Operativ Tidsperiod
 


                                          /--------------------/
     ---|-------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|------
      1945  1950              1960              1970              1980              1990

 

 

Avioniksystem S35E                       Notis 2

 

  

 

S35E med 4 FT

S35E med 4 FT

 

 

S35E kamerabestyckning.

S35E kamerabestyckning

Större bild

 

 

 

 

S35E kameror och sikte i nosutrymmet

S35E kameror och sikte i nosutrymmet

Större bild

S35E kameror i vingutrymmet

S35E kameror i vingutrymmet

Större bild

 

 

 

 

S35E med Utrustningsdetaljer

S35E med Utrustningsdetaljer
APP 15 samt Fällare KB
Större bild

 

S35E APP 15 antenner Framåt- och Bakåtriktade

S35E APP 15 antenner Framåt- och Bakåtriktade samt VarningsIndikering runt Flyglägesindikatorn

Större bild

 

S35E Mörkerspaningskapsel MS

S35E Mörkerspaningskapsel MS

Större bild

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Avioniksystem S35E översikt

Avioniksystem S35E översikt

Större bild

 

S35E var i sin grundkonstruktion och avioniksammansättning avseende instrumentering och navigeringshjälpmedel samt andra för det taktiska uppträdandet nödvändiga hjälpmedel lika som J35D och J35F.
S35E var i sin systemutformning avsedd att operera som fjärrspaningsplan i hög hastighet och i alla väder och mörker. Det var därför utrustad med avancerad kamerautrustning och extra bränsletankar.
S35E tillverkades i två nästan lika stora delserier varav den sista var konverterade ur J35D, delserie I. Tillsammans med markorganisationen STRIL 60 utgjorde flygplanet en viktig spaningslänk i svenska luftförsvaret med dess förmåga till låghöjdsuppträdande i överljudsfart vilket medgav överraskande offensiv spaning långt från landets gränser.

Flygplanets avancerade kameror tillsammans med det speciella kamerasiktet tillät inriktning och fotografering med mycket hög skärpa av viktiga objekt oavsett flyghöjd och fart. Kamerainstallationen var tillverkad av Omera/Segid i Frankrike och Optiska siktet av svenska Jungner efter en specifikation av Kungliga Flygförvaltningen KFF

 

Avioniken i S35E omfattade vid leveransen 1965 

  • Flyglägesinstrument       FLI-29

  • Datasystem typ 2           DS-2

     - Luftdatacentral                   LD-2

     - Datacentral                        DC-2

  • Flygradio                         FR-17 (huvudradio)

  • Flygradio                         FR-16 (reservradio)

  • Navigeringsradar           PN-593

  • Styrautomat                    SA-05B (med Machhållning)

  • IK-Radar                         PN-793
     

  • Spaningsutrustning nosutrymme

     - Optiskt sikte                            Jungner

     - Seriekamera                           SKA-16B

     - Lodkamera                              SKA-24-44

     - Sidoriktkameror                      SKA-24-100 (2 st)

  • Spaningsutrustning vingutrymme

     - Lodkameror                            SKA-24-600 (2 st)

 I de olika utrustningarna och främst i DC-2 skedde de uppdragsanpassade funktionerna för allvädersflygningen.
De olika systemen var förbundna med DC-2 och med varandra genom flygplanets omfattande elkablage.

 

Efter hand tillkom eller moderniserades vissa system samt den operativa utrustningen.

 

Den nya avioniken omfattade 1967 

  • Flygradio                FR-21/21 (ersatte FR17/16)

 Den nya och ändrade avioniken omfattade 1970-71 

  • Stallvarningssystem                    SVS

  • Bandinspelare                             FB-2

  • Radarvarnare                              APP-15

  • Fällare                                          Kapsel KB

     - Remsor                                          Radarstörning

     - Facklor                                           IR-störning

  • Spaningsutrustning nosutrymme

     - Låghöjdskamera                         SKA-16B

     - Låg/Höghöjdskamera                 SKA-24B-57

     - Låghöjdskamera vä                    SKA-24B-120V

     - Låghöjdskamera hö                    SKA-24B-120H

     - Höghöjdskamera                         SKA-24-600

  • Spaningsutrustning vingutrymme

     - Höghöjdskamera vä                   SKA-24-600V

     - Höghöjdskamera hö                   SKA-24-600H

  • Mörkerspaningskapsel MS

     - Låghöjdskameror                        SKA-34

 Den ändrade avioniken omfattade från 1974 

  • Styrautomat                    SA-05C

Avioniksystemet i Fpl S35E hade nu nått sin slutliga utformning med ett optimalt integrerat avioniksystem.

 

Avioniksystem S35E översikt 

  • DC-2 var av analog typ som medverkade med vissa beräkningar och logiska omkopplingar i det egna navigeringssystemet samt med andra avionikfunktioner i flygplanets.

  • Primärdatautrustningen LD-2 mätte och bearbetar samt lämnade information till indikatorer och abonnerande system om luftdatastorheter som höjd, fart, machtal samt temperatur.

  • Navigeringsutrustningen PN-594 mätte tillsammans med DC-2 flygplanets position i förhållande till navigeringsfyrar och landningsbanor.

  • FLI-29 visade på egna indikatorer och lämnade uppgift till andra abonnerande system om flygplanets attityd i tipp, roll och kurs.

  • Kommunikationsutrustningen bestod av FR17/16 och senare FR 21/21 samt taktisk igenkänningsradar IK PN793. Flygradion hade dubbla system för säkerhet. IK-utrustningen hade enbart svarsfunktion.

  • Styrautomat SA-05 och senare SA05C förbättrade flygplanets flygegenskaper samt hade hållfunktioner för attityderna tipp, roll, kurs och machtal och senare i höjd. Stallvarningssystemet, SVS ökade flygsäkerheten vid taktisk flygning.

  • Kamerasiktes- och kamerasystemen möjliggjorde siktning och fotografering av objekt på olika höjder och farter samt under mörker.

  • Motmedelsutrustningen med APP-15, fällare och störkapsel KB försvårade fientlig radar- och IR-följning från förföljande jaktflyg och offensivt radar- och IR-lett luftvärn.

  • Reservinstrumenten presenterade flygdata oberoende av ordinarie system.

 

Skrivet av Göran Hawée

Senast uppdaterad 2010-01-26

 

Källor:

  • Beskrivning S35E del 1 o 2

  • SFI Beskrivning och handhavande S35E