgrupp som senare under
året utökades till en division och ingick i den nya flygeskadern som
sattes upp.Flygfotografering och artillerieldledning utvecklades och samverkan
skedde med Meteorologiska Centralinstitutet avseende vädertjänst.
1947 J9 överfördes från F8 för användning som spaningsflyg. 1948 ombeväpnades flottiljen till jaktflottilj enligt 1948 års
försvarsbeslut och överfördes till 3.Flygeskadern, E3
1967 tillfördes en målflygdivision med J29C och J29F och 1970
fick man också ett antal SK60.
1968 placerades Flygvapnets Bomb- och skjutskola, FBS, på F3 och
var kvar här till 1982.
1971 överfördes en målflygrupp J32B från F15 Söderhamn
till F3 och 1972 påbörjades modifieringen av J32B till 32E och 32D för
Målflygdivisionen.
1973 Överfördes den sista jaktdivisionen J35F till F17 i Ronneby
och samma år flyttades Transportflygdivisionen på F8 över till Malmen
med Tp85 Caravelle, Tp52 Canberra, Tp79, DC-3 och Tp83 Pembroke.
Markteleinstallationer som stöd för
flottiljens flygverksamhet
De flygplanstyper, som under åren varit baserade på F3 har varit
utrustade med alltmer avancerade avioniksystem som krävde samverkande
utrustning på marken.
Därtill kom utrustningar som stöd för flottiljens trafikledning och
väderavdelning.
Vill du veta
mera?
Avveckling
1974-06-30 upphörde flottiljen, men Målflyg- och
Transport-flygdivisionen levde kvar som detachementet F13 M och efter
nedläggningen av F13 1994, F16 M.
Länk till F3 Kamratförening
Flottiljingenjören, fld Gunnar von Köhler skrev en artikel
"F3 - ett modernt förband
med gamla anor" som publicerades i CVA
personaltidning "Bergtrollet" nr 3 1958. Artikeln ger en koncentrerad bild av livet på F3 vid den tiden.
Skrivet av: Stig Hertze
Senast uppdaterad: 2015-10-15
|