
J35F1
med 2 RB27
och 2 RB28

J35F2
med 2 RB27
och 2 RB28 |
J35F, som i
sin systemutformning byggde på
J35D,
utformades för den nya taktiken med
Direktanfall DA. För J35F gällde dock anfall med radar och IR-
robotarna
RB27
och RB28. Detta krävde en förbättrad flygradar, och ett nytt sikte
och dessutom
Robothjälpapparater.
1952 ingicks ett avtal om teknologiskt utbyte mellan Sverige och USA.
Under slutet av 1950-talet och efter segslitna förhandlingar med United
States Air Force, USAF, lyckades flygvapnet anskaffa jaktrobotar av
Falcon-typ från Huges Aerocraft Company, HAC.
Robotarna var av två versioner, en HAC M55 med radarmålsökare, i
flygvapnet benämnd RB27 och en HAC M58 med IR-målsökare benämnd RB28.
Robotarnas målsökarkapacitet medförde att direktanfall kunde genomföras
från alla riktningar med RB27 och i målets baksektor upp till 100 grader
tvärs målbanan med RB28. Robotarna licenstillverkades av LM Eriksson
LME, Bofors, och Saab. För inriktning av robotarna utvecklades ett
radarsikte av Saab och en siktesradar av LME för målinmätning och
målbelysning för RB27. För robotslavning och preparering
licenstillverkades RB-hjälpapparater av LME och Saab.
Som alternativ kunde bekämpning ske i målets baksektor med
Hundkurveanfall HK med IR-jaktrobot
RB24B eller med
Jaktkurveanfall JK med 30 mm Automatkanoner AKAN .
Resultatet blev ett System J35F som tillsammans med
Stridsledningssystemet STRIL 60 utgjorde ett av Europas mest avancerade
allvädersjaktflygplan vid denna tid.
J35F1 den första delversionen av J35F levererades komplett med
avionik enligt plan.
Avioniken i J35F1 omfattade vid leveransen 1966
-
Flyglägesinstrument
FLI-27
-
Datasystem typ 2
DS2 -
Luftdataenhet
LD 2
-
Datacentra
DC 2
-
Flygradio
FR-17 (huvudradio)
-
Flygradio
FR-16 (reservradio)
-
Flygradio
Frm-15 (datamottagare)
-
Bandinspelare
FB-2
-
Navigeringsradar
PN-594
-
Styrautomat
SA-05B
-
Styrdataomvandlare
FD-11
-
IK-Radar
PN-793
-
Siktesradar
PS-01
-
Radarsikte
S-7B3
-
Robothjälpapparater
RB27 / RB28
J35F2, den andra delserien av J35F blev försedda med en
IR-spanare till vilken siktesradarn och siktet anpassades och fick
därmed nya beteckningar. IR-spanaren förbättrade målinmätningssystemets
förmåga att följa mål på lägre höjder och vid radarstörning.
Kompletterad avionik i J35F2 vid leveransen 1967
I de olika utrustningarna och främst i DC-2 skedde de uppdragsanpassade
funktionerna. De olika systemen var sammankopplade med DC-2 och i viss
mån med varandra genom flygplanets omfattande elkablage.
Efter hand tillkom eller moderniserades vissa system.
Ändrad avionik i J35F från 1967
Ny avionik i J35F från 1970
Ändrad avionik i J35F från 1974
Ny och ändrad avionik i J35F från 1976
-
Flygradio
FR-28 (ersatte FR-21
som huvudradio)
-
Manöverenhet 1
ME-1 (huvudradion FR-28)
-
Manöverenhet 3
ME-3 (reservradion FR-21)
-
Manöverenhet 2
ME-2 (datakanalväljare FR-21)
-
Signalanalysator
ME-2/FR-21 (styrdatakanaler)
-
Markteleförstärkare STRIL/MEK (startorder
och service)
Ändrad avionik i J35F från 1983
|

J35J med 2 RB24J
och 2 RB 27 samt 2 FT

Avioniksystem J35F och J35J översikt
Större bild |
Avioniksystemet i J35F hade nu nått sin slutliga utformning med
ett optimalt integrerat avioniksystem.
FPL35 fick sitt slutliga utförande med
J35J.
Denna
version var en modernisering av J35F2
och
förutom två nya robotbalklägen för
RB24J och större
bränslekapacitet tillkom eller ändrades även vissa delsystem.
Nya
eller ändrade avioniksystem i J35J omfattade 1987
-
Flyglägesinstrument
Typ 35
-
Gyroplattform
FLI-35
-
Elektronikenhet
FLI-35 (inkl
dator för nav)
-
Luftdataenhet LD-8 (digital)
-
IK
radar IKS-transponder
-
SSR-transponder
PN-837
-
Bandinspelare FB-7
-
CCD-kamera
RKA-51 (för
S-7B31
gyrosiktet)
-
Videobandspelare VB-1 (för RKA-51)
-
Siktesradar
PS-01/011
(modifiering Hawee II)
-
Radarsikte
S-7B31
(modifiering
Hawee II)
-
IR-spanare
71N (ny termisk kylmaskin)
-
Vapenvalslogik
För RB24/RB27/RB28
Avioniksystem J35F och J35J översikt
-
Datacentralen DC-2 var av analog typ som medverkade med olika
beräkningar, omvandlingar och anpassningar av styrinformationer från
STRIL och det egna navigeringssystemet till egna och andra systems
indikatorer. Vidare utfördes logiska omkopplingar i ett stort antal
av flygplanets avionikfunktioner.
-
Styrdataomvandlaren FD-11 detekterade och omvandlade den, via
datamottagare FR-16 och senare FR-21B, mottagna digitala
styrinformationen från STRIL till analog form för bearbetning i
datacentralen.
-
Primärdatautrustningen LD-2 och i J35J LD-8 mätte och bearbetade
luftdatastorheter som höjd, fart, machtal och ytterlufttemperatur
samt överfördes dessa parametrar till indikatorer och andra
abonnerande system.
-
Navigeringsutrustningen PN-594 mätte tillsammans med DC-2
flygplanets position i förhållande till navigeringsfyrar och
landningsbaser.
-
Flyglägesinstrument FLI-25 och i J35J FLI-35 visade på indikatorer
samt lämnade uppgift till andra abonnerande system om flygplanets
attityd i tipp, roll och kurs.
-
Radar PS-01/011 och i J35F2 och J35J IR-spanare 71N ingick i
målinmätningssystemet MIS mot olika typer av luftmål. PS-01/011
lämnade även referensuppgifter om målvinkel, målavstånd samt
sändarfrekvens till RB-hjälpapparaterna samt verkade som
belysningssändare för jaktrobot RB27.
-
Kommunikationsutrustningen bestod av FR-17/-16, senare FR-21/-21B
och ännu senare FR-28/-21B samt taktisk igenkänningsradar IK PN-793
och i J35J civil SSR-transponder PN-837. Flygradion hade dubbla
system dels för säkerhet och dels för separat kommunikation och
samtidig STRIL- (stridsledning) datamottagning. Datakanalväljare
ME-2 och Signalanalysator FR-21 medgav automatisk bästa kanalval för
styrdata från STRIL. IK-utrustningen hade enbart svarsfunktion
liksom SSR, den senare ökade flygsäkerheten i civila flygtrafiken.
-
Styrautomat SA-05B och senare SA-05C förbättrade flygplanets
flygegenskaper samt hade hållfunktioner för attityd och mach samt
senare för höjd. SVS förbättrade flygsäkerheten vid taktiskt
flygning.
-
Beväpningssystemet med radarsikte S-7B3/31 möjliggjorde val, och
oavsett flygfall, noggrann inriktning av alla vapen, preparering av
robotar samt avfyring av valda vapen och nödskjutning eller
nödfällning av yttre vapenlast.
-
Reservinstrumenten presenterade flygdata oberoende av ordinarie
system
En beskrivning av flygförarens upplevelser och arbete under ett jaktuppdrag där avioniksystemet arbetade fullt ut i alla sina delsystem kan studeras i FHT-dokumentet:
FPL35
Draken, SAAB J35 med underrubriken: Det första svenska
Systemflygplanet för jaktuppdrag i överljudsfart i samarbete med
Stridsledningssystem STRIL 60.
(pdf-dokument 6 MB)
Skrivet
av Göran Hawée
Senast
uppdaterad 2025-06-24
Källor:
Beskrivning J35F del 1/2, Beskrivning J35J del 1/3
SFI
Beskrivning och handhavande J35F/J
System 35
Draken,
av Gunnar Lindqvist
|