Allmänt
För
att kunna flyga i alla väder
och i mörker krävdes i ett attackflygplan information till föraren från
instrument som ersatte de yttre referenserna. Även flygplanets taktiska
system och styrautomat behövde motsvarande information. Viggenflygplanen
AJ/SK37
var utrustade med en avancerad avionikanläggning för flyglägesindikering
till flygföraren. Utrustningen var i huvudsak utvecklad av Aktiebolaget
Gasaccumulator AGA, senare Aerotronics AB på Lidingö på uppdrag av
Kungliga Flygförvaltningen KFF, senare Försvarets Materielverk FMV.
Flyglägesinstrumentens uppgift var att ge flygföraren
information om flygplanets momentana läge relativt jordytan, det vill
säga flygplanets roll- tipp- och kursvinklar. Flyglägesvinklarna
presenterades dels direkt på Flyglägesindikatorn och Kursindikatorn och
dels indirekt genom att de ingick i utrustningen för Elektronisk
Presentationen EP-08 Siktlinje SI- och Central CI-indikatorer. Vidare
användes flyglägesvinklarna i abonnerande system som Radar
PS-37 och Styrautomat
SA-06
samt till Centralkalkylator CK-37
för vidare befordran till
EP-8.
Systemets ingående enheter utgjordes av;
-
Flyglägesgivare
-
Gyrokalkylator
-
Kursgivaren
-
Devieringsenhet
-
Kurskorrektionsratt
Uppbyggnad och Funktion
Flyglägesgivaren
innehöll ett lodgyro och ett kursgyro vilka
arbetade enligt gyroprincipen. De hade, upphängda i ett gemensamt
kardansystem full frihet för att bevara sina lod- och
vågreferenslägen oavsett flygplanets läge.
Lodgyrot kunde precederas genom moment från vridmotorer vilka
styrdes från lodkännande pendlar. Detta skedde dels vid start av gyrot
och dels vid övervakning av gyrot under flygning.
Vinkelinformationen i Tipp och Roll togs ut från elgongivare.
Kursgyrot hade liknande uppbyggnad som lodgyrot. Det kunde
precederas i kursled med vridmotor och hölls kvar i horisontalplanet av
ett våghållningsystem. Vinkelinformationen i Kurs togs ut från
elgongivare.
Gyrokalkylatorn hade till uppgift att ombesörja systemets
strömförsörjning samt anpassa Flyglägesgivarens vinkelinformation till
abonnerande system. Den anpassade även utifrån kommande information till
Flyglägesgivaren samt gav styrsignaler för olika funktionsmoder. Den
ombesörjde även vissa andra funktioner. Enheten bestod förutom av
nätdelen av kopieringsservon och logikförstärkare.
Kursgivaren var placerad i flygplanets fena och med ett kardanskt
upphängt spolsystem avkände den det jordmagnetiska fältet och förmedlade
styrsignaler för övervakning av kursgyrot relativt kompassnorr.
Devieringsenheten hade till uppgift att kompensera den
magnetiska deviationen hos kursgivaren från intern och omgivande
magnetiska störningar. Enheten bestod härför av potentiometrar för
justering i samband med verklighetskontroll där även ett devieringsdon
ingick.
Korrektionsratten användes för att kompensera för lokal
missvisning på grund av inverkan av magnetism i omgivning på marken
Presentationen
Flyglägesindikatorn
bestod av en treaxlig klotindikator för roll- tipp och
kursvinklar. Den hade även en Korsvisare, en Variometer och en Libell.
Klotet var lagrat i en gaffel som ställdes om av en rollmotor. I tipp
och kurs ställdes klotet om av tipp- och kursmotorer. Klotet delades av
en horisontlinje och var försett med kurs- och tippvinkelgradering.
Indikatorn hade fast flygplansymbol mot alla vinklar avlästes. En
felvarningsflagg indikerade vid servo- eller kraftfel.
Korsvisaren presenterade styrorder i tipp- och kursled från CK
via en analogomvandlare. Dess höjd- och sidvisare visade även avvikelsen
från TILS
ledstråle vid landning.
Variometern styrdes från Luftdataenheten
LD-4.
Kursindikatorn var placerad kring CI-indikatorn i EP-8-systemet
och utgjorde en del av denna. I den ingick även en
Radarvarningsindikator, en Höjdvarningslampa för SA, en
Felvarningsflagga och Snabbstabiliseringsknapp. Indikatorn visade
verklig kurs på en rörlig skala mot ett fast index och kommenderad kurs
på ett eget index.
Reservinstrument för flyglägesvisning utgjordes dels av en mekaniskt
uppbyggd Reservhorisont med begränsad frihet och dels en
magnetisk Reservkursanläggning
Fpl37.
Skrivet av Göran Hawée
Senast
uppdaterad 2020-01-31.
Källor: Beskrivning AJ37 del 1
|