S35E var i sin grundkonstruktion och
avioniksammansättning avseende instrumentering och navigeringshjälpmedel
samt andra för det taktiska uppträdandet nödvändiga hjälpmedel lika som
J35D och
J35F.
S35E var i sin systemutformning avsedd att operera som fjärrspaningsplan i
hög hastighet och i alla väder och mörker. Det var därför utrustad med
avancerad kamerautrustning och extra bränsletankar.
S35E tillverkades i två nästan lika stora delserier varav den sista var
konverterade ur J35D, delserie I. Tillsammans med markorganisationen
STRIL 60 utgjorde flygplanet en viktig spaningslänk i svenska
luftförsvaret med dess förmåga till låghöjdsuppträdande i överljudsfart
vilket medgav överraskande offensiv spaning långt från landets gränser.
Flygplanets avancerade kameror tillsammans med det speciella
kamerasiktet tillät inriktning och fotografering med mycket hög skärpa
av viktiga objekt oavsett flyghöjd och fart. Kamerainstallationen var
tillverkad av Omera/Segid i Frankrike och Optiska siktet av svenska
Jungner efter en specifikation av Kungliga Flygförvaltningen KFF
Avioniken i S35E omfattade vid leveransen 1965
-
Flyglägesinstrument
FLI-29
-
Datasystem typ 2
DS-2
-
Luftdatacentral LD-2
-
Datacentral DC-2
-
Flygradio
FR-17
(huvudradio)
-
Flygradio
FR-16
(reservradio)
-
Navigeringsradar
PN-593
-
Styrautomat
SA-05B
(med Machhållning)
-
IK-Radar PN-793
-
Spaningsutrustning nosutrymme
-
Optiskt sikte Jungner
-
Seriekamera SKA-16B
-
Lodkamera SKA-24-44
-
Sidoriktkameror SKA-24-100 (2 st)
-
Spaningsutrustning vingutrymme
-
Lodkameror SKA-24-600 (2 st)
I de olika utrustningarna och främst i DC-2 skedde de uppdragsanpassade
funktionerna för allvädersflygningen.
De olika systemen var förbundna med DC-2 och med varandra genom
flygplanets omfattande elkablage.
Efter hand tillkom eller moderniserades vissa system samt den operativa
utrustningen.
Den nya avioniken omfattade 1967
Den nya och ändrade avioniken omfattade 1970-71
-
Stallvarningssystem
SVS
-
Bandinspelare
FB-2
-
Radarvarnare APP-15
-
Fällare Kapsel KB
-
Remsor Radarstörning
-
Facklor IR-störning
-
Spaningsutrustning nosutrymme
-
Låghöjdskamera SKA-16B
-
Låg/Höghöjdskamera SKA-24B-57
-
Låghöjdskamera vä SKA-24B-120V
-
Låghöjdskamera hö SKA-24B-120H
-
Höghöjdskamera SKA-24-600
-
Spaningsutrustning vingutrymme
-
Höghöjdskamera vä SKA-24-600V
-
Höghöjdskamera hö SKA-24-600H
-
Mörkerspaningskapsel MS
-
Låghöjdskameror SKA-34
Den ändrade avioniken omfattade från 1974
Avioniksystemet i Fpl S35E hade nu nått sin slutliga utformning med ett
optimalt integrerat avioniksystem.
Avioniksystem S35E översikt
-
DC-2 var av analog typ som medverkade med vissa beräkningar och
logiska omkopplingar i det egna navigeringssystemet samt med andra
avionikfunktioner i flygplanets.
-
Primärdatautrustningen LD-2 mätte och bearbetar samt lämnade
information till indikatorer och abonnerande system om
luftdatastorheter som höjd, fart, machtal samt temperatur.
-
Navigeringsutrustningen PN-594 mätte tillsammans med DC-2
flygplanets position i förhållande till navigeringsfyrar och
landningsbanor.
-
FLI-29 visade på egna indikatorer och lämnade uppgift till andra
abonnerande system om flygplanets attityd i tipp, roll och kurs.
-
Kommunikationsutrustningen bestod av FR17/16 och senare FR 21/21
samt taktisk igenkänningsradar IK PN793. Flygradion hade dubbla
system för säkerhet. IK-utrustningen hade enbart svarsfunktion.
-
Styrautomat SA-05 och senare SA05C förbättrade flygplanets
flygegenskaper samt hade hållfunktioner för attityderna tipp, roll,
kurs och machtal och senare i höjd. Stallvarningssystemet, SVS ökade
flygsäkerheten vid taktisk flygning.
-
Kamerasiktes- och kamerasystemen möjliggjorde siktning och
fotografering av objekt på olika höjder och farter samt under
mörker.
-
Motmedelsutrustningen med APP-15, fällare och störkapsel KB
försvårade fientlig radar- och IR-följning från förföljande jaktflyg
och offensivt radar- och IR-lett luftvärn.
-
Reservinstrumenten presenterade flygdata oberoende av ordinarie
system.
Skrivet
av Göran Hawée
Senast
uppdaterad 2010-01-26
Källor:
|