
Tidig prototyp

Saab 202
Safir med Lansenvinge

Den svenska RM 4
STAL:s Dovern II
Utställd på tekniska museet
Större
bild

Flygradar PS-431
i nosen på A32A
F15 Museum
Större bild |
Bakgrund
Under slutet av 1940- och början av 1950-talet fortsatte den
mycket snabba tekniska utvecklingen.
Detta skedde inte bara inom flygtekniken, utan kanske ännu mer på det
elektroniska området. Samtidigt ökade de operativa kraven genom ständig
förändring av hotbilden, föranledd av vapenutvecklingen och en
accelererande kapprustning i vår
omvärld.
Den förväntade nedrustningen efter andra världskriget hade förbytts i en
ny rustningsperiod -
det kalla
kriget.
Mot denna bakgrund måste flygvapnets attack- spanings- och
nattjaktförband förnyas.
De första projektstudierna påbörjades i slutet av 1946. Flygvapnets krav
på detta nya flygplan var omfattande. Det skulle kunna bära sin
beväpning av akan, raketer, bomber och robotar, från en centralt belägen
bas till varje del av Sveriges 2000 km långa kust på mindre än en timme,
i alla slags väder, både natt och dag.
Utvecklingen
Efter utvärdering av ett flertal alternativ beslutade
flygvapnet, den 20 december 1948 att fullfölja projekt 1150 sedermera
Saab32 Lansen. Detta var ett tvåsitsigt transoniskt
(M 0,7-1,2) flygplan
av förhärskande konstruktion.
Vingen var dock ännu mera avancerad än J 29:ans med en pilform på 39
grader. Därför beslöt man, som vid utvecklingen av J29, att ett
aerodynamiskt försöksflygplan skulle byggas. Flygprov med denna ombyggda
Safir, Saab 202, började i mars 1950.
Den första provflygningen med Saab 32 skedde i november 1952.
Flygutprovningen gick utan större problem och den 25 oktober 1953
överskred en av prototyperna ljudets hastighet (M 1.0) i en svag dykning
Motorer
Ursprungligen var Lansen planerad för en svenskutvecklad
jetmotor med axialkompressor STAL:s Dovern II (RM 4).
Flygförvaltningen beslutade dock november 1952 att avbryta den inhemska
utvecklingen av jetmotorer .
I stället köptes tillverkningslicenser för den brittiska jetmotorn
Rolls-Royce Mk21A (RM-5). Dessa tillverkades av Flygmotor i Trollhättan.
Integrerad avionik
Saab 32 Lansen var det första svenska tvåsitsiga jetflygplanet
och det första med ett omfattande
avioniksystem, den flygburna elektronikutrustningen.
Därmed inleddes en ny epok i utvecklingen av krigsflygplan där avioniken
starkt påverkade flygplanets förmåga som krigsflygplan.
Flera versioner
Fpl32 Lansen projekterades i första hand som attackflygplan för
ersättning av B/T18.
Den tillverkas dock i tre versioner och blev senare modifierad till
ytterligare två versioner. Lansen blev mot denna bakgrund vårt första
enhetsflygplan
Totalt tillverkades 450 stycken FPL32 under åren 1952-1960.
Läs mera om:
|