J35F
J35J
Servicebil 405F/405J
Operatör på plats i testrummet
Provningsdel 1, exempel
Siktesprovenhet S-7B
Provningsdel 2, exempel
Provpanel FLI-35.
Provningsdel 3, exempel
Provningsenhet II, SA-05
Provningsdel 4, exempel
Grovfelsökare,
Målsimulator
PS-01/011
Exempel på lös utrustning
Radarprovare PS-01/011
Robotsignaltestare RBST
Exempel på anslutningar/slangar
Anslutningsslangar pitotrör
Anslutningskabel till antennadapter PN-793
Kraft- och kylningspanel.
|
Allmänt
Många avionikutrustningar i
J35F och
J35J
testades helt eller i delar samt både statiskt och i dynamiska förlopp,
en del också automatiskt. Dessa underhållsåtgärder skedde dels
regelbundet i samband med Service efter Tillsyn av hela flygplan och
dels vid speciellt uppkomna Fellokaliseringar. För ändamålet anskaffade
KFF genom olika företags medverkan olika systemprovutrustningar. Vid
CVA i Arboga installerades dessa i en speciellt inredd bil av Mercedestyp,
benämnd Servicebil 405, dels för transport och förvaring och dels för
systemprovning i fred- och krigstid.
Servicebil 405F till 1987 / Servicebil 405J
från 1988.
Till J35F anskaffades, som till tidigare
Drakenversioner en likadan buss av Mercedes-typ. Den användes sedan även
till J35J. Den inreddes likaså med fyra olika Provningsdelar placerade
runt en central stol för en operatör samt med en del lös utrustning i
ett eget utrymme. Testutrustningarna anslöts till flygplanavioniken med
olika typer av kablage och slangar. I vissa fall även via olika antenner
monterade på bilens tak. En typ av elkablage utgjordes av ett
mångledande arrangemang inneslutna i två kraftiga höljen som uppbars av
en mekanisk armkonstruktion. Kablaget avslutades med två 100-poliga
skarvdon för koppling till motsvarande skarvdon V18A och B i flygplanets
ryggås. Andra typer av kablage utgjordes av separata elledningsknippen
eller enskilda koaxialledningar för anslutning till skarvdon i
flygplanets fena och till koaxialavsluningar (adaptrar) som monterades
på flygplanets olika antenner. Tryckslangar kopplades till flygplanets
pitotrör. Genom detta kunde de rackmonterade testutrustningar i
Servicebilen samt lösa testutrustningar sända stimuli till de olika
avioniksystemen samt ta emot svarssignaler för utvärdering av
testresultatet. Dessa avlästes på olika instrument eller lampor på
testutrustningarna eller i flygplanet.
Nedan följer en sammanfattning av den
utrustning och de system som skulle testas i J35F och J35J och som för
detta ändamål ingick i Servicebilen.
Testutrustningar
/ System som testades i flygplanet
Provningsdel 1
J35F
/ J35J
-
Trycksimulator. / Luftdataenhet
DS-2/LD-2.
-
Provningsenhet DS-2 / Datacentral DS-2/DC-2.
-
Siktesprovenhet S-7B. / Sikte
S-7B3/31.
-
Provningsenhet Fr./
Flygradio
FR-17
/ FR-16
/ FR-15,
FR21 / FR-21,
FR-28
/ FR-21,
Manöverenhet 2 ME-2,
Signalanalysator ME-2.
-
Provningsenhet PN79, Pulsenhet, Tillsats,
HF-ehet PN-793 (Hemliga), / Igenkänningsradar
IK PN-793
Provningsdel 2
J35F
J35F / J35J
J35J
Provningsdel 3
J35F / J35J
-
Korskopplingspanel. / FR-17 / FR-16 / FR-21 / FR-28, PN-59,
PN-79, PS-01/011.
-
Oscilloskop Tectronics Typ RM16 (Rackmont
310). / Samtliga system i
flygplanet.
-
Dekadtransformator. / DS-2,
S-7B3/31
-
Provningsenhet I, SA-05, Provningsenhet
II, SA-05. / Styrautomat
SA-05B/C.
Provningsdel 4
J35F / J35J
-
Grovfelsökare, Målsimulator. /
Siktesradar
PS-01/011.
-
Provutrustning PP-59 (HF-enhet, Kod/Avståndsenhet, R-kodenhet,
Kraftenhet). / Navigeringsradar
PN-594.
Lös utrustning, bakre utrymmet / System som
testades.
J35F / J35J
-
Antennadapter, Hörtelefon/mikrofon,
Marktelfoniförstärkare. / Flygradio FR-17 / FR-16 / FR-15
/ FR-21 / FR-28.
-
Devieringsdon och Devieringskikare.
/ Flyglägesinstrument FLI-27 / FLI-35.
-
Adapter Rund/Rikt-antenner, Dämpare. /
Navigeringsradar PN-594.
-
Absorbationskåpor, Antennadapter. /
Igenkänningsradar PN-793
-
Snabbtestlåda, Mätkropp/Fixtur antenn,
Signalgenerator, Radarprovare. /
Siktesradar PS-01/011
-
Robotsignaltestare RBST. / Robothjälpapparater RB27 / RB28.
-
Provningslåda PLIR, Strålningskälla IR SIR. / IR-spanare 71N.
-
Riktkikare. / Sikte S-7B3/31.
-
Gradskiva ALFA. /
Stallvarningssystem
SVS.
(Från 1970)
Anslutningskablage och
slangar / System som testades.
J35F / J35J
-
Anslutning i flygplanets ryggåsanslutning V18. / FR-17 / FR-16 /
FR-15 / FR-21 / FR-28, FLI-27 / FLI-35, PN-593 / PN-594, DS-2,
PS-01/011, S-7B3/31.
-
Anslutning i flygplanets fena. / SA-05B/C.
-
Anslutning på flygplanets antenner. / FR-17 / FR-16 / FR-15 /
FR-21 / FR-28, PN-59, PN-79.
-
Slanganslutningar på flygplanets pitotrör. / DS-2/LD-2.
Aneroidinstrument.
Kraft- och kylningsförsörjning / Ändamål.
-
Nätdel./ Kraftförsörjning 3x380V/50Hz och 3x200V/400Hz.
-
Kylsystem. / Fläktar och rörsystem.
-
Värmesystem. / Element eller bensindrivet aggregat.
Källa: Beskrivning
Servicebil 405/1
Skrivet av Göran
Hawée och Lennart Höglund
Senast uppdaterad 2011-02-15
|